۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵
تقلای دولت برای جبران کسری سرانه ورزشی در اردبیل؛ ارزش‌افزوده کلید رفع رکود شد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

تقلای دولت برای جبران کسری سرانه ورزشی در اردبیل؛ ارزش‌افزوده کلید رفع رکود شد

اردبیل- اصلاح ضعف زیرساخت‌های ورزشی که از موانع توسعه ورزش استان اردبیل قلمداد می‌شود، در سال پایانی دولت با میانبرهای اعتباری به دغدغه جدی تبدیل‌شده است.

ونوس بهنود؛ بازار: استان اردبیل با معرفی چهره‌های ورزشی ملی و جهانی خود و درخشش ورزشکارانی که تنها اندک امکاناتی در اختیار داشته‌اند، اثبات کرده که برخوردار از قابلیت بالقوه ورزشی است.

در مقابل کسری زیرساخت‌های ورزشی، نبود بستر سخت‌افزاری و ضعف برنامه‌ها استعدادهای ورزشی متعددی را نیز ناکام گذاشته است.

حداقل در یک دهه اخیر زیرساخت‌های ورزشی اردبیل تکانه قابل‌توجهی ندیده و به جز استانداردسازی سالن رضازاده و بهره‌برداری از پیست پیاده‌روی شورابیل پروژه‌های شاخصی به بهره‌برداری نرسیده است.

اما به نظر می‌رسد دولت روحانی در سال پایانی فعالیت خود به دنبال رفع‌ورجوع برخی چاله‌های ورزشی این استان است.

چهره عمرانی و عمل‌گرای استاندار اردبیل و انتخاب یک قهرمان ورزشی برای مدیریت ورزش و جوانان استان نیز دست‌به‌دست هم داده تا جذب اعتبار برای زیرساخت‌های ورزشی با جدیت دنبال شود.

موضوعی که سجاد انوشیروانی، مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل در گفتگو با بازار به چندوچون آن اشاره کرد و قول مساعد بهره‌برداری از ۱۱ پروژه عمرانی را مطرح کرد.

*وضعیت سرانه ورزشی استان اردبیل را تشریح کنید؟
به‌غیراز سه شهرستان در مابقی شهرستان‌ها ما با کمبود سرانه ورزشی مواجه هستیم. بیشترین مشکل در خود شهر اردبیل است. استاندارد جهانی سرانه ورزشی اختصاص ۹۰ صدم مترمربع فضا برای هر شهروند است. در سطح ملی میانگین ما ۴۶ صدم مترمربع است. در استان اردبیل میانگین ۵۳ صدم مترمربع است اما در خود شهر اردبیل سرانه ما ۳۴ صدم مترمربع است.

*در سال‌های اخیر مسئولان پروژه‌های متعددی به بهره‌برداری رسانده‌اند. آیا چنین سرمایه‌گذاری‌هایی در شهرهای مختلف نتوانسته کمبود سرانه ورزشی را مرتفع سازد؟
متأسفانه باوجوداینکه سالن‌های ورزشی احداث‌شده اما در موارد متعددی مشاهده می‌شود که هیچ تناسبی با نیاز منطقه نداشته است.

به‌عنوان‌مثال در نمین سالن حجاب به بهره‌برداری رسیده که اگر در اردبیل احداث می‌شد، ماهانه بالغ‌بر ۳۰ میلیون تومان درآمد داشت اما در این شهرستان ماهانه یک یا دو بار رویدادی و مسابقه‌ای برگزار می‌شود و خروجی اقتصادی قابل‌توجهی ندارد.

در پی احصا این مشکل ما تصمیم گرفتیم مطالعه کل استان را انجام دهیم تا مشخص شود که کدام شهرستان چه پتانسیل ورزشی و چه نیازی دارد. نتیجه این مطالعات مشخص خواهد کرد که اجرای چه پروژه‌ای در چه مکانی لازم و ضروری است.

بدون آمایش سرزمین و بدون برآورد دقیق عملاً نمی‌توانیم به موفقیت لازم دست‌یابیم و جبران سرانه هم باید با نیاز مناطق تنظیم شود.

در خود شهرستان اردبیل به‌شدت دچار مشکل هستیم. هم در تأمین مکان‌های تمرینی و هم سرانه برای نقاط مختلف.

*مشارکت بخش خصوصی برای تقویت زیرساخت‌های ورزشی استان اردبیل را چطور ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به محدودیت منابع دولت ما از مشارکت بخش خصوصی در قالب ماده ۲۷ استقبال می‌کنیم. در حال حاضر نیز مطالعه ۸ پروژه آغازشده و با اتمام مطالعات و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این پروژه‌ها آغاز می‌شوند.

لازم است این مشارکت افزایش یابد. ما تا حدی می‌توانیم اعتبار اختصاص دهیم. البته اگر نظر مساعد استاندار و نمایندگان نبود بسیاری از پروژه‌های فعلی نیز فعال نمی‌شد.

*شما در اظهاراتتان تکمیل ۱۱ پروژه تا پایان امسال را وعده داده‌اید. در خصوص تأمین مالی و میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها توضیح دهید؟
رفع نواقصات استادیوم ورزشی پارس‌آباد و بهره‌برداری در هفته تربیت‌بدنی، رفع نواقصات زمین چمن طبیعی هیر که تأمین اعتبارشده و تا دو ماه بهره‌برداری می‌رسد، رفع مشکل چمن استادیوم در گرمی و مشگین شهر که بعد از سه سال رکود به مناقصه سپرده‌شده و در شرف عقد قرارداد است و اصلاح زمین چمن فوتبال خلخال که باز با تأمین اعتبار فعال‌شده و تا یک ماه عملیات نصب آغاز می‌شود.

همچنین تکمیل سالن ورزشی خلخال که ۹۰ درصد پیشرفت دارد و تا دو ماه به اتمام می‌رسد، تکمیل خوابگاه ورزشی نیر که بعد از چند سال رکود آغاز شد و تا ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد و تکمیل سالن ورزشی روستایی در گرمی که بعد از سه سال رکود تا یک ماه آینده کاملاً فعال‌شده و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

از پروژه‌های دیگر که مدت‌ها دغدغه ورزشکاران بوده می‌توان به پیست اسکی فندق لو نمین اشاره کرد که نه مجوز منابع طبیعی و نه اعتبار داشت که توانستیم هم پیوست محیط زیستی هم مجوز منابع طبیعی و هم اعتبار را تأمین کنیم. این پروژه هم‌اکنون فعال است و تا ۵ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

علاوه بر این زمین چمن روباز روستای خلیل‌آباد اردبیل با تأمین اعتبار به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

اخیراً سه تفاهم‌نامه با شرکت توسعه و نگه‌داری اماکن ورزشی نیز منعقدشده که شامل افتتاح سالن سرپوشیده دومیدانی و آغاز عملیات استخر قهرمانی مجموعه ورزشی علی دایی، مجموعه ورزشی تخصصی جانبازان و معلولان و احداث پناهگاه در منطقه اوجور دامنه کوه سبلان است.

بهسازی و نوسازی سالن ورزشی کوراییم نیر و سالن ورزشی اصلاندوز دو پروژه دیگر است که به‌زودی تکمیل می‌شود.

در ورزشگاه تختی دو برنامه مدنظر است که شامل تعویض چمن و بهسازی و نوسازی سکوهای تماشاگران و همچنین اتمام سالن طبقاتی و بهسازی و نوسازی سالن‌های تمرینی موجود است.

*یکی از موضوعات قابل‌توجه در تکمیل پروژه‌های عمرانی تأمین اعتبار است. آیا اعتبار موردنیاز این پروژه‌ها در اختیار ورزش و جوانان قرارگرفته است؟
مجموعه اعتبار موردنیاز پروژه‌های ملی و استانی برای این پروژه‌ها ۴۰ میلیارد تومان است که هم‌اکنون حدود ۳۰ درصد از آن را در اختیارداریم.

با توجه به اعلام اعتبارات در مهرماه منتظر جذب اعتبارات هستیم اما برخی وعده‌ها ازجمله اعتبارات سفر رئیس‌جمهور در حال تحقق است و از ۲۳ میلیارد تومان، ۵ میلیارد تومان تخصیص دادند.

مهم‌ترین اعتبار موردنیاز ما از محل ۲۷ صدم درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده برای توسعه ورزش است که می‌تواند بسیاری از کسری‌های ما را جبران کند.

*۱۱ پروژه در اولویت کاری شما است. آیا این تعداد شامل تمامی پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی استان اردبیل است و برای بهره‌برداری از آن‌ها برنامه‌ای ندارید؟
چند پروژه دیگر ازجمله سالن ورزشی بانوان بیله سوار و چند پروژه نیمه‌تمام روستایی هم داریم که تکمیل این گروه از پروژه‌ها منوط به تخصیص اعتبارات از محل ارزش‌افزوده است.

*به اعتقاد شما تکمیل این پروژه‌ها تا چه حد منجر به بهبود توان میزبانی اردبیل برای رقابت‌های ورزشی ملی و جهانی خواهد شد و اقتصاد ورزشی را متحول خواهد ساخت؟
قبلاً عنوان شد که برخی از این پروژه‌ها سال‌ها راکد بوده است. درحالی‌که فی‌نفسه می‌تواند تحولی را در ورزش منطقه به دنبال داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال پیست اسکی فندق لو یا سالن دوومیدانی و همچنین پناهگاه سبلان هر سه خواهد توانست پای رقابت‌های ملی و جهانی را به اردبیل باز کند.

با تغییراتی که در سالن ورزشی علی دایی صورت خواهد گرفت ما می‌توانیم میزبان رقابت‌های جهانی باشیم. به‌غیراز دو پروژه‌ای که ذکر آن رفت در نظر داریم سالن تیراندازی راه‌اندازی شود تا بتوانیم میزبانی رویدادهای بین‌المللی را به عهده بگیریم.

به اعتقاد بنده با توجه به نیاز و استعداد هر منطقه و با توجه به آمایش سرزمین می‌توانیم زیرساخت‌های متناسب را دایر کنیم و در ادامه میزبان رقابت‌های ملی و جهانی شویم.

از طرفی ورزشکاران نیز با فراهم شدن بستر تمرین و آماده‌سازی می‌توانند عازم رقابت‌ها شوند.

کد خبر: ۴۱٬۱۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha