۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
آزاد سازی سهام عدالت تا آبان ۹۹/ ارزش سهام، ۴ تا ۵ برابر شده است!
گزارش" بازار" از روند آزادسازی سهام

آزاد سازی سهام عدالت تا آبان ۹۹/ ارزش سهام، ۴ تا ۵ برابر شده است!

با وجودی که دولت قصد دارد پاییز سال آینده اقداماتی را در راستای آزاد سازی سهام عدالت بکار گیرد اما خیلی ها معتقدند دولت نباید در این زمینه تعلل کند و هر چه زودتر زمینه داد و ستد این نوع سهام را برای مشمولان فراهم کند.

اسدالله خسروی-  بازار: ۱۵ سال پیش دولت برای سهامدار کردن بخشی از مردم در اقتصاد کشور از طریق فروش بخشی از شرکت های خود به افراد کم درآمد وارد عمل شد. اقدامی که هدف از آن گسترش بخش تعاون در اقتصاد کشور اعلام شد. ارزش برگه های سهام عدالت در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان بود که بعدا به یک میلیون تومان افزایش یافت. البته سود شرکت های واگذارشده دولتی از طریق شرکت های تعاونی عدالت استانی به مشمولان و با اولویت افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان بیکار فاقد شغل تقسیم شد و بعدا نیز سایر مشمولان پس از کسر بدهی از این امتیاز برخوردار شدند.

 با گذشت زمان، اما خیلی ها معتقد بودند صاحبان برگه های سهام عدالت بابد اختیار خرید و فروش آن را داشته باشند ولی دولت همیشه تاکید داشت؛ اگر کسی سهام خود را بفروشد ضررمی کند چرا که ارزش آن هر روز بیشتر می شود. موضوع دیگر این که پس از واگذاری سهام شرکت های دولتی، دولت دیگر اقدام قابل توجهی برای سهام دار کردن افراد کم درآمد بصورت گسترده بکار نگرفت.

بماند این که با گذشت ۱۰ سال از عرضه برگه های سهام عدالت خیلی از مشمولین دستیابی به سود این سهام را به گور بردند در چنین شرایطی بود که دولت در سال ۹۵ اقدام به رونمایی سامانه سهام عدالت کرد. سامانه ای که قرار بود افرادی که باید از سهام عدالت امتیاز بیشتری بگیرند، در این سامانه نام نویسی کرده و مبلغ سرانه ۵۰۰ هزار تومان را پرداخت کنند یعنی به نوعی دریافت سود بیشتر از محل این نوع سهام در ازای پرداخت پول انجام شود. به عبارتی هرکدام از مشمولان برای اینکه یک میلیون تومان سهام عدالت دریافت کند، باید دست‌کم ۵۰۰ هزار تومان به دولت پرداخت کنند. بماند اینکه بیش از ۹۰ درصد مشمولان با چنین رویکردی عطای آن را به لقایش بخشیدند. اکنون طی یکی دو سال اخیر سود سهام عدالت اواخر ماههای سال به حساب اشخاص واریز شد و قراراست این مرحله نیز در سوم اسفند ماه به حساب مشمولان واریز شود.

سهام عدالت را آزاد کنید

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با " بازار" با بیان این که شاکله سهام عدالت به موجب قرار گرفتن آن در صندوق های سرمایه گذاری استانی از ابتدا با مشکلاتی همراه شد گفت: متاسفانه برخی شرکت ها نتوانستند در این بخش عملکرد معقولی داشته باشند و بعضا بدهی را هم به بار آوردند. در چنین شرایطی به نظر می رسد آزاد سازی سهام عدالت از سوی دولت باید هر چه زودتر انجام شود.

محمد حسن نژاد تصریح کرد: از آنجایی که فلسفه وجودی پرداخت سود سهام عدالت، سهامدار کردن ضعفا و کم درآمدها در برخی شرکت های دولتی است. بنابراین سود سهام مشمولان باید سر وقت به حساب آنها واریز شود و یا آنها را مختار به خرید و فروش سهام خود کنند.

این عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که هر برگه سهام عدالت با توجه به رشد تورم و سود آوری برخی شرکت هایی که سهام آنها در بازار سرمایه است اکنون ۴ تا ۵ برابر ارزش به خود گرفته است، افزود: خیلی ها خواهان فروش سهام خود هستند در چنین شرایطی دولت باید پس از کسر بدهی فرد مابقی آن را به مشمولان واگذار کند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: دولت نباید مانع دادو ستد سهامی باشد که طبق قانون به مشمولان تعلق گرفته است. اکنون خیلی ها معتقدند از سهام عدالت به عنوان ابزاری سیاسی برای دولت ها استفاده می شود، بنا برای با آزاد سازی این سهام ابهامات برطرف می شود و مشمولان به سهام قانونیشان می رسد.

آزاد سازی سهام در انتظار لایحه ای در آبان ۹۹

با وجود مقاومت دولت در آزاد سازی سهام عدالت، اما علیرضا صالح درباره زمان آزادسازی سهام عدالت گفته است: درحال حاضر ۲۶ هزار میلیارد تومان سهام در قالب سهام عدالت برای بیش از ۴۹ میلیون نفر منتظر آزادسازی است ضمن اینکه سهام یک ون تومانی هر نفر در این زمان بیش از ۶ میلیون تومان ارزش دارد و ما پیش بینی می‌کنیم که تا آبان ۹۹ یا با لایحه‌ای که به مجلس ارایه کرده ایم و یا با اجازه تکمیلی مقام معظم رهبری این سهام آزاد شده و برگه‌های آن قابلیت فروش پیدا کند.

سود هر برگه یک میلیون تومانی چقدر است؟

مطابق برآوردهای صورت‌گرفته مبلغ واریز سود سهام عدالت به ازای هر سهم یک میلیون تومان بالای ۲۰۰ هزار تومان است.

معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی درباره زمان واریز سود سهام عدالت گفته است: پرداخت سود سهام عدالت از سوم اسفند ماه سال جاری در کشور آغاز و تا پایان اسفند ادامه پیدا خواهد کرد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که قرار بود پرداخت سود سهام عدالت از آذرماه سال جاری به حساب مشمولان واریز شود چرا به اسفند موکول شد، اظهارداشت: شرکت‌های که در سبد سهام عدالت قرار دارند اغلب بورسی هستند. پایان سال مالی این شرکت‌ها منتهی به ۲۹ اسفند هر سال است. مجمع عمومی این شرکت‌ها نیز پس از گذشت چهار ماه از پایان سال مالی یعنی تیر ماه برگزار می‌شود.

کد خبر: ۴٬۷۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مرضیه خوشروی IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
      0 0
      من خانم سرپرست خانوار اصلاسهام عدالت ثبت نام نشدم باید چکارکنم؟ چرا فکری برای ما که ثبت نام نشدیم نمی‌کنید؟!
    • علیرضااسماعیلی زاده IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      0 0
      کاری کنیدسهام روبتونیم بفروشیم
    • سیدمجید IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      0 0
      من سهام عدالتم رامیخواهم بفروشم خواهش مندم تماس بگیرید