۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
قیمت‌گذاری دستوری فولاد؛ ضربه هولناک وزارت صمت به بورس
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بازار مطرح کرد؛

قیمت‌گذاری دستوری فولاد؛ ضربه هولناک وزارت صمت به بورس

یک کارشناس بازار سرمایه علت سقوط شاخص کل در روزهای گذشته تالار شیشه‌ای را منع قیمت‌گذاری فولاد در بورس کالا و تعیین قیمت دستوری شمش فولاد، دانست.

به گزارش خبرنگار بازار؛ محمدرضا صادقی مقدم، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره علت سقوط شاخص کل بورس در دو روز گذشته، گفت: مهم‌ترین دلیلی که شاخص کل بازار سرمایه، دیروز هم با کاهش شدیدی مواجه شد، خبر قیمت‌گذاری دستوری شمش فولاد در بورس کالا بود.

وی افزود: این خبر بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران را نسبت به سیاستگذاران بورس و اقتصاد تشدید کرد که در این میان، فشار شدیدی به سهام صنایع فلزی و معدنی وارد شد و از طرفی، روی سهام صنایع دیگر از جمله پالایشی و خودروسازی، تأثیر غیر مستقیم گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک شاهد این خواهیم بود که قیمت‌گذاری دستوری بلایی را که سر خودروسازی آورد، بر سر صنایع فولادی هم می‌آورد که همین مسئله دیگر جایی را برای سرمایه‌گذاری باقی نمی‌گذارد.

صادقی مقدم با اشاره به اینکه یکی دیگر از دلایل افت شاخص کل بورس، نزدیک شدن به انتخابات آمریکا است، تصریح کرد: بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا هیچ سهامی را نداشته باشند تا موقعیت محتاطانه خود را در نوسان بازار حفظ کنند و پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات، دوباره سیاست خود را برای ورود دوباره به بازار تعیین کنند.

وی درباره روند بازار در روزهای آینده گفت: تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا، بازار به نوسان خود ادامه خواهد داد؛ هرچند، ساعات آخر معاملات امروز نشان داد که بازار در حال بازگشت است و صف فروش بسیاری از سهم‌ها کم یا به طور کامل برداشته شد و در نهایت هم سهام برخی از شرکت‌ها به وضعیت مثبت بازگشت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه می‌توان به روزهای آینده بازار سرمایه امیدوار بود، تأکید کرد: در روزهای اخیر، شاخص کل اصلاح زیادی داشته است و بسیاری از بازارها افت شدید قیمت در سهام خود داشته‌اند که این افت قیمت هم ریالی و هم ارزی بوده است.

صادقی مقدم در پایان افزود: نکته حائز اهمیت این است که سیاستگذاران اقتصاد کشور از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، ریاست جمهوری، ریاست بانک مرکزی و دیگر نهادها، نباید سیاستی مغایر با بازار سرمایه داشته باشند و این سیاست‌ها شامل موارد زیادی از جمله قیمت‌گذاری خودرو، فولاد یا افزایش سود سپرده‌های بانکی می‌شود و هرگونه التهاب در این مسائل، باعث نگرانی سرمایه‌گذاران بازار سرمایه خواهد شد.

کد خبر: ۴۸٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha