۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
احیای اقتصاد دنیا بستگی به عرضه واکسن دارد/ پایان کرونا مشخص نیست
بازار بررسی کرد؛

احیای اقتصاد دنیا بستگی به عرضه واکسن دارد/ پایان کرونا مشخص نیست

همه گیری کرونا آسیب زیادی به اقتصاد دنیا وارد کرده است و همه مردم به دنبال عرضه واکسن برای بازگشت به زندگی عادی هستند. گزارشهای ارایه شده توسط سازمانهای جهانی هم خبر از شدت بالای رکود در کشورهای صنعتی دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: همه گیری کرونا آسیب زیادی به اقتصاد دنیا وارد کرد و پیش بینی می شود اثرات منفی اقتصادی این بحران تا سالها در اقتصاد دنیا باقی بماند.

سی ان بی سی در این مورد نوشت: «همه گیری کرونا سه برابر بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی، به اقتصاد دنیا هزینه تحمیل کرده است و با وجود اینکه شکار کمی از کشورها از قبیل چین توانسته از رکود ناشی از این بحران برهند، ولی اغلب کشورهای صنعتی و بازارهای در حال گذار دنیا در شرایط رکودی و بسیار سختی قرار دارند. در این شرایط بازار پیش بینی ها برای اقتصاد دنیا  در ماه ها و سالهای پیش رو داغ است. برخی از روزهای سخت تر و باقی ماندن تاثیرات بحران روی اقتصاد دنیا تا سالهای آتی خبر می دهند و برخی دیگر از احتمال گذر از این روزهای سخت در ماه های  پیش رو سخن می گویند.»

نریمان بهروش، اقتصاددان ارشد مرکز مطالعات بازار ای اچ اس در مصاحبه ای با بلومبرگ در مورد اینکه آیا رکودی که امسال در اقتصاد دنیا وجود دارد، در سال آتی هم در بازارها مشاهده خواهد شد گفت: «نمی توان جوابی قطعی به این سوال داد. در برخی از حوزه ها می توان از پایان روزهای سخت صحبت کرد و در بخشهایی هم مشکلات و سختی ادامه دارد. در برخی از کشورها شمار مبتلایان سیر کاهشی دارد ولی در برخی دیگر از کشورها از قبیل هند و برزیل و امریکا ما افزایش نرخ ابتلا را شاهد هستیم. به نظر من نمی توان در مورد پایان  این پاندمی و اثرات اقتصادی آن صحبت کرد ولی با توجه به افزایش دانش ما در مورد ویروس و افزایش آمادگی کادر درمانی در تمامی کشورهای دنیا، می توان انتظار شرایط بهتری نسبت به قبل را داشت. با اطمینان می توانم بگویم که روزهای سختی هم در عرصه سلامتی و هم در عرصه اقتصادی در پیش رو داریم و  فعالیتهای اقتصادی هم تا زمانی که  درمانی برای این ویروس شناسایی نشود، نمی توانند دوباره احیا شود.»

اروپا بیشترین آسیب را متحمل شد
آمارهای ارایه شده توسط مراکز مطالعاتی جهانی نشان می دهد که آسیب وارد شده به اقتصاد اروپا بیش از دیگر مناطق دنیا است. بانک جهانی در گزارش خود نوشت: «در سال جاری اقتصاد کشور امریکا با نرخ ۶.۱ درصد منقبض خواهد شد در حالیکه نرخ انقباض اقتصادی منطقه یورو به ۹.۱ درصد می رسد. در این سال متوسط نرخ رشد اقتصادی کشورهای صنعتی در دنیا برابر با منفی ۷ درصد خواهد بود در حالیکه اقتصاد بازارهای در حال گذار دنیا تنها انقباضی ۲.۵ درصدی را تجربه می کند. نرخ انقباض اقتصادی کشورهای شرق آسیا و پاسیفیک در سال جاری برابر با ۰.۵ درصد، کشورهای اروپا و آسیای مرکزی برابر با ۴.۷ درصد، کشورهای امریکای لاتین و کارائیب برابر با ۷.۲ درصد و کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا برابر با ۴.۲ درصد پیش بینی شد. انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ اقتصاد کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا با نرخ ۲.۳ درصد رشد کند در حالیکه نرخ رشد اقتصادی کشورهای صنعتی برابر با ۳.۹ درصد، نرخ رشد اقتصادی امریکا برابر با ۴ درصد و نرخ رشد اقتصادی بازارهای در حال گذار برابر با ۴.۶ درصد خواهد بود.»

 کمیسیون اروپا هم در گزارشهای اخیر خود از شدت بالای رکود اقتصادی در کشورهای اروپایی خبر داده است. این کمیسیون شدت بالای بیکاری در کشورهای بریتانیا، فرانسه و اسپانیا و ایتالیا را عامل اصلی این بحران خواند و نوشت: «کشورهای صنعتی اقتصاد پیچیده تری دارند و تعاملات تجاری آنها با دیگر کشورها بیشتر است. در اغلب این کشورها بخش خدمات بسیار فعال است و توریسم درآمد زیادی ایجاد می کند و بسته شدن مرزها و توقف پروازهای بین المللی و قرنطینه های خانگی همه باعث شده است تا اقتصاد آنها با شدت بیشتری از این بحران تاثیر بپذیرد. این در حالیست که کشورهای صنعتی بیش از کشورهای در حال توسعه پول به اقتصاد تزریق کردند و طرح های حمایتی زیادی را برای اقتصاد اجرا کردند.»

الگوی بازسازی اقتصادی در صنایع مختلف، متفاوت است
سوال دیگری که این روزها بارها پرسیده می شود، الگوی بازسازی اقتصادی در دنیا است. برخی از الگوی یو شکل صحبت می کنند و برخی دیگر بر این باورند اقتصاد دنیا از الگوی وی شکل احیای اقتصادی استفاده می کند. نریمان بهروش در مورد این الگو به بلومبرگ گفت: «نمی توان انتظار داشت کل اقتصاد دنیا با یک الگو احیا شود. به عنوان مثال بدون شک بخش تولید الگوی بازسازی وی شکل را طی خواهد کرد ولی روند احیای بخش خدمات بسیار آهسته تر از بخش تولید است و ما انتظار داریم این بخشها از الگوی احیای یو شکل پیروی کنند. از جمله بخشهایی که این الگو را طی می کنند می توان به حمل و نقل هوایی، صنعت سفر و تفریح و سرگرمی اشاره کرد.»

وی ادامه داد: «در ابتدای همه گیری در مورد الگوی دبلیو شکل احیای اقتصادی صحبت شده بود ولی به نظر من تحقق این الگو بسیار غیرمحتمل است. تنها در صورتی الگوی دبلیو شکل اتفاق می افتد که ما شاهد موج دیگری از بیماری در سال ۲۰۲۱ و بعد از بازگشت فعالیتهای اقتصادی به وضعیت عادی، باشیم. احتمالی بسیار کوچک که باعث می شود این الگوی رشد را کاملا دور از ذهن بدانیم.»

کد خبر: ۴۳٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha