۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
قیمت گوشت روی دور گرانی؛ نارضایتی مصرف کننده و تولید کنندگان
بازار از مرکزی گزارش می‌دهد؛

قیمت گوشت روی دور گرانی؛ نارضایتی مصرف کننده و تولید کنندگان

اراک- قیمت گوشت قرمز در حالی پس از مدت‌ها در مرکزی افزایش یافت که به عقیده بسیاری از کارشناسان نوش‌دارو پس از مرگ سهراب بوده و اکنون زیرساخت‌های دامپروری از بین رفته و دولت باید هرچه سریع‌تر فکری برای تامین نهاده‌های دامی با ارز ترجیحی کند.

 بازار؛ گروه استان‌ها: در سطح استان مرکزی این روزها خبرهای خوبی از قیمت کالاها در بازار به گوش نمی‌رسد، قیمت برخی از اجناس طی یکی دو ماه گذشته تا ۱۰۰ درصد نیز رشد داشته و همچنان نیز این رشد متوقف نشده است.

یک سالی بود، که قیمت گوشت قرمز سبک و سنگین ثابت بود، اما به‌یک‌باره شاهد افزایش قیمت گوشت در بازار بودیم، به‌طوری‌که قیمت رسمی و مصوب هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با افزایش حدود ۵۰ درصدی به کیلویی ۱۳۵ هزار تومان رسید. این خبر در حالی توسط علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اعلام شد، که وی دلیل این افزایش را کمبود ناشی از بحث قاچاق و امتناع دامداران از عرضه دانست.

دامداران به دلیل عدم توانایی تأمین خوراک دام‌های مولد خود را فروختند
یک قصاب اراکی در خصوص قیمت عرضه روز انواع گوشت به خبرنگار بازار گفت: قلوه‌گاه گوسفندی بدون استخوان کیلویی ۶۹ هزار و ۸۰۰ تومان، ران پاک‌کرده گوساله کیلویی ۱۲۱ هزار و ۲۰۰ تومان، گردن گوساله ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، قلم گوساله کیلویی ۱۱ هزار تومان، سردست گوسفندی کیلویی ۱۱۵ هزار تومان، دمبالچه گوساله کیلویی ۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان، شقه لاشه گوسفندی ۱۲۷ هزار تومان و نیم‌شقه ران گوسفندی کیلویی ۱۳۲ هزار تومان و سرسینه گوساله کیلویی ۱۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

وی که محمدعلی نام داشت، در خصوص دلیل نوسانات قیمت گفت: متأسفانه به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها و کمبود آن در بازار و کاهش حاشیه سود شاهد ورود میش مولد در ماه‌های قبل به بازار بودیم، که همان زمان زنگ خطر کمبود گوشت قرمز در ماه‌های آتی به صدا درآمد.

وی ادامه داد: زمانی که هزینه‌های نگهداری دام تا دو برابر افزایش‌یافته اما قیمت‌ها ثابت است، نباید خوشحال بود، بلکه یک جاری کار می‌لنگد و متأسفانه صنعت دام‌پروری باسیاست‌های غلط اتخاذشده مدیریت بازار نابود شد.

زمانی که هزینه‌های نگهداری دام تا دو برابر افزایش‌یافته اما قیمت‌ها ثابت است، نباید خوشحال بود، بلکه یک جاری کار می‌لنگد و متأسفانه صنعت دام‌پروری باسیاست‌های غلط اتخاذشده مدیریت بازار نابود شد

این قصاب اراکی گفت: بسیاری از دامداران به دلیل هزینه‌های نگهداری بالا و قیمت‌های غیرواقعی و دستوری پایین دام مولد و دام کوچک و بره خود را به بازار عرضه کردند و این صنعت رو به نابودی رفت.باید ببینیم، چه کرده‌ایم، که دامدار و تولیدکننده ما امروز به قاچاقچی تبدیل‌شده و برای جلوگیری از ورشکستگی و ضرر در پی انتقال تولیدات خود به کشورهای همسایه و فروش با سود بیشتر است.

وی بابیان این‌که افزایش قیمت گوشت حداقل کاری بود، که برای جلوگیری از ورشکستگی و نابودی کامل فعالان این صنعت می‌شد، انجام داد، افزود: البته با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم در بازار افزایش اخیر قیمت‌ها هم نتوانسته دامداران را راضی کند.

دلار و طلا و یا مسکن بخرم بهتر از دام‌پروری است
دامدار ساوجی بابیان این‌که « گرانی نهاده‌ها و خوراک دام» اشکمان را درآورده است، افزود: مطمئناً طی چند ماه آینده دولت مجبور به واردات گوشت خواهد بود و دلاری که برای حمایت از دامداران و تأمین نهاده از جیب دولت درنیامد، حالا باید برای واردات خرج شود.

قدرت الله فعله گری در پاسخ به این سؤال که « آیا اکنون گرانی گوشت چه سبب رضایتمندی و افزایش تولید دامداران می‌شود؟ » گفت: این افزایش قیمت نوشدارو پس از مرگ سهراب است، چراکه بسیاری از دام‌های مولد به دلیل عدم توان دامدار برای تأمین نهاده در بازار به فروش رفت و آن زمان مسئولان ژست کنترل قیمت گرفتند، درحالی‌که منجر به نابودی حداقل ۵۰ درصد از زیرساخت‌های دام‌پروری در کشور شد.

وی افزود: یک دامداری که همواره با بیش از ۱۰ هزار رأس فعالیت می‌کرد، اکنون به‌زور ۳۰۰ رأس دام دارد، هر دام‌پروری که توانست، دام خود را در بازار عرضه کرد و پولش را به بازار سرمایه برد، که اکنون آن بازار نیز رو به ضرر است.

این دام‌پرور ساوجی ادامه داد: من هم بارم را بفروشم، دیگر گوساله لاغر خالی نمی‌کنم، دولت دلال می‌خواهد و تولیدکننده در این بازار ضرر خواهد کرد، پول دام‌هایم را ارز یا طلا می‌خرم و یا آپارتمانی خریده و اجاره می‌دهم، گوشم دنج‌تر و اعصابم راحت‌تر است.

 نهاده دولتی را در بازار آزاد می‌فروشند
دام‌پرور دیگری که معتقد بود، گرانی اخیر گوشت تازه اول گرانی‌های این محصول است، به خبرنگار بازار گفت: اگر بخواهیم، روی گوشت داخل حساب کنیم، باید بگویم بهمن و اسفند باید بالای ۳۰۰ هزار تومان برای هر کیلو گوشت گوسفندی بپردازید.

وی افزود: شاید هم دولت برای کنترل بازار داخل اقدام به واردات گوشت کند، که در آن صورت نیز اقدام بسیار نادرستی است، یک کشور باید به تولیدات داخل متکی باشد، نه اینکه باسیاست‌های غلط و عدم‌حمایت تولید داخل را نابود کنیم و سپس با واردات در پی تنظیم بازار باشیم.

این فعال دام‌پروری اضافه کرد: متأسفانه برخی افراد که دام ندارند و فقط دفترچه عضویت در تعاونی‌های دامداری رادارند، جو دولتی را کیلویی یک هزار و ۹۰۰ تومان می‌خرند و نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ تومان به دامدار می‌فروشند و نظارتی هم در این خصوص دیده نمی‌شود.

یک دامداری که همواره با بیش از ۱۰ هزار رأس فعالیت می‌کرد، اکنون به‌زور ۳۰۰ رأس دام دارد، هر دام‌پروری که توانست، دام خود را در بازار عرضه کرد و پولش را به بازار سرمایه برد، که اکنون آن بازار نیز رو به ضرر است

فقط ۳۰ درصد گوشت گوسفندی مصرفی از داخل استان تامین می‌شود
رئیس اتحادیه مواد پروتئینی اراک در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، در خصوص وضعیت دام در استان اظهار داشت: طی اردیبهشت ماه سال جاری با وجود کسادی که در بازار به دلیل وجود کرونا مشهود بود ارزانی گوشت را نداشتیم و در حال حاضر هم که در آبان ماه هستیم همچنان با افزایش قیمت گوشت روبرو می باشیم.

عزت الله علی همتی با اشاره به اینکه در اراک تنها ۳۰ درصد گوشت گوسفندی مصرفی از داخل استان تامین شده و مابقی از استان‌های دیگر وارد می‌شود گفت: هم اکنون در استان با کمبود دام مواجه نیستیم.

وی در خصوص کمبود مقطعی دام بیان داشت: مدتی صادرات دام آزاد شده بود و به نوعی رگه هایی از قاچاق نیز در این حوزه دیده می شد و این موضوع دلیل بزرگی برای کمبود دام در استان به حساب می آمد که این کمبود از ۲۵ مهرماه نمود پیدا کرد اما هم اکنون با فراوانی دام مواجه هستیم.

علی همتی عنوان داشت: استان مرکزی از لحاظ دام سنگین هیچ مشکلی ندارد و مازاد نیز در این استان تولید می شود اما در حوزه دام سبک با کمبود مواجه هستیم.

رئیس اتحادیه مواد پروتئینی اراک گفت: در حال حاضر گوشت گوسفند در استان مرکزی هر کیلویی ۱۲۰ هزار تومان و گوشت گاو ۱۱۰ هزار تومان است و با نظارت هایی که صورت می گیرد شاهد کم فروشی و گرانفروشی نبوده ایم.

بسیاری از نهاده‌های دامی بدون تخصیص ارز ترجیحی وارد می‌شوند
نماینده ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار افزایش قیمت گوشت را به دلیل افزایش قیمت دام زنده در کشور دانست و افزود: تولیدکننده‌ها مدت زیادی است، که گوشت را با قیمت ثابت و حتی کاهشی به بازار عرضه می‌کنند و به این موضوع اعتراض داشتند.

حجت‌الاسلام محمد سبزی بابیان این‌که بسیاری از نهاده‌ها بدون تأمین ارز ترجیحی وارد می‌شود، گفت: همین امر سبب افزایش قیمت نهاده و به‌تبع آن افزایش قیمت تمام‌شده دام زنده و گوشت شده است. دولت باید برای تأمین نهاده ارزان‌قیمت و حمایتی برنامه‌ریزی کلان کند، تا هم گوشت به‌عنوان کالای اساسی در سبد خانوار کاهش نیابد و هم دامدار به‌عنوان تولیدکننده داخلی موردحمایت قرار گیرد.

وی خواستار تخصیص ارز ترجیحی برای واردات نهاده‌ها شد و گفت: چه چیزی مهم‌تر از تأمین گوشت موردنیاز جامعه است، آیا امنیت غذایی موضوع کم‌اهمیتی است، که بانک مرکزی ارز ترجیحی به آن اختصاص نمی‌دهد همچنین باید گفت قطعاً نمی‌توان با گوشت کیلویی ۱۴۰ هزار تومان و گوشت مرغ کیلویی ۲۸ هزار تومان کشور را اداره کرد و بهتر است، مسئولین اجرایی به‌جای شعار دادن به اقدامات عملی در این خصوص بپردازند.

به نظر می‌رسد، می‌توان با یک برنامه‌ریزی سنجیده موجبات رضایت دامداران و تولیدکنندگان را از یک‌سو تأمین کرد و همچنین اجازه کاهش توان خرید گوشت به‌عنوان یک کالای اساسی را نداد، اما آیا شاهد اجرای عملی برنامه‌های مؤثر در این خصوص خواهیم بود و یا مانند گذشته مسئولان اجرایی با شعارهایی ترجیح می‌دهند، چشم خود را بر واقعیت‌ها ببندند.

کد خبر: ۵۰٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha