۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶
واردات ۵۸۰ هزار تن برنج به کشور در سال ۹۹
مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت اعلام کرد

واردات ۵۸۰ هزار تن برنج به کشور در سال ۹۹

بیک زاده، مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تشریح مشکل عدم ترخیص ۲۰۰ هزار تن برنج از گمرکات گفت: تا زمانی که گواهی تامین ارز واردات این برنج ها توسط بانک مرکزی صادر نشود امکان ترخیص این برنج ها از گمرک وجود ندارد.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، صدیف بیک زاده با بیان این مطلب، افزود: در مورد برنج های دپو شده در گمرکات چند موضوع با یکدیگر مطرح شده و بنابراین موضوع کمی دچار پیچیدگی و ابهام شده است. در حالی که واقعیت این است که بخشی از ۲۰۰ هزار تن برنج های مانده در گمرکات مربوط به ثبت سفارش های سال گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی است و بخشی نیز مربوط به ثبت سفارش های امسال است.

مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای ترخیص برنج های مانده در گمرک
وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ و در حالی که واردات برنج هنوز با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام می شد، در راستای تنظیم بازار برنج کشور و برای تامین نیاز مصرفی این کالا براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی مقرر شد تا برنج های مانده در گمرک که در صف تخیصص ارز بودند اجازه ترخیص یابد لذا براساس مصوبه یاد شده در سال گذشته حدود ۷۰ درصد از ۵۵ هزار تن برنج وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی از گمرکات کشور ترخیص و براساس قیمت تمام شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی در شبکه توزیع قرار گرفت.

۱۹ هزار تن از برنج های دپو شده در گمرکات ثبت سفارش شده با ارز ترجیحی است
مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: لذا ۱۹ هزار تن از ۲۰۰ هزار تن برنج فعلی مانده در گمرکات از همان برنج ثبت سفارش شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال گذشته است که همانطور که اشاره شد این برنج در سال گذشته ۵۵ هزار تن بود که ۷۰ درصد آن ترخیص و اکنون ۱۹ هزار تن آن در گمرکات مانده است که هنوز برای ترخیص تامین ارز نشده است.

بیک زاده با بیان اینکه بانک مرکزی برای واردات این برنج ها ارز تخصیص داده است، افزود: اما نکته این است که تخصیص ارز اگرچه شرط لازم برای واردات و ترخیص کالا از گمرکات است اما شرط کافی برای ترخیص نیست نیست. زیرا برای ترخیص برنج های مانده در گمرکات و هر کالای وارداتی دیگری صدور گواهی و اعلامیه تامین ارز لازم است و از آنجا که این گواهی فعلا از سوی بانک مرکزی برای تامین ارز این ۲۰۰ هزار تن برنج مانده در گمرکات صادر نشده است بنابراین گمرک اجازه ترخیص ندارد و نمی تواند این برنج را ترخیص کند.

وی گفت: البته گواهی مذکور باید توسط بانک های عامل صادر شود که صدور این گواهی ها با مدیریت بانک مرکزی انجام می شود، بنابراین ۱۸۱ هزار تن از برنج های مانده در گمرکات، ثبت سفارش شده از محل ارز نیمایی است که ارز مورد نیاز برای واردات آن هنوز توسط بانک مرکزی تامین نشده و لذا امکان ترخیص از گمرکات را نیز ندارد.

محل تامین ارز برنج وارداتی با ارز ۴۲۰۰ اعلام شد
مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بانک مرکزی در مورد تامین ارز واردات این ۱۹ هزار تن می گوید که محل تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات این برنج را به من اعلام کنید. در سفر اخیر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به گمرکات جنوب کشور برای تسهیل ترخیص کالاهای در گمرک مانده مصوب شد تا ارز واردات این برنج ها از محل ارز وارداتی سایر کالاهای اساسی در سال ۹۹ تامین شود.

بیک زاده گفت: برای حل این مشکل مصوب شده که این ۱۹ هزار تن پس از ترخیص از گمرکات تحویل شرکت بازرگانی دولتی ایران شود تا در قالب ذخایر استراتژیک و راهبردی در شبکه های خاص مورد نظر ستاد تنظیم بازار توزیع شود

وی تصریح کرد: ما در مورد میزان ترخیص برنج از گمرکات از برنامه تنظیم بازار عقب تر هستیم. وزارت صنعت، معدن و تجارت به اندازه تنظیم بازار ثبت سفارش واردات برنج را انجام داده است و بر همان اساس نیز از بازرگانان خواسته تا واردات برنج انجام دهند و لذا اکنون که وزرات صمت و بازرگانان برای تنظیم بازار برنج به وظیفه خود عمل کرده اند و ثبت سفارش انجام داده اند و واردات نیز انجام شده است لذا بقیه کار بر عهده بانک مرکزی و گمرک است، به این ترتیب که بانک مرکزی تامین ارز برنج های وارداتی را انجام دهد و گمرک نیز براساس مستندات و تامین ارز اجازه ترخیص دهد.

واردات ۵۸۰ هزار تن برنج به کشور در سال جاری
بیک زاده اضافه کرد: کل نیاز کشور به برنج بین سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن است که حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن تا ۲ میلیون تن آن از طریق تولیدات داخلی تامین میشود و بنابراین چیزی حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن باید از طریق واردات تامین شود.

وی افزود: البته هر سالانه بخشی از برنج نیز به عنوان ذخایر استراتژیک و راهبردی توسط شرکت بازرگانی دولتی ذخیره می شود تا در زمان نوسان قیمت و یا تلاطم بازار زیر نظر ستاد تنظیم بازار در بازار توزیع شود.

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از ابتدای سال ۹۹ تا سوم آبان ۹۹ دقیقا ۵۸۰ هزار تن برنج به ارز ۵۳۳ میلیون دلار برنج به کشور وارد شده است.

بیک زاده در پایان بیان کرد: در حال حاضر برنج برحسب نیاز به کشور وارد شده است و اکنون وظیفه بانک مرکزی است که تامین ارز واردات این کالا را انجام دهد و پس از آن نیز باید گمرک اجازه ترخیص آن را صادر کند. هماهنگی این دستگاه ها با هم در تنظیم بازار یک کالا اثرات بسیار مثبتی خواهد داشت و از بروز مشکلات جلوگیری می کند.

کد خبر: ۵۱٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha