۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
تحریم نفت ایران ذیل عنوان تروریسم اقدامی نمایشی بود/ رئیس جمهور بعدی امکان لغو تحریمها را دارد
عضو اتاق فکر اتحادیه اروپا در گفتگو با بازار:

تحریم نفت ایران ذیل عنوان تروریسم اقدامی نمایشی بود/ رئیس جمهور بعدی امکان لغو تحریمها را دارد

استاد دانشگاه کاول بروکسل معتقد است رئیس جمهور بعدی آمریکا بدون نیاز به مجوز کنگره می تواند تحریم ها را از بین ببرد چون این تحریم ها بصورت دستور اجرایی توسط رئیس قوه مجریه اعمال شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: دولت آمریکا بخش نفت ایران را مشمول قوانین ادعایی «مبارزه با تروریسم» قرار داد و نهادها، اشخاص و نفت‌کش‌های جدیدی را در همین ارتباط به فهرست SDN (فهرست ویژه اشخاص و نهادهای مشخص شده) اضافه کرد. «بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران یکی از اشخاصی است که نامش به فهرست مذکور اضافه شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد «بازیگران کلیدی در بخش نفت ایران» را به دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه تصریح کرده «وزارت نفت ایران»، «شرکت ملی نفت‌کش ایران» و «شرکت ملی نفت ایران» را به دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشمول مفاد فرمان اجرایی شماره ۱۳۲۲۴ قرار می‌دهد.

این تحریمها در حالی است که «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیرا در اظهاراتی عنوان کرد که ایالات متحده تاکنون تحریمهای زیادی علیه ایران و روسیه اعمال کرده است و واشنگتن گزینه‌های کمتری برای محدودیتهای جدید علیه این دو کشور در اختیار دارد.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «ابوالفضل بهشتی» تنظیم نموده که در ادامه می آید. وی مدرس دانشگاه کاول بروکسل و عضو اتاق فکر اتحادیه اروپا است.

*آمریکا برچسب تحریمهای صنعت نفت ایران را ذیل برچسب مبارزه با تروریسم قرار داد. برداشته شدن این تحریمها آیا نیاز به مجوز کنگره دارد یا شخص رئیس جمهور آمریکا قادر به برداشتن آنها است؟
چون این تحریم ها بصورت دستور اجرایی توسط رئیس قوه مجریه اعمال شده است هر رئیس قوه مجریه ای در آینده بدون نیاز به مجوز کنگره میتواند آنها را از بین ببرد. ضمنا تحریم های نفتی در ذیل برچسب مبارزه با تروریسم هم به تعریف تروریسم در نظر دولت آمریکا برمیگردد.

برای دولتمردان آمریکایی هر آنکس که با سیاست های آنها مخالفت میکند و یا هرنوع مقاومت در برابر امپریالیسم واشنگتن تروریسم است. و این در حقیقت نوعی فرار رو به جلو هم هست. مثلا دیگر کسی نمی پرسد که چه کسانی القاعده را در افغانستان ایجاد کردند و به تمجید و تکریم آن در مطبوعات غرب پرداختند چرا که با کمونیست های شوروی به نیابت از غرب می جنگید.

یا چرا ابتدا تا ماه ها در برابر داعش چون در مقابل ایران در عراق میجنگیدند سکوت کردند و یا چه کسانی پدر پولی و معنوی حرکت های رادیکال وهابی و سلفی در جهان هستند. این ها همان تناقضاتی است که ما در اعمال تحریم ها علیه ایران هم میبینیم. مثلا نیروهای مستشار ی ایران در عراق را که با اخلاص و بدل جان با گروه های تروریستی رادیکال وهابی-سلفی می جنگند را تروریست میدانند و این بهانه شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت نفت ایران را هم به حمایت از به اطلاع تروریسم متهم و تحریم میکنند. البته واقعیت لابی های تاثیر گذار ضد ایران را هم نباید در این تصمیم گیری های رئیس جمهوران و نمایندگان مجلسین آمریکا انکار کرد.

*آمریکا همچنین اخیرا در ارتباط با تحریمهای تسلیحاتی ایران از عبارت «تحریمهای پیش دستانه» استفاده کرد و اعلام کرد هر کشور و شرکتی که «قصد» معامله با ایران را داشته باشد مورد تحریم ثانویه قرار خواهد گرفت. به نظر می رسد این عبارت دست این کشور را برای تحریم بسیار بگشاید. نظر شما چیست؟
هدف ترساندن کشورها از معامله با ایران، راضی نگه داشتن لابی های ضد ایران از ترامپ و استفاده از پولهای سرشار ایران و القاء این نکته به شهروندان آمریکا است که ما هنوز رهبر دنیا هستیم و علیرغم تصمیم کشورهای دنیا برای عدم تمدید تحریم های تسلیحاتی هنوز رهبریت جهان را در دست داریم و میتوانیم اراده خود را به دنیا تحمیل کنیم.

مسئله قدرت سیاسی در روایت رقابت های داخلی آمریکا را هم باید دخیل دانست چرا که نشان دادن قدرت چیزیست که طرفداران حزب جمهوری خواه دوست دارند ببینند.

*«رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیرا در اظهاراتی عنوان کرد که ایالات متحده تاکنون تحریمهای زیادی علیه ایران و روسیه اعمال کرده است و واشنگتن گزینه‌های کمتری برای محدودیتهای جدید علیه این دو کشور در اختیار دارد. دلیل این اظهار نظر چیست؟ چرا بعد از این اظهار نظر تحریمهای جدیدی علیه صنعت نفت ایران وضع شد؟
وقتی شما بانک مرکزی و تمامی نهادهای مالی اصلی یک کشور را تحریم میکنید دیگر نیازی نیست تک تک شرکت ها و افراد حقیقی را هم نام ببرید. مساله اخیر که هر از چند گاهی چند اسم به لیست تحریم ها اضافه میکردند یک عملیات دروغین روانی از جانب ترامپ بود که وانمود کند دارد هنوز و پیوسته با ایران مبارزه میکند تا اینکه مطمئن شود پولهای لابی های ضد ایران همچنان به امین انتخاباتی او تداوم داشته باشد.

*آمریکا برچسب تحریمهای هسته ای ایران را ذیل برچسب مبارزه با تروریسم، سلاحهای کشتار جمعی و ... قرار داده است. با توجه به این موضوع حتی اگر بایدن هم به برجام باز گردد در عمل قادر نخواهد بود تحریمهایی که قبلا ذیل برچسب هسته ای بود را بردارد. ارزیابی شما چیست؟
فارغ از اینکه چه نوع تحریم هایی وجود دارند، باید در نظر گرفت چه نهادها و یا افرادی آنها را تصویب کرده اند. اگر دستور اجرایی باشند یعنی توسط رئیس جمهور تصویب شده باشند، رئیس جمهور بعدی هم میتواند آنها را بردارد. اما اگر کار مجلس نمایندگان باشد، کار پیچیده تر است چراکه تایید دو مجلس سنا و نمایندگان را هم میخواهد. ترکیب این دو مجلس در حال حاضر متفاوت است. احتمال اینکه مجلس نمایندگانی که اکثریت آنرا دموکرات ها تشکیل داده و تحریم ها را از میان بردارد همانقدر زیاد است که مجلس سنایی که اکثر آنرا جمهوری خواهان تشکیل میدهند با از میان بردن تحریم ها مخالفت کند.

کد خبر: ۵۰٬۷۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha