۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
راه اصلی طالقان- هشتگرد امسال به ایستگاه پایانی می رسد
گزارش بازار از البرز

راه اصلی طالقان- هشتگرد امسال به ایستگاه پایانی می رسد

کرج- محور مواصلاتی طالقان_هشتگرد که بیش از دو دهه پیش به عنوان راه فرعی مطرح بود، در سال ۸۶ به عنوان راه اصلی برای تردد از این شهرستان در نظر گرفته شد تا مسیر تردد از این شهرستان به کرج و تهران را حدودا ۴۰ کیلومتر کوتاه تر کند.

شیما عبدالله خانی؛ بازار: راه طالقان به هشتگرد که در سه قطعه و به طول۴۲ کیلومتر ساخته می شود، بیش از۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به گفته مسئولان امسال به بهره برداری می رسد.‌

اگر چه که اقدامات تکمیلی بخش هایی از این راه به سال آینده موکول می شود. اعتبارات صرف شده برای احداث این راه تاکنون به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده که البته این میزان بدون در نظر گرفتن تونل است که ادامه آن به دلیل موانع محیطی و کمبود اعتبار فعلا ناتمام مانده و در سال های آتی انجام می گیرد.

شهرستان طالقان به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی می تواند با برخورداری از راه مناسب و بهره برداری مناسب و سنجیده از این شرایط از لحاظ اقتصادی توسعه یابد و روند مهاجرت از روستاهای آن کاهش یابد.

بهره برداری از راه طالقان- هشتگرد تا پایان سال ۹۹
استاندار البرز بارها بر اهمیت این پروژه تاکید داشته و از بهره برداری از این طرح تا پایان امسال خبر داده است. عزیز اله شهبازی چندی پیش در بازدید از راه طالقان_هشتگرد گفت: این راه که ۲۲ سال پیش در قالب یک راه روستایی آغاز شده بود، با پیگیری‌های جدی رو به پایان است.

شهبازی با اشاره به اینکه این پروژه برای البرز بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: سالیان متمادی است که عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده و در ابتدا جاده دسترسی روستایی بود.

به گفته استاندار البرز با بهره برداری از این پروژه ۴۵ دقیقه از مسیر هشتگرد به طالقان کاهش می یابد. وی ادامه داد: شهرستان طالقان می‌تواند مقصد و هدف گردشگری باشد و نیازمند ارتقا زیرساخت‌های دسترسی است.

شهبازی گفت: با توجه به اهمیت این پروژه و اینکه مطالبه جدی مردمی بوده، وزیر راه و شهرسازی بارها از این مسیر بازدید کرده و دستور لازم را داده‌اند.

 حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی راه طالقان- هشتگرد
فرماندار طالقان با اشاره به اینکه راه طالقان-هشتگرد، اکنون حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: اعتبارات راه طالقان-هشتگرد در سال ۹۵ از استانی به ملی تبدیل شد و بیشترین پیشرفت فیزیکی آن نیز از سال ۹۵ به بعد بوده که حدود۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در سال۹۸ و۹۹ به اوج خود رسید.

«بهنام جهانی» در گفت و گو با بازار ادامه داد: از سال ۹۸ یکی از اقدامات بسیار مهمی که در اولویت فرمانداری قرار گرفت بازدید و پیگیری انجام این پروژه بود و در هفته دو بار بازدید و سرکشی انجام می شد که مورد تاکید استاندار البرز نیز بوده است. در آخرین بازدید هایی که انجام شده کلیه مسیر ها بهسازی و آسفالت انجام شده و حدود یک کیلومتر از کنارگذر باقی مانده است.

وی با اشاره به مسیر ۴۲ کیلومتری این راه گفت: قطعه اول و دوم در طالقان و قطعه سوم در هشتگرد قرار دارد. آسفالت ریزی قطعه سوم که در هشتگرد واقع است به اتمام رسیده و زیرسازی و آسفالت و گاردریل های قطعه اول و دوم در حال انجام است.

به گفته فرماندار طالقان در صورتی که آب و هوا مساعد باشد، این راه تا دهه فجر زیر بار ترافیک خواهد رفت.

جهانی موضوعی که در این منطقه وجود دارد را مشکل آنتن دهی تلفن همراه عنوان کرد و گفت: در جلسه ای که با مدیران ارتباطات استان و ادارات مرتبط شهرستان در این خصوص برگزار شد، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و اداره منابع طبیعی نیز برای در اختیار گذاشتن زمین برای نصب دکل موافقت خود را اعلام کرد.

وی ادامه داد: از طرفی مشکل برق هم وجود دارد که برای پوشش تلفن همراه ضروری است. در این مورد اداره برق برآورد هزینه های لازم را انجام داده و به استان ارسال کرده است و در حال پیگیری هستیم که در اسرع وقت این موضوع نیز تحقق یابد.

پیشبرد راه طالقان- هشتگرد با ۱۰۰ میلیارد اعتبار 
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی البرز در مورد پروژه طالقان هشتگرد گفت: قول بهره برداری از این پروژه تا آبان ماه داده شده بود و روند اجرایی پروژه در چند ماه گذشته بهتر از ماه ها و سال های قبل پیش می رود.

«جعفر قزوینیان» در گفت و گو با خبرنگار بازار افزود: اکنون احداث این راه مراحل آخر خود را می گذراند و بخش عمده ای از آسفالت انجام شده است. پیش بینی این است که بتوانیم تا آخر آبان ماه این طرح را به بهره برداری برسانیم.

البته وزارتخانه و استانداری مهلت بهره برداری از این راه را تا پایان سال دانسته اند.

وی حجم زیادی از عملیاتی که برای اصلاح رانش های سال گذشته وجود داشته را باعث تاخیر در پروژه دانست و تصریح کرد: اجرای یک لایه آسفالت توپیکا به سال بعد موکول می شود که مانع از بهره برداری نیست.

وی میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه راتقریبا ۸۷ درصد برشمرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی ها وقتی پروژه به ۹۰ درصد پیشرفت برسد قابل بهره برداری است و آسفالت توپیکا و برخی مسائل جانبی باقی می ماند.

وی میزان اعتباری کلی که برای راه طالقان-هشتگرد صرف شده را حدود۱۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بهره برداری از این پروژه از طریق کنارگذر انجام می شود و تونل دراولویت بعدی قرار دارد و نیاز به اعتبار بالایی دارد.

تمهیدات لازم برای رفع مشکلات 
یکی از مشکلات این پروژه در سال های گذشته نیز تونل بوده و مشکل دیگر آن اعتبارات است. طول کنارگذر ۶ کیلومتر است که بیش از ۴ کیلومتر آن آسفالت شده است.

قزوینیان در پاسخ به اینکه چه تمهیدات برای رفع مشکلاتی چون آنتن دهی و روشنایی راه انجام شده افزود: اداره کل مخابرات مطالعاتی انجام داده و بازدیدی برای رفع مشکل آنتن دهی در راه را داشته است ولی موضوع نصب روشنایی را در آیین نامه چنین راه هایی و قرارداد این راه نداریم ولی اگر سازمان راهداری بعد از افتتاح تشخیص نصب روشنایی در برخی نقاط را بدهد، اقدامات لازم انجام می شود. 

آنچه که مشهود است راه مناسب تاثیر بسزایی در توسعه یک منطقه دارد و طالقان سال هاست از نعمت داشتن راه مناسب محروم است به گونه ای که خواسته بحق اهالی و ساکنان نیز همین موضوع بوده است؛ بنابراین بهره برداری از این راه می تواند به خواسته اهالی جامه عمل بپوشاند.

اما آنچه گفتنی است اینکه این توسعه با پیوست های محیط زیستی همراه باشد تا از آسیب به طبیعت بکر منطقه جلوگیری شود.

کد خبر: ۵۰٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha