۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
شفافیت مالیاتی با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان 
مدیر کل امور مالیاتی هرمزگان مطرح کرد

شفافیت مالیاتی با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان 

بندرعباس- مدیر کل امور مالیاتی استان هرمزگان گفت: با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، شاهد انقلابی در شفافیت مالیاتی هوشمند و کاربردی کردن استفاده از صورتحساب الکترونیکی در واحدهای صنفی مشمول قانون مالیات‌های مستقیم خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار بازار، شاکر رضا مریدی ظهر یکشنبه در جلسه آموزشی آشنایی با سامانه ثبت پایانه‌های فروشگاهی در سامانه امور مالیاتی در سالن جلسات اداره کل امور مالیاتی استان با تشریح این قانون اظهار کرد: این قانون، حاوی ۲۹ ماده و ۲۸ تبصره است و وظایف شرکت های معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی، شرایط، الزامات، تعاریف، جرایم، بخشودگی‌ها، معافیت‌ها و روش اجرای نوین اخذ مالیات از فروشنده کالا و خدمات که از طریق دستگاه POSE و حافظه مالیاتی، تراکنش انجام می‌دهد و اطلاعاتش در سامانه مودیان ثبت شده را مشخص کرده است. 

وی افزود: این قانون بسیار مهم، پس از اجرا و راه اندازی سامانه، مدتی را به مشمولان وقت داده تا نسبت به ثبت نام در سامانه و ایجاد فولدر، اقدام کنند تا مشمول جریمه ۱۰ درصدی نشوند البته قابل ذکر است که همه اطلاعات ثبت شده مودیان در سامانه، محرمانه است.

مدیرکل امور مالیاتی استان هرمزگان در ادامه این نشست تاکید کرد: دولت، یکی از راه‌های برخورد با فرار مالیاتی را شفاف‌سازی قوانین و دیجیتالی کردن ارتباط مودیان با سازمان امور مالیاتی دانسته و به همین خاطر، سامانه‌ای به این منظور تعبیه و مصوبه قانونی ان را از  مجلس اخذ کرده است.

وی در ادامه افزود: طبق ماده ۴ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، در صورتی که مشمولان این قانون، از ثبت اطلاعات در سامانه، اجتناب کنند، تخلف کرده و ممیزان و کارشناسان مالیاتی، حق مراجعه به محل فعالیت مودی داشته تا دفاتر و اسناد آن‌ها را بررسی کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان هرمزگان ویژگی های سامانه مودیان مالیاتی مجهز به دستگاه POSE برشمرد و تصریح کرد: پاسخ گویی به استعلامات الکترونیکی درباره اعتبار سنجی مودیان، اخذ و ارائه استعلام های لازم به دستگاه های اجرایی از طریق بسترهای یکپارچه دولت مثل دولت همراه، اتصال سامانه دولت همراه و مرکز ملی تبادل اطلاعات به سامانه مودیان طبق ماده شصت و هفتم قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه اقتصادی کشور، فراخوانی و تبادل اطلاعات از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات و صدور صورتحساب الکترونیکی که مبنای محاسبه اعتبار مالیاتی مودیان خواهد بود از مهمترین ویژگی‌های این سامانه است.

مریدی ادامه داد: نرم افزارها و سخت افزارهایی که به سامانه مودیان متصل می‌شود، ویژگی و مشخصاتی دارد که کارگروه راهبری سامانه، آن‌ها را اعلام و به صورت شبانه‌روزی از طریق رابط آموزشی قابل دسترسی است.

برخورد با فرارهای مالیاتی آسان شده است 
ئیس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان نیز در ادامه این نشست ضمن تشکر از همکاری و تعامل اداره کل امور مالیاتی استان هرمزگان اظهار داشت: امروز با حاکم شدن سیستم و نرم افزار برخورد با فرار مالیاتی بسیار سهل و آسان شده است.

عبدالمجید جلالی در ادامه با اشاره به حذف درآمدهای نفتی و  اداره کشور با درآمدهای مالیاتی افزود: شفافیت درآمدها و محاسبه صحیح مالیات مودیان با بهره گیری از سامانه ثبت پایانه های فروشگاهی یکی از مهمترین مزایایی استفاده از این سامانه و کمک به تسریع در انجام فرایند محاسبه و پرداخت مالیات کسبه است.

نماینده هرمزگان در اتاق اصناف ایران حاکم شدم سیستم نرم‌افزاری و سامانه ثبت پایانه‌های فروشگاهی را فصلی نو در پشت سر گذاشتن مشقت‌های حوزه مالیاتی عنوان کرد و بیان داشت: علاوه بر اینکه بالغ بر ١٠٤ درصد از مودیان مالیاتی اقدام به تسلیم اظهارنامه مالیاتی کرده اند همچنان تلاش برای برقراری عدالت مالیاتی باقی است.

جلالی از شفافیت در امور به عنوان بزرگترین مسئولیت مدیران یاد کرد و افزود: باید با استفاده از ظرفیت های موجود در فضای مجازی در حوزه اطلاع رسانی و آگاه سازی بازاریان اقدام کنیم.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان با بیان اینکه امروز پرداخت مالیات با توجه به درک دو سویه این مهم توسط مودی و ممیز مالیاتی، امری عادی محسوب می شود تصریح کرد: موفقیت های اتاق اصناف به واسطه خدمات و تعاملات کارکنان و دستگاه های متولی در حوزه بازار به ویژه سازمان امور مالیاتی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود فرهنگ‌سازی را یکی از مهمترین اقدامات در ایجاد تعامل با مودیان دانست و بیان داشت: پیشنهاد می شود، دستگاه‌های پوز بانکی به صورت رایگان از محل تبصره ماده ١٦ به مودیان اهدا شود.

کد خبر: ۴۶٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha