۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱
عزم اقتصادی اتاق ایران برای توسعه گردشگری منطقه آزاد اروند؛ رایزنی برای پرواز «آبادان-استانبول»
بازار گزارش می دهد؛

عزم اقتصادی اتاق ایران برای توسعه گردشگری منطقه آزاد اروند؛ رایزنی برای پرواز «آبادان-استانبول»

آبادان- ظرفیت‌های گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر باعث شد تا همزمان با فرا رسیدن هفته گردشگری نشست بررسی راهکارهای توسعه صنعت گردشگری و همچنین سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند با حضور رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران و مسئولان محلی و همچنین جمعی از فعالان این حوزه برگزار شود.

بازار؛ گروه استان ها: منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان است که شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر می‌شود. وسعت آن ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و همجوار با کشورهای عراق و کویت است.

همزمان با فرا رسیدن هفته گردشگری نشست بررسی ظرفیت‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند ظهر پنجشنبه با حضور رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران، مدیر گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور، مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند و اتاق‌های بازرگانی شهرهای آبادان و خرمشهر و همچنین جمعی از فعالان گردشگری در سالن همایش‌های هتل بین‌المللی پارسیان آبادان برگزار شد.

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی ایران در این نشست اظهار کرد: اتاق بازرگانی ایران بالغ بر ۱۳۵ سال قدمت دارد و ۱۸ کمیسیون دارد که کمیسیون گردشگری چند سال توانسته رتبه اول را کسب کند.

علی اکبر عبدالملکی با بیان اینکه بخش خصوصی جایگاه ویژه‌ای در گردشگری دارد، افزود: در قانون از اتاق بازرگانی به عنوان مشاور سه قوه از آن یاد شده است.

متاسفانه ۹۸ درصد صنعت گردشگری در دنیا پس از شیوع ویروس کرونا دچار آسیب شد

وی با تاکید بر اینکه گردشگری صنعتی اشتغالزا و درآمدزا است، تصریح کرد: متاسفانه ۹۸ درصد صنعت گردشگری در دنیا پس از شیوع ویروس کرونا دچار آسیب شد.

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه برنامه‌های خود را باید برای پساکرونا داشته باشیم، عنوان کرد: منطقه آزاد اروند دارای چهار راه مواصلاتی بوده که یک ظرفیت تلقی می‌شود؛ منطقه آزاد اروند از نظر زبان و فرهنگ، نقاط مشترک با کشور عراق دارد.

عبدالملکی بیان کرد: قبل از شیوع کرونا، منطقه آزاد اروند ۱۱ پرواز به مشهد داشت که خود نشان دهنده ظرفیت این منطقه است.

وی با بیان اینکه در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی به عنوان بازوی مشورتی کنار شما هستیم، اظهار کرد: کمیسیون گردشگری چند کمیته دارد که یکی از آنها کمیته صنایع دستی است که اقدامات خوبی نیز انجام داده اند.

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی ایران ابراز امیدواری کرد: با توجه به کاهش ارزش پول ملی، ایران می‌تواند بهشت گردشگران باشد و به طور حتم پس از پایان کرونا شاهد هجوم گردشگران خارجی خواهیم بود.

عبدالملکی گردشگری را یک صادرات نامرئی عنوان کرد و گفت: می‌توانیم منطقه آزاد اروند را به عنوان برند گردشگری خوراک معرفی کنیم.

وی با اشاره به حوزه گردشگری ورزشی، یادآور شد: می‌توانیم اولین همایش فرصت‌های گردشگری ورزشی با رویکرد ورزش های آبی را برای منطقه آزاد اروند برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: از مجلس شورای اسلامی درخواست کردیم کمیسیون گردشگری تشکیل شود.

حمایت قاطع از گردشگری
قدرت‌الله طمیمیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست اظهار کرد: گردشگری نقش مهمی در اقتصاد، کارآفرینی و فرهنگ دارد.

وی ادامه داد: باید به دنبال راهکارهای مناسب برای توسعه گردشگری و برداشتن موانع باشیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند افزود: این معاونت آمادگی دارد آن دسته از موضوعات تخصصی گردشگری که موجب رونق منطقه می‌شود را با جدید حمایت کند.

طمیمیان تاکید کرد: اتحاد و همدلی باعث می‌شود در حوزه گردشگری اتفاقات خوبی رخ بدهد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین سازمان منطقه آزاد اروند و کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران، توضیح داد: در راستای همکاری مشترک به منظور استفاده مطلوب از ظرفیت‌ها و توانایی‌های تخصصی طرفین این تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان منطقه آزاد اروند و کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی صنایع و معادن کشاورزی ایران در نظر گرفته شده است.

توجه به بازاریابی و استارت آپ
مجید پورکائد، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست اظهار کرد: به فعالیت‌های گردشگران به ویژه فعالان حوزه صنایع دستی همیشه به عنوان عشق نگاه کردم.

وی با بیان اینکه فعالان گردشگری کم توقع هستند، افزود: شیوع ویروس کرونا محدودیت زیادی برای فعالان صنایع دستی ندارد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان عنوان کرد: در حوزه بازاریابی و استارت آپ‌ها باید اقدامات بهتری انجام شود.

پورکائد تلاش برای رفع مشکلات فعالان صنایع دستی را یک موضوع مهم خواند.

احداث بزرگترین مجموعه تفریحی و نصب دستگاه‌های غول پیکر شهربازی خوزستان
امین فرطوسی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر نیز در این نشست اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری یکی از مهم ترین موارد است.

وی افزود: ۹۰درصد اقداماتی که باید در پساکرونا انجام شود، مربوط به سرمایه‌گذاری است.

طی روزهای گذشته احداث بزرگترین مجموعه تفریحی و نصب دستگاه‌های غول پیکر شهربازی خوزستان و استان‌های همجوار، با ۲۵ میلیارد تومان اعتبار آغاز کردیم

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر سرمایه‌گذاری را پیش نیاز رونق صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند قلمداد کرد و گفت: طی روزهای گذشته احداث بزرگترین مجموعه تفریحی و نصب دستگاه‌های غول پیکر شهربازی خوزستان و استان‌های همجوار، با ۲۵ میلیارد تومان اعتبار آغاز کردیم.

نایب رئیس کمیته بازرگانی ایران و چک تاکید کرد: برای معرفی بهتر منطقه آزاد اروند باید در سطح کشور تبلیغات انجام شود.

وی اظهار کرد: امید است با جذب سرمایه‌گذار، گردشگری توسعه پیدا کند.

لزوم رفع چندگانگی مدیریتی
سیدمصطفی موسوی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر نیز در این نشست اظهار کرد: باید به دنبال جذب گردشگر از شهرهای اطراف، استان، ملی و سپس برون مرزی باشیم.وی با بیان اینکه باید به دنبال کار پایدار باشیم، یادآور شد: بدون استراتژی نمی‌توانیم حرکت کنیم و در شرایطی که کشور با تحریم مواجه است، معلوم نیست در آینده آیا گردشگری تحریم می‌شود یا خیر.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر با اشاره به اینکه منطقه آزاد اروند محدودیت‌ راه‌های مواصلاتی ندارد، توضیح داد: سازمان منطقه آزاد اروند باید در حوزه گردشگری کمک کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ویتنام افزود: فرهنگسازی جزو الگوهایی است که باید در منطقه آزاد اروند انجام شود.

وی خواستار رفع چندگانگی مدیریتی و تمرکز مدیریت واحد در منطقه آزاد اروند شد.
طرح جامع گردشگری
محسن قنبری، مدیرکل گردشگری منطقه آزاد اروند نیز در این نشست اظهار کرد: تدوین طرح جامع گردشگری منطقه آزاد اروند را آغاز کردیم.

وی افزود: برای راه اندازی پرواز آبادان-استانبول با شرکت هواپیمایی کیش ایر رایزنی کردیم.

مدیرکل گردشگری منطقه آزاد اروند ادامه داد: برای افزایش پروازهای شرکت زاگرس از طریق فرودگاه بین‌المللی آبادان رایزنی‌هایی با این ایرلاین انجام دادیم.

قنبری در ادامه این نشست برنامه‌های این اداره کل را به صورت کامل تشریح کرد.

مهارت بانوان در صنایع دستی
جمال عامری نسب، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان نیز در این نشست اظهار کرد: آبادان ۱۲۰ اثر ملی دارد. اساس کار میراث فرهنگی تقویت حوزه گردشگری است.

وی بیان کرد: منطقه گوبان یکی از مناطق گردشگری بسیار بکر در آبادان بوده که دارای ظرفیت‌های عظیم سرمایه‌گذاری است.

عامری نسب تاکید کرد: با توجه به تحریم‌ها، پارلمان بخش خصوصی می‌تواند کمک زیادی به گردشگری داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: ۸۰ درصد بانوان منطقه آزاد اروند در حوزه صنایع دستی دارای استعداد هستند و به صورت کامل مهارت دارند.

انعقاد تفاهنامه
در پایان این نشست تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان منطقه آزاد اروند و کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی ایران منعقد شد.

ایجاد همکاری مشترک و گسترش تعامل در حوزه گردشگری، صنایع دستی و اقتصاد ورزش با استفاده از کلیه امکانات طرفین اعم از توانمندی‌های علمی، نیروی انسانی، فنی، اطلاعاتی، تسهیل در اجرای طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و صنایع دستی با هدف رشد و شکوفایی منطقه، برگزاری نشست‌های دوره‌ای در راستای تقویت نقاط قوت و رفع موانع موجود در توسعه گردشگری منطقه، حضور فعال در رویدادهای گردشگری داخلی و خارجی در منطقه آزاد اروند، همکاری در تامین تسهیلات مورد نیاز سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری، مشارکت در موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری فرهنگی و ساخت هتل های چهار و پنج ستاره، برگزاری نشست‌های مشترک با آژانس‌ها و فعالین حوزه گردشگری در راستای جذب گردشگر، برگزاری نشست‌های مشترک هیئت‌های تجاری گردشگری، برنامه‌ریزی جهت بازاریابی و فروش محصولات صنایع دستی منطقه در سایر کشورها، حمایت، تسریع و تسهیل در برنامه‌های اجرائی و صدور کلیه مجوزهای لازم برای فعالیت‌های کمیسیون، همکاری در برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی در حوزه های مختلف گردشگری، تسهیل در زمینه ورود سرمایه‌گذاران، شرکت در جلسات مشترک در جهت توسعه روابط فیمابین و رفع موانع موجود در اجرای قراردادهای منعقده، ایجاد زمینه‌های فعالیت اقتصادی و گردشگری برای اعضای کمیسیون گردشگری از طریق واگذاری تسهیلات متقاضیان با قیمت مصوب از بندهای این تفاهم‌نامه است.

کد خبر: ۴۲٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha