۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
صنعت چرم سازی به صنایع و مواد اولیه پایه نیازمند است
رئیس اتحادیه فروشندگان چرم و لوازم کیف و کفش تهران:

صنعت چرم سازی به صنایع و مواد اولیه پایه نیازمند است

حیاتی، رئیس اتحادیه فروشندگان چرم و لوازم کیف و کفش تهران با تاکید بر ضرورت اصلاح اکوسیستم اقتصادی در کشور اظهار داشت: هر رویشی در طبیعت نیازمند تابش خورشید است تا عمل فتوسنتز انجام شود، نور خورشید منجر به ایجاد و مواد آلی در کره زمین می گردد و خورشید عملیات تولید، همان مواد اولیه است، صنعت چرم سازی به صنایع و مواد اولیه پایه نیازمند است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف تهران، سعید حیاتی، رئیس اتحادیه فروشندگان چرم و لوازم کیف و کفش تهران گفت: هر تولید و هر صنعتی بدون مواد اولیه فعلیت پیدا نمی کند، لذا اگر مواد اولیه صنعت چرم سازی(رنگ و کروم، روغن، چسب، قدک حرارتی-نوعی پارچه که در داخل کفش استفاده دارد- و... ) در دسترس تولیدکننده چرم نباشد، صنعت چرم عملاً بی جریان و چرخ های آن غیر قابل حرکت خواهد بود.

وی در ادامه گفت: تحریم و جریاناتی که موجب عدم ورود کالاهای اساسی در کشور و مواد اولیه شده از سویی و نبود ارتباط با کشورهایی که می توانستیم مواد اولیه را از آنها فراهم کنیم از سوی دیگر، کم کم منجر به نابودی صنوف تولیدی در هر صنعت و صنفی شده است. اینکه مبادلات ما با دیگر کشورها در حال حاضر کاهش یافته و نمی توانیم بخوبی و براحتی مواد اولیه مورد نیاز تولید را وارد کشور کنیم، معضلی اساسی است. هر تولیدی وابسته به ابزار، ماشین آلات و مواد اولیه است. چگونه می توانیم پاهایمان را ببندیم و قادر به حرکت باشیم؟

حیاتی اضافه کرد: یکی از کشورهایی که می توانیم مواد اولیه را از آنها تامین کنیم کشور ترکیه است. سرمایه گذاران آمریکایی و اروپایی با سرمایه گذاری در آن کشور به فروش مواد اولیه به دیگر کشورها مبادرت می ورزند؛ اما با تاجر ایرانی طور دیگری رفتار می شود و تا می فهمند خریدار تاجر ایرانی است از تحویل کالا خودداری می کنند؛ اما تاجران بنا به تعهدات خود به کشور ایران و حس ناسیونالیستی، با دغدغه های بسیار زیاد و راه های سخت و عبور از مرزهای بسیار این کالا را به پشت مرزهای ایران می رسانند که به یک باره با موانع و مشکلاتی که اداره گمرکات کشور برای تاجر ایجاد می کند کالا پشت مرزهای خودمان ماه ها در انتظار ترخیص می ماند و دموراژ می خورد.

او تصریح کرد: این طرز برخورد با تاجر، توانی برایش نمی گذارد که به بلوکه سرمایه خود در کالاهای ایرانی در کشورش بپردازد. سازمان ها، ارگان ها و اداراتی که با واردات سروکار دارند به نوعی با تاجران ایرانی خود زنی می کنند. اینجاست که بموقع نرسیدن مواد اولیه به دست تولیدکننده، بیکار و باز ایستادن چرخ تولید را به همراه می آورد و این خواسته مقام معظم رهبری نیست.

وی در رابطه با سرمایه گذاران خارجی بیان داشت: سرمایه گذاری ها بایستی در بخش های تولید و ایجاد کارخانه و تکنولژی صورت پذیرد؛ اما متاسفانه سرمایه داران خارجی با عملیات فاینانس که به عبارتی تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژهای داخلی از تسهیلات اعتباری خارجی است بسنده می کنند. این تامین اعتبار که به نوعی وام خارجی نامیده می شود و توسط موسسات مالی(بانک ها و ...) به تولید کنندگان ایرانی واگذار می شود با دریافت سود مورد نظر در پایان موعد مقرر وام، سرمایه گذار خارجی کل پول و سود را به یکباره از ایران خارج و سرمایه گذاری تمام می شود. اگر این سرمایه گذاری در حیطه تولید در با تامین امنیت اقتصادی صورت پذیرد، می توان انتظار داشت که بتوانیم چرخ تولید را در حرکت نگه داریم. حیاتی تصریح کرد: دولتمردان، مسئولان و نهادهای مرتبط با تولید باید با درایت بیشتر فرمان اقتصاد را هدایت کنند.

کد خبر: ۴۲٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha