۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۳
سیاست و حمایتی مبتنی بر جهش تولید نمی‌بینیم/ نیاز به نقدینگی قطعه‌ سازان ۱۰۰ درصد افزایش یافت
گفتگو با عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازان

سیاست و حمایتی مبتنی بر جهش تولید نمی‌بینیم/ نیاز به نقدینگی قطعه‌ سازان ۱۰۰ درصد افزایش یافت

مقتدری یک تولید کننده قطعات فلزی خودرو گفت: نیاز به نقدینگی قطعه سازان به سه دلیل، افزایش قیمت مواد اولیه، بدهی های خودرو سازان و هزینه های ناشی از کرونا و تعطیلی کارخانه ها بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و در چنین شرایطی سازمان مالیات انتظار دارد چون فروش بیشتر شده دو برابر درآمد مالیاتی داشته باشد!

بازار؛ گروه خودرو: مطالبات  ۳۴ هزار میلیارد تومانی قطعه ‌سازان از خودروسازان، نوسانات ارزی و عدم همکاری بانک‌ها، گمرک و مالیات همگی منجر به این شده است که قطعه‌ سازان روز به روز با کاهش نقدینگی بیشتر مواجه شوند.

معضلی که اگر مسئولان و خودروسازان برای آن چاره‌ای نیندیشند با برنامه افزایش تیراژ تولید خودرو تشدید خواهد شد. در این خصوص سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازان ایران و مدیرعامل شرکت مهندسی خور به عنوان تولیدکننده قطعات فلزی خودرو از جمله بدنه در گفت‌ و گو با بازار توضیح می‌دهد.

* با توجه به اینکه بدهی خودروسازان به قطعه ‌سازان به بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده و توان مالی تولیدکنندگان کاهش یافته است، به نظرتان برنامه افزایش تیراژ تولید خودروسازان به نفع قطعه ‌سازان یا به ضرر آن‌ها خواهد بود؟
همانطور که می‌دانید رویه فروش فوری خودرو از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد از سوی وزارت صمت افزایش یافته است.

این مساله دو جنبه متفاوت دارد؛ افزایش تیراژ برای قطعه ‌سازان با توجه اینکه سبب کاهش هزینه‌های تولید می‌شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چراکه بخشی از هزینه‌های ثابت با افزایش تیراژ بالاتر سرشکن و هزینه‌های تمام شده کاهش خواهد یافت. این جنبه مثبت افزایش تیراژ تولید خودرو است اما بخش دیگری هم دارد.

صرفه ‌نظر از ایجاد امیدواری برای قطعه ‌سازان، با توجه به اینکه مطالبات تولیدکنندگان قطعات خودرو نسبت به گذشته افزایش یافته و هزینه‌های تولید نیز همچنان روند افزایشی دارد بسیاری از  قراردادهای خودروسازان با قطعه ‌سازان اصلاح نشده و می‌توان گفت وضعیت نقدینگی آن‌ها از گذشته نامناسب‌تر شده است، بخصوص که این روزها هم شاهد افزایش نرخ مواد اولیه به واسطه نوسانات نرخ ارز هستیم.

*  به عنوان تولیدکننده قطعات خودرو، نقدینگی قطعه‌ سازان نسبت به سال گذشته چقدر کاهش یافته است و این موضوع چه تاثیری بر تولیدات جاری خواهد داشت؟
 اینکه قدرت نقدینگی قطعه‌ سازان چقدر کاهش یافته است باید بررسی بیشتری انجام داد اما به هرحال رقم قابل توجه خواهد بود؛ چرا که ۴۰ درصد تولید افزایش یافته و هزینه‌های تولید هم نسبت به شش ماه اول سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. علاوه بر این تعطیلات ناشی از کرونا و سایر تعطیلات بیش از حد نیمه اول سال باعث تحمیل هزینه ای ثابت به بهای تمام شده قطعات شده است که به هر حال در قیمت ثابت تغییری ایجاد نخواهد کرد. بنابراین با یک حساب سرانگشتی هم می‌توان به افزایش ۷۰ درصدی هزینه‌های تولید مواجه شد. این نیز درحالی است که دریافتی قطعه ‌سازان متناسب با این افزایش هزینه‌ها بالا نرفته است.

* با توجه به اینکه اشاره کردید به طور دقیق نمی‌توان در مورد کاهش نقدینگی تمام قطعه ‌سازان اظهار نظر کرد و نیاز به بررسی بیشتر است، بفرمایید شرکت مهندسی خور چقدر با کاهش نقدینگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است؟
در مورد شرکت مهندسی خور می‌توان گفت حداقل با کاهش ۶۰ درصد کاهش نقدینگی مواجه هستیم. البته مشکل به همین جا نیز ختم نمی شود. وقتی به بانک‌ها هم مراجعه می‌کنیم و به استناد ترازنامه های سال ۹۸ که وضعیت مناسبی نداشته است و با توجه به اینکه برای امسال افزایش تیراژ تولید در نظر گرفته شده به نقدینگی بیشتر نیاز است اما بانکها قطعه‌ سازان را برای پرداخت تسهیلات همراهی نمی‌کنند. همه این موارد مزید بر علت شده تا  وضعیت نقدینگی قطعه سازان  نامساعدتر از سال‌های گذشته باشد.

افزایش دو برابری به دلیل افزایش هزینه‌های تولید از جمله مواد اولیه و دیگر هزینه‌ها است و سود تولیدکننده دوبرابر نشده است که سازمان مالیات انتظار دارد، درآمد مالیاتی خود را دو برابر کند

* اشاره کردید به عدم همکاری بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی نیز بدون ملاحظه مشکلات تولید از یکسال گذشته تاکنون همراهی داشته است یا بدون در نظر گرفتن سود حاصل از تولید مالیات بالا می‌گیرند؟
به طور کلی تولیدکننده در چندین جا موظف به پرداخت مالیات شده است. دو نوع مالیات داریم که یکی عملکرد و دیگری ارزش افزوده است. مالیات ارزش افزوده باید در فرصت مقرر که قانون گذار تعیین می‌کند پرداخت شود. این مساله با توجه به اینکه نمی‌توانیم به موقع مطالبات خود از خودروسازان را دریافت کنیم، قطعه‌سازی را دچار مشکلات کرده است.

* مالیات بر عملکرد چیست و چگونه در صنعت قطعه باید محاسبه شود؟
همانطور که گفتیم مالیات بر عملکرد هم وجود دارد که عملاً بر اساس میزان فروش محاسبه می شود. این درحالی است که باید بر اساس بهای تمام شده و سود ارزیابی شود. برای مثال می‌گویند یک تولیدکننده که سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان فروش داشته و امسال این رقم به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است پس باید دو برابر سال گذشته مالیات پرداخت کند. این درحالی است که این افزایش دو برابری به دلیل افزایش هزینه‌های تولید از جمله مواد اولیه و دیگر هزینه‌ها است و سود تولیدکننده دوبرابر نشده است.

همانطور که اشاره کردم باید مالیات بر درآمد باشد. اما متاسفانه چنین دیدگاهی را ممیزین مالیاتی ندارند و برای تولیدکنندگان مشکل ایجاد می‌کنند. این نیز در شرایطی است که امسال برنامه جهش برای تمام صنایع از جمله قطعه و خودرو در نظر گرفته شده است و متاسفانه تا این لحظه هیچ گونه تغییری در سیاست‌ها و تسهیلاتی که باید برای تولید فراهم شود دیده نمی شود.  

کد خبر: ۴۱٬۸۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha