۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
درخشش مروارید سیاه خزر در رستوران های برتر جهانی
بازار گزارش می دهد؛

درخشش مروارید سیاه خزر در رستوران های برتر جهانی

بابلسر - اگرچه همچنان صید ماهیان خاویاری در دریای خزر ممنوع است اما امسال هزار کیلوگرم مروارید سیاه از مازندران به‌عنوان چشم‌روشنی و سوگل به بازارهای جهانی صادر شد.

بازار - در سی و هفتمین نشست نمایندگان کشورهای حاشیه خزر موسوم به کمیسیون حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع زنده دریای خزر، نمایندگان کشورهای حاشیه خزر رأی به ممنوعیت صید ماهیان خاویاری تا پایان سال ۲۰۱۸ دادند و این تصمیم در دو سال اخیر نیز تمدید شد.

هدف نمایندگان کشورهای حاشیه خزر از تصمیم صید ماهیان خاویاری، بازآفرینی نسل این‌گونه ارزشمند و بازگشت دوباره مروارید سیاه به خزر و سبد صادراتی جهان بوده است و سال قبل نیز سران پنج کشور ساحلی، به نشانه صلح و دوستی، خاویار را به‌صورت نمادین در دریا رهاسازی کردند. 

اگرچه در سال‌های قبل، صید بی‌رویه، آلودگی‌های نفتی و آلاینده‌ها نسل ماهیان خاویاری و خزری را به شماره انداخت اما با توسعه مزرعه پرورشی ماهیان خاویاری، آهنگ تولید و صادرات این‌گونه ارزشمند شتاب گرفت و سالانه حدود دو هزار و ۵۰۰ کیلوگرم انواع ماهیان خاویاری و گوشت ماهی خاویاری از مازندران به گوشه و کنار جهان صادر می‌شود.

در حال حاضر ۱۸ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید سالانه دو هزار و ۵۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری در استان فعال است و هرسال اوضاع مروارید سیاه بهتر از قبل می‌شود

در حال حاضر ۱۸ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید سالانه دو هزار و ۵۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری در استان فعال است و هرسال اوضاع مروارید سیاه بهتر از قبل می‌شود و از چهار مرکز بازسازی ذخایر خاویاری یک مرکز در مازندران فعالیت دارد.

مدیرکل شیلات مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به وجود ۱۸ مرکز پرورش ماهیان خاویاری در استان، میزان صادرات ماهیان خاویاری در سال جاری تا آذرماه را حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی اعلام کرد و گفت: این محصول شیلاتی به کشورها اروپایی، تایلند و قطر و امارات متحده عربی صادرشده است.

وی با اشاره به رشد ۶۷ درصدی میزان صادرات ماهیان خاویاری پرورشی، میزان صادرات گوشت ماهیان خاویاری را بیش از ۵۰ تن اعلام کرد و روسیه و ارمنستان را از مشتریان آن ذکر کرد.

وی درمجموع میزان صادرات محصولات شیلاتی و آبزیان را طی سال جاری در استان بیش از هفت هزار و ۵۰۰ تن به ارزش حدود ۲۶ میلیون دلار بیان کرد و گفت: این میزان نسبت به سال قبل رشد ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.

محمد زاده به فعالیت بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت بیش از دو هزار تن گوشت خاویار و ۳۰ تن خاویار در جویبار اشاره و اضافه کرد: محصول ماهیان خاویاری ایران در جهان جایگاه والایی دارد و کشورهایی نظیر آلمان، ایتالیا، کشورهای اروپایی و عربی مقصدهای صادراتی این محصول هستند.

وی با اظهار اینکه خاویار محصول ارزآور و استراتژیک به شمار می‌رود و صادرات آن در رشد اقتصادی نقش به سزایی دارد، گفت: قیمت هر کیلوگرم خاویار معادل ۲۰ تا ۲۵ بشکه نفت است و توسعه پرورش ماهیان خاویاری و صادرات آن می‌تواند در ارزآوری مؤثر باشد.

در حالی مروارید سیاه خزر دوباره به چرخه صادراتی بازگشت تا جای خود را به‌عنوان سوگل محصولات شیلاتی بازیابد که سهم ایران در دهه‌های گذشته از صید ماهیان خاویاری بیش زا ۳۰۰ تن خاویار بود اما چند سالی باهدف بازیابی ذخایر این‌گونه، صید آن ممنوع شده است.

خاویار نام ایران را در تجارت بین المللی طنین انداز می کند

حسن خیریان پور معاون هماهنگی اقتصادی استانداری مازندران نیز با اشاره به پایانه صادراتی و مرکز پرورش ماهیان خاویاری در جویبار اظهار داشت: این مرکز بزرگ‌ترین مرکز خاورمیانه محسوب می‌شود و تولید ماهیان خاویاری پرورشی می‌تواند دوباره نام خاویار خزر و ایران را در عرصه تجارت بین‌المللی و محصولات شیلاتی طنین‌انداز کند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به افزایش طرح‌های پرورش ماهیان خاویاری در قفس و ماهیان خاویاری در سواحل استان گفت: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها توسعه‌یافته است و این مسئله می‌تواند در حفظ گونه ارزشمند ماهیان خاویاری و تداوم تجارت بین‌المللی نقش بسزایی داشته باشد.

وی رهاسازی ماهیان خاویاری را ازجمله طرح‌ها برای احیای این‌گونه ارزشمند خزری بیان کرد و گفت: ماهیان خاویاری یک‌گونه ارزشمند و استراتژیک برای کشورها به شمار می‌رود و امیدواریم دوباره ذخایر این‌گونه به وضعیت عادی برگردد.

خیریان پور با اشاره به تولید بیش از ۱۱۰ هزار تن انواع محصولات آبزیان در مازندران یادآور شد: از هرگونه سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های پرورش ماهیان خاویاری در استان حمایت می‌شود و اخیراً نیز به هلدینگ شرکت سرمایه‌گذاری شستا برای سرمایه‌گذاری در این حوزه، پیشنهاد ارائه‌شده است.

وی با اشاره به رتبه اول مازندران در تولید انواع آبزیان تصریح کرد: اگرچه برداشت تجاری ماهیان خاویاری از دریای خزر ممنوع شده است اما توسعه تولید آن در مزارع پرورش ماهیان خاویاری می‌تواند سهم این‌گونه را در سبد صادراتی و ارزآوری افزایش دهد.

دریای خزر به‌عنوان مادر پرورش ماهیان خاویاری است و اکنون پنج گونه ماهیان خاویاری شامل تاس ماهی روسی، فیل‌ماهی، شیپ، اوزون‌برون و تاس ماهی ایرانی دران زیست می‌کنند و از ۱۱۴ گونه ماهی و ۶۳ زیرگونه که در خزر زیست و زادآوری می‌کنند، ۱۴ نژاد از کمیاب‌ترین ماهیان به شمار می‌روند.

شهرت خاویار ایران و خزر در جهان تاحدی است که برخی کشورها ازجمله چین، فرانسه و بلغارستان در تلاش هستند تا محصول خود را بانام ایران روانه بازارهای جهانی کنند و این نشان از اهمیت مروارید سیاه خزری دارد.

کد خبر: ۴٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha