۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
تعاونی‌های همدان ۱۳ هزار فرصت شغلی ایجاده کرده‌اند/ تعاونی‌های راکد فعال می شود
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان:

تعاونی‌های همدان ۱۳ هزار فرصت شغلی ایجاده کرده‌اند/ تعاونی‌های راکد فعال می شود

همدان - استان همدان دارای یک هزار و ۱۷۲ شرکت تعاونی و اتحادیه فعال با فرصت شغلی ۱۳ هزار و ۴۳۲ نفر است که با افتتاح مرکز مدیریت کسب و کار توسعه نوآوری تعاون؛ افزایش سهم تعاونی ها در اشتغال استان همدان برنامه ریزی شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: قانون تشکیل شرکت‌های تعاونی در سال ۱۳۷۰ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و ماده اول این قانون اهداف ایجاد تعاونی‌ها را کمک به بخش اقتصاد کشور، رفع مشکلات این حوزه، ایجاد اشتغال برای جوانان و قرار دادن وسایل مورد نیاز در اختیار این افراد دانسته است.

شرکت‌های تعاونی از اهرم‌هایی هستند که می‌توانند نقش مهمی در تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی در کشور داشته باشند اما تأثیر گذاری این شرکت‌ها برای اثر مثبت در جامعه نیازمند فرهنگ سازی و حمایت است.

شرکت‌های تعاونی نقش مهمی در ایجاد اشتغال برای جوانان دارند اما متأسفانه فرهنگ فعالیت تعاونی به خوبی در جامعه نهادینه نشده و شاید یکی از مشکلات مهم این تعاونی‌ها نهادینه نشدن آنها در بین مردم باشد.

در همین راستا و به منظور بررسی وضعیت تعاونی‌های استان همدان با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان به گفتگو نشستیم.

تعاونی‌ها بهترین ساختار برای اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی هستند و در ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال موثرند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مزیت‌های تعاونی‌ها در کشور گفت: تعاونی‌ها بهترین ساختار برای اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی هستند و در ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال موثرند.

احمد توصیفیان با اشاره به اینکه فرهنگ ما معتقد به تعاون است و گسترش فرهنگ تعاون باعث کارآفرینی، توسعه و عدالت اجتماعی و توزیع بهتر و مناسب‌تر ثروت در جامعه می‌شود، گفت: اهمیت موضوع تعاونی‌ها به این دلیل است که تعاونی‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مردمی هستند که در عین برخورداری از خصوصیات و مشخصات یک واحد اقتصادی و تجاری، دارای ارزش‌های مکتبی و اجتماعی هم هستند.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف والای تعاون، ساختن انسانی با مسئولیت‌های فردی و جمعی است و تعاون روش مؤثری برای نیل به مشارکت واقعی و حقیقی و دائمی همه مردم در اجرای برنامه‌های توسعه کشور است، افزود: تعاون راهکاری مناسب برای گردش عدالت اجتماعی است و اقتصاد تعاون با نگرش اقتصاد انسان محور، دارای ویژگی‌های رشد گرایی و باز توزیعی است.

توصیفیان بابیان اینکه فعالیت در عرصه تعاون موجب رونق و جهش تولید داخلی، استقلال و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی است، ادامه داد: تعاون موجب تجمیع سرمایه‌ها، سرمایه گذاری داخلی و مشارکت افراد در برابری فرصت‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه اقتصادی نیازمند کار جمعی، سخت کوشی، پشتکار، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و تقویت سرمایه انسانی و اجتماعی هستیم و ضرورت دارد باور تعاون، فرهنگ کار و کار جمعی در جامعه تقویت شود، افزود: فعالیت در عرصه تعاون علاوه بر تاب آوری اقتصادی در شرایط اعمال تحریم‌ها با حاکم بودن روح جمعی سبب نقش‌آفرینی در پیشرفت کشور خواهد شد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان همدان در ادامه گفت: تعاون کار گروهی، داوطلبانه و نظام مند است و تکیه بر توان تعاون و شرکت‌های تعاونی که چتر گسترده آنها اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر را پوشش می‌دهد در واقع زیرساخت اقتصاد مقاومتی در کشور است.

وی رویکرد مجموعه تعاون کار و رفاه اجتماعی استان همدان را حمایت، هدایت و نظارت بر تعاونی‌ها برشمرد و گفت: اقدامات به گونه‌ای است که ضمن کمک به ثبت و راه اندازی تعاونی‌ها و در اولویت قرار دادن و پیگیری پرونده‌های تسهیلات شرکت های تعاونی متقاضی، برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز، بازدید از تعاونی‌ها و اتحادیه‌های فعال انجام می‌شود.

برای توسعه روستاها می‌توان به ظرفیت‌های بخش کشاورزی و خدمات از قبیل حوزه گردشگری و بوم گردی توجه و اشتغال و درآمدزایی لازم را ایجاد کرد

توصیفیان با تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی فقط توسعه بنگاه‌های اقتصادی بزرگ نیست، گفت: برای توسعه روستاها می‌توان به ظرفیت‌های بخش کشاورزی و خدمات از قبیل حوزه گردشگری و بوم گردی توجه و اشتغال و درآمدزایی لازم را ایجاد کرد.

وی افزود: خوشبختانه در کشور ما بخش تعاونی از بخش‌های فعال در حوزه اقتصادی کشور است و در سال‌های اخیر نیز شاهد افزایش شمار تعاونی‌ها بوده ایم.

احمد توصیفیان در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از مردم روستاها و عشایر فعالیت‌های تولیدی کوچک خود را به قیمت‌های ارزان به فروش می‌رسانند یا از طریق واسطه‌ها سودشان را از دست می‌دهند در حالی که همین تولیدات کم وقتی در قالب مشارکت در یک شرکت تعاونی شکل بگیرد و هدایت شود می‌تواند هم دوام بیشتری داشته باشد، گفت: در این صورت از حمایت‌های دولتی برخوردار می‌شود و هم به قیمت مناسب به فروش می‌رسد و هم دست واسطه‌ها را از سودی که باید عاید تولیدکننده زحمت کش در روستاها و عشایر شود کوتاه می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان وضعیت همدان در حوزه تعاون نیز گفت: استان همدان دارای یک هزار و ۱۷۲ شرکت تعاونی و اتحادیه فعال با فرصت شغلی ۱۳ هزار و ۴۳۲ نفر است که در گرایش‌های مختلف در حال فعالیت هستند.

وی تعداد تعاونی‌های تولیدی را ۶۱۸ تعاونی با گرایش کشاورزی، صنعتی، فرش، معدنی و دیگر گرایش‌ها عنوان کرد و گفت: ۳۷۱ تعاونی خدماتی شامل حمل و نقل، دهیاری‌ها، سهام عدالت، خدمات بهداشتی و درمانی و ۱۸۳ تعاونی توزیعی شامل مسکن، اعتبار، تأمین نیاز مصرف کنندگان و مواردی از این دست در استان همدان فعال است.

۱۴ شرکت تعاونی با فرصت شغلی ۱۱۷ نفر در استان همدان تشکیل شد
وی عنوان کرد: طی ۵ ماهه ابتدای سال ۱۴ شرکت تعاونی با فرصت شغلی ۱۱۷ نفر در استان همدان تشکیل شده و برای مابقی سال نیز تشکیل ۳۰ شرکت تعاونی در دستور کار قرار دارد.

احمد توصیفیان در ادامه افزود: با توجه به وظیفه این مجموعه مبنی بر نظارت، هدایت و حمایت از تعاونی‌ها، نظارت از تعاونی‌ها در طول سال مد نظر است که با توجه به مشکلات بیماری کرونا تا کنون از ۳۰۳ شرکت تعاونی توسط کارشناسان بازدید به عمل آمده و مشکلات و نواقص آنها مورد بررسی قرار گرفته و به آنها کتباً اعلام شده است.

وی عنوان کرد: از آنجایی که شرکت‌های تعاونی شخصیت‌های حقوقی هستند و باید قوانین و مقررات این بخش توسط تعاونی‌ها رعایت شود، دوره‌های آموزشی شامل مهارتی، مدیریتی و حقوقی برای تعاونی‌ها برگزار می‌شود که این امر به صورت مجازی در سال جاری در حال انجام بوده و تا کنون ۱۶ هزار و ۵۱۰ نفر ساعت دوره برگزار شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان از تشکیل کمیته صیانت از تعاونی‌ها در راستای حمایت از تعاونی‌ها به ویژه تعاونی‌های تولیدی اشتغالزای در حال فعالیت خبر داد و گفت: مشکلات بیمه‌ای، مالیاتی، تسهیلاتی و یا دستگاه‌های اجرایی ذیربط در این کمیته بررسی می‌شود.

احمد توصیفیان از افتتاح مرکز مدیریت و کسب و کار توسعه نوآوری تعاون با حضور اساتید و خبرگان بخش تعاون خبر داد و گفت: همدان از اولین استان‌ها در زمینه راه اندازی مرکز مدیریت و کسب و کار توسعه نوآوری است.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون کشور گفت: این سامانه با هدف شفافیت و اعمال نظارت اعضای تعاونی‌ها در دسترس قرار گرفته و تمام تعاونی‌ها موظفند مجامع عمومی خود را در این سامانه ثبت کنند ضمن اینکه از جمله مزایای این سامانه آن است که برای تشکیل تعاونی‌ها نیاز به حضور نبوده و به روز رسانی اطلاعات موجود در سامانه انجام می‌شود.

افتتاح ۱۴ شرکت تعاونی با فرصت شغلی ۲۳۵ نفر و حدود ۲۲۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری در هفته تعاون

وی از افتتاح ۱۴ شرکت تعاونی با فرصت شغلی ۲۳۵ نفر و حدود ۲۲۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری در هفته تعاون خبر داد و گفت: تعاونی‌ها در بخش‌های صنعتی شامل شش طرح، کشاورزی یک طرح، مسکن یک طرح، خدماتی پنج طرح و شرکت تعاونی محافظ سازان رزن افتتاح شد.

توصیفیان با اشاره به برنامه حوزه تعاون استان همدان در سال جهش تولید گفت: شناسایی تعاونی‌های تولیدی که با ظرفیت کامل در حال فعالیت نیستند در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

وی از شناسایی تعاونی‌های تولیدی که ظرفیت توسعه دارند و تکمیل طرح‌های نیمه تمام تعاونی‌های تولیدی و توسعه طرح‌های تولیدی موفق تعاونی خبر داد و گفت: ایجاد و به بهره‌برداری رساندن طرح‌های تولیدی جدید تعاونی، ارتباط شبکه‌ای مابین تعاونی‌های تولیدی و توزیعی و راه اندازی مرکز مدیریت و کسب و کار و توسعه نوآوری تعاون نیز مدنظر است.

با توجه به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی سهم ۲۵ درصد برای تعاونی‌ها در اقتصاد ایران پیش بینی شده است؛ مطابق قانون اساسی فعالیت اقتصادی ایران متشکل از بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی است که در حال حاضر بیشترین فعالیت(حدود ۷۵ درصد) در اختیار بخش دولتی است و سهم بخش تعاون در برنامه توسعه ششم باید به ۲۵ درصد برسد که سهم کنونی با این عدد فاصله زیادی دارد.

کد خبر: ۴۰٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha