۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
با فشار دادن پدال گاز صفر تا صد را در یک پلک‌زدن تجربه کنید!
گزارش بازار از چهارچرخ‌های سریع سال

با فشار دادن پدال گاز صفر تا صد را در یک پلک‌زدن تجربه کنید!

کونیگزگ جسکو، لامبورگینی سیان، فراری F۸ Tributo، پورشه تایکان Turbo S، شورولت کوروت C۸ Stingray، ب‌ام‌و M۸ Competition، آئودی RS۷ اسپرت‌بک و مرسدس‌بنز GT-R PRO لقب هشت خودرو سریع ۲۰۲۰ را به خود اختصاص دادند.

بازار؛ گروه خودرو: هرچند تا شش دهه پیش حرکت با خودرو از حالت ایستاده تا صد کیلومتر بر ساعت در بازه زمانی کوتاه رویای دست‌نیافتنی بود، اما با پیشرفت و توسعه سیستم‌های مکانیکی و تلفیق آن با الکترونیک گام موثری در ایجاد شتاب اولیه‌ برداشته شد تا این روزها شاهد شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت با هر خودروی باشیم. اما در واقع قلب‌های تپنده جدید در کنار آن تکامل طراحی بدنه فوق آیرودینامیک دو اصل مهم شدند تا چالش جدیدتری که همان کاهش زمان رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت است را میان خودروسازان مطرح جهان برانگیزد.

از نگاه بسیاری از منتقدان و صاحب نظران سال ۲۰۲۰، به‌رغم چالش همه‌گیری کووید-۱۹ سال رقابتی‌ است و باتوجه به این موضوع خودروسازان تدارکات لازم را دیده‌اند تا هریک با معرفی محصول جدید با ویژگی‌های منحصربه‌فرد رقابت تنگاتنگی را از سر بگیرند و هر یک جایگاه خاص را از آن خود کنند. ما نیز با آگاهی به این مهم در ادامه نگاهی به هشت خودروی جدیدی داریم که کمترین زمان‌های شتاب اولیه را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین در این گزارش بازار قصد دارد سریع‌ترین‌های ۲۰۲۰ را از نظر بگذراند.

کونیگزگ جسکو
یکی از اتفاقات جالب موتورشوی ژنو سال ۲۰۱۹ رونمایی از ابرخودرو سوئدی یعنی کونیگزگ جسکو بود. این هایپرکار جدید سوئدی که به مراتب عملکردی بهتر از دو مدل قبل یعنی اگرا RS و رگرا دارد، در بخش فنی آن شاهد بی‌نظیرترین فناوری‌ها و هنری مهندسی هستیم.
نیروگاه قدرتمند هشت سیلندر با آرایش وی‌شکل آلومینیومی ۵لیتری مجهزبه تویین و اصلاحات فوق‌العاده در بخش طراحی میل سوپاپ و بهبود تایمینگ سوپاپ‌ها در نهایت  با سوخت  E۸۵ (۸۵درصد اتانول و ۱۵ درصد بنزین) حداکثر ۱۶۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را با جدیدترین گیربکس ۹ سرعته لایت اسپید چند صفحه‌ای (LST) قدرت را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد.

نکته مهم به دلیل سیستم انتقال قدرت عالی و اصلاح شده مشابه گیربکس دوکلاچه اما متفاوت‌تر و دارای ساختار جدید و باتوجه به سازه فیبرکربنی مونوکوک همراه به آلومینیومی سبب شده تا شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت ۲.۵ ثانیه را به خود اختصاص دهد.
هرچند که این عدد از سوی کارشناسان باتوجه به توانایی و بخش فنی بی‌نظیر آن و سابقه درخشان محصولات کونیگزگ در هایپرکارهای پیش از آن در نظر گرفته شده و برای زمان دقیق‌تر باید منتظر تست‌ درایوهای متعدد آن بود.

لامبورگینی سیان
سوپراسپرت‌ساز ایتالیایی در سال ۲۰۱۹ نسخه‌های متعددی از دو سوپراسپرت پرفورمنسی خود را به جهان معرفی کرد. اما لامبورگینی در موتورشوی فرانکفورت امسال از جدیدترین محصول خود با نام سیان رونمایی کرد.
سیان از ظاهری خشن و تهاجمی‌تر بهره می‌گیرد و با توجه به نصب پیشرانه ۱۲سیلندر وی‌شکل ۶۰درجه‌ای به حجم دقیق ۶۴۹۸سی‌سی توانایی ۷۷۳.۹اسب‌بخار و ۷۲۰ نیوتون‌متر گشتاور را دارد، مهندسی جدید لامبورگینی در بخش قوای محرکه از سیستم ۴۸ ولتی هیبریدی استفاده کرده که با وجود موتورالکتریکی نسبتا قدرتمند به صورت ترکیبی حداکثر ۸۱۹اسب‌بخار توان و ۸۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را با  گیربکس ۷ سرعته ISR به چهارچرخ منتقل می‌کند.

همچنین سازه فیبرکربنی مونوک با ترکیب متریال آلومینیومی وزن بدنه را تا حد چشمگیری کاهش داده و با وجود تکنولوژی هیبریدی ۴۸ ولتی که به عنوان نخستین بار در پیشرانه‌ای لامبورگینی بهره گرفته شده و می‌تواند در ۲.۸ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد.در واقع دو دهم ثانیه یا ۱۰درصد شتاب اولیه سیان نسبت به مدل اونتادور SVJ بهبود یافته و تا ۳۵۰ کیلومتر برساعت سرعت می‌گیرد.

فراری F۸ Tributo
بی‌شک فراری سازنده بهترین خودروساز پرفورمنسی در جهان است که تکنولوژی آن زبان‌زد دیگر خودروسازان بوده است. سوپراسپرت F۸ Tributo از نظر ظاهری به زبان جدید طراحی فراری مزین شده تا با کمترین تغییرات در المان‌ها ظاهری جذاب‌تر و کاملا آیرودینامیک خود را به هر بیننده‌ای القا کند.

F۸ Tributo از موتور قدرتمند هشت‌سیلندر وی‌شکل ۹۰درجه‌ای ۳.۹لیتری تویین توربو سود می‌برد که باتوجه به اصلاحاتی که در بخش محفظه احتراق و توربوهای بازطراحی انجام گرفته ۷۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند که با گیربکس ۷سرعته دوکلاچه با تکنولوژی F۱ چنین قدرت و گشتاوری را به چهارچرخ می‌رساند.
باتوجه به اینکه در بخش آیرودینامیک بدنه از اسپویلرهای فعال به همراه دیفیوزر فعال استفاده شده، بنابراین شتاب سریع‌تری خواهد داشت. آنچه فراری با تست‌های انجام شده اعلام کرده F۸ Tributo تنها در ۲.۹ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن به ۳۴۰ کیلومتر برساعت محدود شده است.

پورشه تایکان Turbo S
هدف پورشه از طراحی و تولید تایکان تنها به نمایش گذاشتن خودروی با عملکرد بالا تمام الکتریکی در سطح تولید انبوه است. تجربه و به‌کارگیری تکنولوژی تحسین برانگیز این اسپرت‌ساز آلمانی در محصول سوپراسپرت هیبرید ۹۱۸ گامی شد تا تایکان فراتر از آنچه تصور می‌شد باشد.
از آنجا که این کوپه چهار در تمام الکتریکی پورشه در دو نسخه توربو و توربو S تولید شده است. مدل عملکردی و قوی آن یعنی توربو S دارای موتورهای الکتریکی قدرتمند نسل جدید است که ۷۵۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و با بهره‌گیری از باتری‌های ۸۰۰ ولتی لیتیومی جدید که در بازه ۴۰۰ تا ۸۰۰ ولتی جریان قرار دارد.

ضمن اینکه مطابق ادعای پورشه در ۲.۸ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر برساعت خواهد رسید، این در حالی است که توسط نشریات و با در نظر گرفتن تست‌ها این عدد به ۲.۶ ثانیه کاهش داشته و این به معنای توانایی بالا فنی تایکان نسبت به رقبا و حتی سوپراسپرت‌های مدعی است.تایکان با یک بار شارژ کامل تا ۴۱۲ کیلومتر را می‌پیماید که با شتاب اولیه بی‌نظیر و چنین پیمایش حرکتی، تایکان به ابرخودروی تمام الکتریک با مهندسی روز بدل می‌شود.

شورولت کوروت C۸ Stingray
نسل هشتم کوروت نسبت به قبل تنومندتر و پخته‌تر و از همه‌ مهم‌تر زیباتر به نظر می‌رسد. آنچه که کوروت C۸ را متمایز می‌کند، رازهای شگفت‌انگیزی است که در زیر این استایل عضلانی نهفته شده و چیزهای بسیاری در چنته دارد تا رقبای اروپایی خود را به چالش بکشد.
ساختار طراحی پیشرانه‌ای میانی موجب شده تا پایداری این کوپه عضلانی را افزایش و جذبه بیشتری به خودرو دهد. موتور هشت سیلندر وی‌شکل ۶.۲لیتری موسوم به LT۲ تنفس طبیعی است که به بهترین شکل ممکن تولید شده تا ۴۹۵ اسب‌بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتون‌متر گشتاور را ایجاد کند.

با وجود چنین حجمی قدرت نسبتا پایینی را به چرخ‌های انتقال می‌دهد، اما گیربکس فوق‌العاده‌ای ۸ سرعته دوکلاچه شتاب بالایی را به ارمغان آورده تا با فشردن پدال گاز و تعویض دنده‌های سریع در عرض ۳ ثانیه شما را به ۱۰۰ کیلومتر برساعت برساند.این موضوع به معنای سیستم انتقال قدرت بهینه‌سازی شده و تغییرات اساسی در ساختار کوروت نسبت به نسل‌های پیشین خود است.

ب‌ام‌و M۸ Competition
به جرات یکی از جذاب‌ترین کوپه‌های باعملکرد بالای سال ب‌ام‌و M۸ کامپتشن است. این کوپه تهاجمی و خشن باواریایی‌ها از آنجا که زبان طراحی جدید ب‌ام‌و به خوبی در آن به چشم می‌آید، فناوری جدید این خودروساز آلمانی نیز در آن حرف‌ها برای گفتن دارد.
کماکان در بخش فنی به ویژه قلب تپنده‌ای M۸ کامپتشن همان پیشرانه برادر باتجربه و محبوبش یعنی M۵ است که یک موتور هشت سیلندر وی‌شکل ۴.۴لیتری تجهیز شده به تکنولوژی تویین توربو ام است. این پیشرانه تویین توربو قدرتی معادل ۶۲۵اسب‌بخار و گشتاوری برابر ۷۵۰ نیوتون‌متر را به ارمغان می‌آورد تا با گیربکس ۸ سرعته ام استپ‌ترونیک قدرت را با سامانه xDrive به دو محور جلو و عقب منتقل می‌کند.

اصلاحات در بخش دیفرانسیل و همچنین در ساختار گیربکس منجربه شده تا به صورت رسمی آنچه که ب‌ام‌و مشخص کرده کافیست تخت گاز کنید و در ۳.۲ثانیه از حالت ثابت به ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست می‌یابد، اما مطابق تست‌ها از سوی مجلات معتبر این عدد به ۳ ثانیه رسیده و دو دهم ثانیه نیز کاهش داشته و حتی در برخی از تست‌ها به ۲.۸ ثانیه نیز کاهش زمان داشته و شتاب بالای خود را به رخ کشیده است.

آئودی RS۷ اسپرت‌بک
خودروی چهاردر کوپه اسپرتی که تا به امروز از جایگاه خاصی در بازار برخوردار بوده و طرفداران بسیاری دارد، آئودی RS۷ است. زبان طراحی جدید آئودی به خوبی استایل فوق تهاجمی و البته زیبا در کنار تناسبات دلنشین را برای این کوپه چهاردر اسپرت به وجود آورده است.در نسل دوم RS۷ که اخیرا از سوی آئودی رونمایی شد، قوای محرکه این کوپه چهار در تهاجمی و پرفورمنسی آئودی از مهندسی به‌روز و ساختار جدیدی بهره می‌گیرد.

این خودرو از یک موتور هشت سیلندر وی‌شکل چهارلیتری با تکنولوژی TFSI حداکثر ۶۰۰اسب‌بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را با گیربکس ۸ سرعته تیپ‌ترونیک با هماهنگی سامانه کواترو به چهارچرخ می‌رساند، به لطف تکنولوژی MHEV همان هیبرید ملایم شتاب اولیه صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت را به ۳.۶ثانیه ختم می‌کند.این موضوع نباید فراموش کرد که موتورالکتریکی به‌کارگرفته شده در سیستم MHEV شتاب را تسریع می‌بخشد.

مرسدس‌بنز GT-R PRO
اگر می‌خواهید تجربه متفاوت‌تری از رانندگی در شتاب اولیه داشته باشد، مرسدس‌بنز GT-R PRO را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این کوپه دو در آلمانی در این نسخه سازه بدنه آن دستخوش تغییرات مهندسان مرسدس و بخش پرفورمنسی AMG قرار گرفته تا با به‌کارگیری از ساختار فیبرکربن و پلاستیک وزن کلی را تاحد چشمگیری کاهش دهند.

پیشرانه هشت سیلندر وی‌شکل چهارلیتری تویین توربو قادر است ۵۸۵ اسب‌بخار و ۷۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را ایجاد کند. با تغییراتی که مهندسان بخش AMG به وجود آورده‌اند و سازه بدنه کربنی با پوشش‌های پلاستیکی و تغییراتی در بخش سیستم انتقال قدرت همگی منجربه شده تا در مجموع تنها ۳.۶ثانیه زمان نیاز باشد تا خودرو را از حالت ایستاده و توقف کامل به ۱۰۰ کیلومتر برساعت برساند.بخش آیرودینامیک مرسدس GT-R PRO با نصب اسپویلر و دیفیوزرهای فعال میزان نیروی درگ را کاهش داده‌اند تا بر این اساس تا ۳۱۸ کیلومتر برساعت سرعت بگیرد.

کد خبر: ۴۵٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha