۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت کود کشاورزی توجیه ندارد؛ فقط ۱۵ درصد از کودهای وارداتی گران شده
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت کود کشاورزی توجیه ندارد؛ فقط ۱۵ درصد از کودهای وارداتی گران شده

اراک- قیمت کود و سموم کشاورزی در صورتی در حال افزایش است که برخی معتقدند امنیت غذایی کشور تهدید می‌شود و این افزایش طی ماه‌های اخیر به قدری شدید بوده که امروز به افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصدی رسیده و هیچ توجیهی برای این گرانی وجود ندارد و از طرفی فقط ۱۵ درصد از کودهای وارداتی گران شده‌اند و قیمت ۸۵ درصد کودهای داخلی ثابت است.

بازار؛ گروه استان‌ها: گویا چالش‌های بخش کشاورزی تمام‌شدنی نیست و انگار در سال «جهش تولید» با افزایش محصولات کشاورزی کمر همت بسته‌شده تا آتشی که بر خرمن صنعت کشاورزی کشور افتاده شعله‌ور بماند و مشعل آن خاموش نشود، گرانی و کمبود نهاده‌ها، ادوات و محصولات تولیدی همه و همه مواردی بودند که بخش کشاورزی، صنعت و مردم از ابتدای سال جاری با آن دست‌وپنجه نرم کرده‌اند و اکنون نوبتی هم که باشد زمان افزایش قیمت‌های بی‌حساب‌وکتاب کود و سموم کشاورزی رسیده که منابع از افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصدی آن‌ها خبر می‌دهند.

کشاورزان هر چه بیشتر در مشکلات کار کشاورزی فرو می‌روند بیشتر به این موضوع می‌رسند که چهارگوشه زمین را ببوسند و کار کشاورزی را رها کنند، این‌گونه که معلوم است امنیت غذایی با تهدید جدی روبرو خواهد شد و اگر زودتر برای این موضوع چاره‌اندیشی صورت نگیرد این چالش به معضلی جبران‌ناپذیر تبدیل می‌شود.

افزایش قیمت کود و سموم امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند
نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت بازار کود و سموم کشاورزی اظهار داشت: افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی هزینه تولید را افزایش می‌دهد و کشاورز نمی‌تواند باقیمت‌های موجود که افزایش سرسام‌آور داشته‌اند تاب بیاورند.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی بابیان اینکه دولت در سال ۹۹ یارانه کودهای شیمیایی را حذف کرده است، گفت: در این زمینه کمیسیون کشاورزی و کمیسیون برنامه‌وبودجه باید به آن بپردازند و دولت هم در این زمینه پاسخگو باشد چراکه امسال به‌عنوان  «جهش تولید» نام‌گرفته و دولت قصد دارد در این سال قیمت زمین‌های صنعتی را افزایش دهد و این افزایش قیمت‌ها با «جهش تولید» همخوانی ندارد.

کشاورزان هر چه بیشتر در مشکلات کار کشاورزی فرو می‌روند بیشتر به این موضوع می‌رسند که چهارگوشه زمین را ببوسند و کار کشاورزی را رها کنند

وی با اشاره به اینکه دولت اخیراً در نامه‌ای رسماً اعلام کرده است که قیمت کودهای کشاورزی ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصد افزایش قیمت دارد، عنوان داشت: درصورتی‌که این اتفاق بیافتد امنیت غذایی کشور کاملاً زیر سؤال خواهد رفت و راندمان پایین می‌آید و دولت باید در این زمینه تجدیدنظر داشته باشد.

خودکفایی کشور درزمینهٔ تولید گندم در مخاطره است
عضو حیات رئیسه مجلس یازدهم بابیان اینکه دولت باید برای واردات برنامه داشته باشد و آن را مدیریت کند اظهار داشت: شرطی‌سازی اقتصاد و معطل کردن کشور به تصمیمات خارجی با «جهش تولید» مغایرت دارد و دولت باید این مباحث را مورد مدیریت قرار دهد.

حجت‌الاسلام محمد سبزی، عضو گروه کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: قیمت کودهای فسفاتِ و پتاسِ با حذف ارز دولتی شش برابر شده‌اند و دولت باید نهاده‌ها و تسهیلاتی ارزان‌قیمت در اختیار کشاورزان قرار دهد تا بتوانند به کشت بپردازند.

سبزی با اشاره به اینکه کشت پاییزه و زمستانه نزدیک است و باید چاره‌اندیشی‌ها با سرعت بیشتری انجام شوند گفت: اگر در این زمینه دولت تجدیدنظر نکند کشاورزان حاضر نخواهند بود محصولات استراتژیک و پرزحمتی مانند گندم، جو و کلزا بکارند و باقیمت پایین بفروشند و قطعاً زنجیره و امنیت غذایی به مخاطره خواهد افتاد و کشاورزان به کاشت محصولات آب بر روی می‌آورند و قطعاً خودکفایی ما در برخی از حوزه‌های کشاورزی مثل گندم زیر سؤال خواهد رفت.

وی بیان داشت: چنانچه هدف دولت برای عبور از بحران‌ها و مشکلات پیش رو، تأمین امنیت غذایی کشور و رسیدن به خودکفایی محصولات استراتژیک و اساسی و همین‌طور اجرای الگوی کشت است، کافی است با پایین آوردن هزینه تولید و تعیین نرخ منطقی و عادلانه برای محصولات اساسی ازجمله گندم، جو ، کلزا و چغندرقند و اعلام آن تا حداکثر  ۲۵ شهریورماه کشاورزان را برای کاشت به‌موقع و تولید حداکثری ترغیب و تشویق کند؛ در غیر این صورت کشاورزان جان و مال خود را بابت تولید محصولاتی که دولت حاضر نیست باقیمت عادلانه از آن‌ها خریداری کند از دست نخواهند داد.

گرانی کود تأثیر چندانی بر امنیت غذایی کشور نخواهد داشت
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص افزایش قیمت‌ها در بازار کود اظهار داشت: افزایش قیمت کنونی بازار کود ناشی از افزایش قیمت ارز هست چراکه بر اساس تصمیم دولت مقررشده خرید کود به‌جای ارز دولتی و رسمی با ارز نیمایی خریداری شود، لذا این مورد مهم‌ترین مسئله در افزایش قیمت کود محسوب می‌شود.

سید علیرضا موسوی بابیان اینکه در حال حاضر کشتی‌های حاوی کود در بندرها در حال ترخیص هستند گفت: آن‌طور که شور به بازار کود انداخته‌اند نسبت و گرانی کود فقط مشمول ۱۵ درصد انواع کود وارداتی شده و ۸۵ درصد دیگر که در پتروشیمی‌های داخلی تولید می‌شوند با همان نرخ قبلی فروش فروخته خواهد شد.

    آن‌طور که شور به بازار کود انداخته‌اند نسبت و گرانی کود فقط مشمول ۱۵ درصد انواع کود وارداتی شده و ۸۵ درصد دیگر که در پتروشیمی‌های داخلی تولید می‌شوند با همان نرخ قبلی فروش فروخته خواهد شد

وی با اشاره به اینکه کود وارداتی به دلیل افزایش نرخ گران‌تر از قبل خواهد شد افزود: در حال حاضر هر کیسه کود اوره ۵۴ هزار تومان ، سوپر فسفاتِ ۴۲۳ هزار تومان، سولفات پتاسیم ۵۴۴ هزار تومان است که سهمیه استان مرکزی ۶۲ هزار تن اوره، ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن کود فسفاتِ و ۳ هزار تن کود پتاسِ است که قبلاً به‌صورت سنتی و با حواله توزیع می‌شد اما در حال حاضر با ایجاد سامانه و وجود ۸۵ کارگزار در استان کار توزیع کود با دقت و عدالت صورت خواهد گرفت.

کود به میزان کافی وجود دارد
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مرکزی عنوان داشت: از لحاظ کمبود کود جای هیچ نگرانی وجود ندارد و به میزان کافی کود موجود خواهد بود و کشاورزان با ارائه مدارک به میزان سطح زیر کشت کود دریافت خواهند کرد و هم‌اکنون با آغاز کشت پاییزه که از ۱۵ شهریور آغازشده ارائه کودهای وارداتی تا آذرماه وجود دارد و هیچ کمبودی نداریم.

موسوی بیان داشت: با گران شدن کود قطعاً بازار آزاد نخواهیم داشته دست واسطه‌های این حوزه کوتاه خواهد شد و توصیه ما به کشاورزان استان در این خصوص این است که خاک زمین‌های کشاورزی خود را قبل از کود دادن حتماً آزمایش کنند امسال با توجه به گران شدن کود این مورد از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا گرانی کود و سموم بر امنیت غذایی کشور تأثیرگذار خواهد بود یا خیر عنوان داشت: چون این گرانی فقط مختص ۱۵ درصد از کودهای وارداتی می‌شود تأثیر آن چندان زیاد نیست و تبعات خاصی نخواهد داشت.

با تمام فراز و فرودهای اقتصاد در سال جاری که در نهایت تورم‌ها بر قشر ضعیف فشار وارد کرده است، در این حوزه نیز گرانی کود به کشاورزان خرده با هکتار پایین زمین فشار مضاعف وارد خواهد کرد و طبق بررسی ها قیمت هزینه های تولید محصولی مانند گندم در مقایسه با سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش پیدا می کند حال باید منتظر ماند و دید چه تدبیری برای این مورد اندیشیده خواهد شد.

کد خبر: ۳۹٬۶۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha