۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
۶۰ درصد فیلترهای خودرو فاقد کیفیت هستند/ کسب سودهای هنگفت توسط فعالان زیر پله‌ای تولیدکننده قطعات خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازار خبر داد

۶۰ درصد فیلترهای خودرو فاقد کیفیت هستند/ کسب سودهای هنگفت توسط فعالان زیر پله‌ای تولیدکننده قطعات خودرو

میرآفتابی کارشناس صنعت خودرو گفت: در شرایط فعلی باید گفت؛ هیچ تفاوت چالشی بین خودروهای وارداتی حتی چینی‌ها وجود ندارد، حداقل موردی که یک مصرف کننده در زمان خرید باید به آن توجه کند نشان استاندارد است.

بازار؛ گروه خودرو: چالش تامین لوازم یدکی به ویژه قطعات مصرفی بسیاری از مالکان را با مشکل جدی نگهداری مواجه ساخته است. یکی از این قطعات که تاثیر بسزایی در کاهش یا افزایش استهلاک دارد فیلتر است. مشکلات تحریمی توام با نوسان نرخ ارز و معضل واردات سبب شده علاوه برمالکان خودروها، تولیدکنندگان نیز با این مشکل مواجه شوند. بنابراین احتمال افزایش خرابی یا تامین نشدن قطعه در بازار در روزهای آینده نیز ممکن است بیشتر شود. برای بررسی این موضوع با جواد میرآفتابی کارشناس صنعت خودرو به گفت‌وگو کردیم.

* باتوجه به وجود چالش در بخش تامین قطعات در بازار، فیلترهای روغن‌موتور، هوا و گیربکس با کیفیت یافت می‌شود؟ چه چالش‌های در این بخش وجود دارد؟
در بخش واردات هیچ نوع فیلتری در بازار وجود ندارد، هرچه در بازار وجود دارد متعلق به تولیدات داخل است. کیفیت فیلترهای داخلی نیز در سال‌های اخیر ارتقا یافته و مناسب است. فیلترهای تولید داخل با تولیدکنندگانی که وجود دارد، مشکل دارد. به بیانی دیگر برخی از سودجویان اقدام به تولید زیرپله‌ای این قطعه کرده که فاقد کیفیت مرغوب و استاندارد هستند. این موضوع سبب شده که این فیلترها در کنار تولیدات با کیفیت بازار عرضه شده و این شائبه را ایجاد کردند که فیلترهای تولید داخل نامرغوب هستند.

* در بین فلیترهای موجود در خودرو کدام یک در تولید داخل یا بازار لوازم یدکی دارای چالش تامین و مشکل است؟
زمانی که در مورد تولید صحبت می‌شود، درگام نخست باید به تیراژ آن دقت کرد. زمانی که در مورد تامین قطعه برای خودرو وارداتی صحبت به میان می‌آید، باید به تعداد حضور آن در کشور دقت کرد. به طور مثال می‌گویم از برند ب ام و در مدل سری ۳، سری ۵ و ... به کشور ۵ هزار دستگاه وارد شده است. با این تعداد خودرو، چه تولید کننده‌ای می‌آید برای این تعداد کم سرمایه‌گذاری کرده و اقدام به تاسیس خط تولید کند؟ این موضوع سبب می‌شود که تولید سودجویان اقدام به تولید قطعه بی کیفیت برای حتی این خودروهای کم تیراژ می‌کنند.

* این موضوع که گاهی از سوی تعمیرکاران نقل می‌شود در تامین فیلترهای گیربگس اتوماتیک خودروهای داخلی و وارداتی چالش تامین وجود دارد، این موضوع صحت دارد؟
موضوعی وجود دارد، از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۰ اگر فرض کنیم ۶ میلیون خودرو وارداتی داریم، تامین کردن ۶ میلیون فیلتر با تنوع ۱۷۰ خودرو در کشور قطعا کار آسانی نیست. باید قبول کنیم نسبت به تنوع براساس تولید نمی‌توانیم تمام فیلترها را تامین کنیم.

* چرا عمده مشکلاتی که در گیربکس اتوماتیک رخ می‌دهد به دلیل فیلتر است؟
این موضوع به دلیل کیفیت روغنی که ما داریم و پارامترهای که باید رعایت شود که متاسفانه در کشور به آن توجه نمی‌کنند. به عنوان مثال باید ۴۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر اقدام به تعویض فیلتر گیربکس کرد. سهل انگاری این موضوع توام با کیفیت پایین روغن‌های گیربکس منجربه مستهلک شدن بیش از حد فیلترها و خرابی گیربکس‌ها می‌شود.

* چه توصیه‌ای به مشتریان در زمان خرید فیلتر ها در بازار لوازم یدکی دارید؟
سازمان نظارتی برای کلیه تولیدات داخلی وجود دارد که آن‌ها را رصد می‌کند. حداقل موردی که یک مصرف کننده باید به آن در زمان خرید توجه داشته باشد، نشان استاندارد است. زمانی که اقدام به خرید فیلترهای معتبر در بازار کرده، اگر هر اتفاقی برای خودرو رخ دهد واحد ارتباط با مشتریانی دارد که پاسخگو نیاز است. زمانی که قطعه مجهز به نشان استاندارد می‌شود، هر اتفاقی رخ دهد این امکان را برای پیگیری به مشتری می‌دهد. در فیلترهای وارداتی کسی پاسخگو احتمال خرابی پس از استفاده نیست. مشخص نیست که این فیلتر چگونه و توسط چه کسی وارد شده است. بنابراین بهتر هست از محصول تولید داخل و دارای استاندارد استفاده کنند.

* در بین خودروهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی کدام یک بیشترین چالش را در تامین انواع فیلتر دارند؟
در شرایط فعلی باید گفت هیچ تفاوت تامین مابین خودروهای وارداتی حتی چینی‌ها در بحث چالش تامین فیلتر نیست. موضوع اصلی اینجاست که نمی‌توان قطعه با کیفیت و اصلی را وارد کرد. زمانی که واردات وجود نداشته باشد، تفاوتی مابین برندها وجود نخواهد نداشت. تولیدکننده داخلی نیز در زمان تولید محصول دیگر تفاوتی مابین برندها قائل نشده و برای هرچه که صرفه اقتصادی تولید داشته باشد، کالا تامین می‌کند. کیفیت فیلتر تولید داخل برای تمام خودروهای موجود در بازار یکی است. اگر در بحث فلیتر وارداتی و تامین آن از سوی شرکت‌های خودرویی که نماینده آن هستند مشروط بر تامین و یافتن، استفاده و تهیه از آن بهتر است. اگر فرض کنیم که واردات به سهولت انجام شده و تحریم و نوسان ارز وجود ندارد در یک رتبه بندی می‌توان گفت به ترتیب خودروهای چینی، کره ای و ژآپنی و اروپایی دارای ضعف تامین خواهند بود.

* به نظر شما در بازار چند در صد از فیلترهای خودرو بی کیفیت یا تولیدات زیرپله‌ای است؟
حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از فیلترهای موجود در بازار از نوع زیرپله‌ای هستند. تولیدکنندگان با اصالت که تحت نظر استاندارد هستند، نمی‌توانند به دلیل صرفه اقتصادی پایین هر نوع فیلتری را تولید کنند. اما سودجویی که بدون هزینه برای استانداردو... اقدام به تولید می‌کند، صرفه اقتصادی و تیراژ برای آن مهم نیست. بنابراین به دلیل سود بیشتر برای سودجویان، اقدام به تولید جنس نامرغوب می‌کنند.

* تولیدکنندگان با ضعف چه مواداولیه‌ای برای تولید فیلتر در کشور مواجه هستند؟
اصلی‌ترین چالش برای فیلترهای روغن و هوا عدم وجود کاغذ مرغوب است، در مواد اولیه قالب‌های موادکربنی اولیه و مواد تصفیه توام با مواد پلیمری ضعف تولید برای سازندگان ایجاد کرده است.

کد خبر: ۵۱٬۷۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha