۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
اشتباهات دیگر بخش‌ها به حساب بانک مرکزی نوشته شد
نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران:

اشتباهات دیگر بخش‌ها به حساب بانک مرکزی نوشته شد

فروغان، نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران با اشاره به اینکه اشتباهات دیگر بخش‌ها را به حساب بانک مرکزی انداخته‌اند، افزود: بانک مرکزی متولی شناخت نیازهای بخش واردات نیست.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، این روزها، اقتصاد و به ویژه بازار ارز به نحوی با مشکل مواجه شده که بانک مرکزی در مرکز سیبل منتقدان قرار گرفته و تمام هجمه ها به سمت این نهاد مالی دولت وارد می شود. نهادی که در این شرایط با محدودیت شدید منابع مواجه است، اما در این شرایط توانست در نیمه نخست سال ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و یک میلیارد و ۴۰۰  میلیون دلار نیز برای بهداشت، درمان، دارو، تجهیزات پزشکی، تامین کند.

در همین زمینه، نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران معتقد است: مشکلات بسیاری در کشور شکل گرفت که ناخودآگاه تمام هجمه ها به سمت بانک مرکزی رفت، اما واقعیت اینطور نیست و اشتباهات دیگر بخش ها به گردن بانک مرکزی افتاده است.  

خسرو فروغان گران سایه با شاره به اینکه بانک مرکزی متولی ارز در کشور است، اظهار کرد: علاوه بر تحریم ها، مشکلات دیگری اعم از ارز ۴۲۰۰ تومانی، مصوبه الزام بازگشت ارز صادراتی در چارچوب مشخص دولت، واردات کالاهای اساسی و کشاورزی توسط دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی و تناقضات شکل گرفته بین این دو نهاد و ... مسیر غیرشفافی برای بانک مرکزی ایجاد کرد.  

وی ادامه داد: مشکلات ارزی ناشی از تحریم ها و تصمیم های اشتباه دولت باعث شد علاوه بر اینکه تجار واقعی کنار بکشند، دست بانک مرکزی هم خالی تر از قبل شود. همین ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شد ارزهای بسیاری از کشور خارج شود اما سود آن به جیب عده ای خاص برود نه دولت و مردم.  

نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: هرچند بانک مرکزی در موضوع الزام بازگشت ارز حاصل از صادرات از نگاه خودش به موضوع نگریست اما لازم بود که با مشورت با دستگاه های ذیربط، ساختار بهتری را تعریف کند تا صادرکننده مجبور نباشد ارز کف بازار را تهیه و برای پرداخت تعهد خود اقدام کند، که در نتیجه شاهد تقاضای بالا و رشد شدید قیمت ها در بازار ارز بودیم.  

فروغان گران سایه با بیان اینکه بانک مرکزی متولی شناخت نیازهای بخش واردات نیست، بلکه وزارت صمت باید نیازهای واقعی را شناسایی کند، افزود: تمام این مشکلاتی که به آنها اشاره شد باعث شد همه نگاه های منفی فقط به بانک مرکزی باشد در صورتی که افراد و بخش های دیگر این شرایط را ایجاد کردند و متاسفانه اشتباهات بخش های دیگر را به گردن بانک مرکزی انداختند.

وی گفت: بانک مرکزی برای اینکه از بحران خارج شود و این دید منفی نسبت به خود را از میان بردارد باید به بخش خصوصی واقعی نزدیک شود و با بیان واقعیت ها، کمک و راه حل واقعی هم از دست اندرکاران اقتصاد بگیرد. در این شرایط به طور قطع بخش خصوصی صدای مظلومیت بانک مرکزی می شود.  

کد خبر: ۴۷٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha