۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷
تسریع برای معرفی وزیر صمت کلید حل مشکلات خودروسازی
یک نماینده مجلس خبر داد

تسریع برای معرفی وزیر صمت کلید حل مشکلات خودروسازی

حجت‌ اله فیروزی، سخنگو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: یکی از دلایل آشفتگی بازار فقدان وزیر در وزات خانه است. طبیعی است، زمانی که وزیری مسئولیت داشته باشد، بسیار متفاوت هست از اینکه شخصی برای مدتی محدود با اختیارات ناقص مانند عدم اجازه عزل و نسب و سیاستگذاری‌ها تعیین شود.

بازار؛ گروه خودرو: حجت‌اله فیروزی سخنگو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به این که موضوع عرضه محصول از سوی خودروسازان به شکل کنترل شده به بازار مدت‌ها مطرح است، گفت: این موضوعات راستی آزمایی نشده است. موضوعاتی ازاین قبیل که خودروها به صورت قطره چکانی عرضه بازار می‌شود فراوان بوده است. برخی از بخش‌های نظارتی در حال بررسی این موضوع هستند.

وی ضمن اشاره به آشفتگی بازار خودرو، افزود: یکی از دلایل آشفتگی بازار فقدان وزیر در وزات خانه است. طبیعی است زمانی که وزیری مسئولیت داشته باشد، بسیار متفاوت هست از اینکه شخصی برای مدتی محدود با اختیارات ناقص مانند عدم اجازه عزل و نسب و سیاستگذاری‌ها تعیین شود. این عامل سبب آشفتگی بیشتر در تولید و بازار خواهد شد. از سوی سرپرستی که جلسه کلان می‌رود، با زمانی که وزیر باشد، تفاوت بسیار دارد. افرادی که در جلسه هستند، برخوردهای متفاوت خواهند داشت.

سخنگو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: مجلس به کرات تاکید داشته که هرچه سریعتر وزیری معرفی شود، زیرا پسندیده نیست وزارت خانه‌ای با حجم زیادی از مسئولیت‌های تولید و اقتصادی چهارماه بدون وزیر و با حضور سرپرست اداره شود. آثار روانی این موضوع در بازار تاثیرات فراوانی داشته که می‌تواند قیمت‌ها را نیز دستخوش تغییر قرار دهد. در چندماه اخیر نوسانات شدید قیمتی در حوزه خودرو، فولاد و اقلام بازار مشاهده شده است. وزارت صمت در کنار مسئولیت‌های که به عنوان صنعت و معدن که پیشران‌های اقتصادی دارد، حوزه مدیریت و کنترل اصناف، بازرگانی داخلی و خارجی نیز را عهده دار است. بنابراین ماموریت‌های بسیار گسترده و مهم به عهده این وزارت است. حتی اثرات این وزرات در اشتغال، تولید و توزیع وجود دارد.

وی ادامه داد: با این وجود مجلس تذکرهای فراوانی به دولت داده است. توقع این هست که با توجه به شرایط فعلی بازار و نگرانی‌های مردم در خصوص اثرات بی وزیری در وزرات صمت و پیامدی‌های منفی اقتصادی، دولت هرچه سریعتر وزیری متناسب با این وزارت که تجربه و دانش لازم را نیز داشته باشد، اننخاب و معرفی کند. وزارت صمت باید هرچه سریعتر توسط وزیر برای رفع مشکلات تولید و اقتصادی به ویژه توجه به صنعت اداره شود.

فیروزی اظهار داشت: گزینه‌های که برای پست وزارت صمت مطرح می‌شوند، اغلب وزارت خانه را نمی شناسند که در این وضعیت سبب متضرر کردن حوزه اقتصاد خواهد شد. اگر در هر حوزه‌ای مشکل ایجاد شودعوامل متعدد و گسترده در آن دخیل است. گله اصلی مردم باتوجه به حجم گسترده حمایت‌ها از خودروسازان در ۴۱ ساله پس از انقلاب، رشد قابل توجه و توسعه بیشتر آن است. این انتظار هم از حیث کیفی سازی و هم از برندسازی و قیمتی است. خودروسازان از سوی حاکمیت و دولت‌های مختلف حمایت‌های فراوانی در کنار نیرو متخصص عالی داشته‌اند، اما نتیجه رسیدن به جایگاه فعلی آن‌ها است.

کد خبر: ۴۲٬۳۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha