۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰
 تحویل کالا و جابجایی مسافر با خودروهای خودران نسل جدید
در پی پیشرفت صنعت خودروسازی مدرن انجام می شود؛

تحویل کالا و جابجایی مسافر با خودروهای خودران نسل جدید

فناوری خودروهای خودران یکی از پیشرفتهای دنیای امروزی است که برخی از شرکتها برای ارایه خدمات خود از جمله جابجایی مسافر و یا تحویل کالا از آن استفاده می کنند.

فرحناز سپهری؛ بازار: سایت «ماشابل» در گزارشی به چشم انداز آینده خودرهای خودران پرداخته است: این همه گیری ما را با ایده وسایل نقلیه خودران بیشتر مانوس می کند، اما اکثر کارشناسان صنعت هنوز هم پیش بینی انتقال آهسته به سمت استفاده گسترده از آنها در ایالات متحده را دارند. با وجود یک بیماری همه گیر، شاید یک روبوتاکسی بدون راننده مانند سرویس Waymo One (شرکت Waymo یک شرکت توسعه فناوری خودران آمریکایی است. از شرکت های تابعه آلفابت، شرکت مادر گوگل است. این شرکت یک سرویس تاکسی خودران تجاری در فونیکس، آریزونا اجرا می کند به نام Waymo One است)، مساله ای مهمی به نظر می رسد. اما قوانین در حوزه این فناوری و آزمایش ها فقط به دلیل پذیرش ناگهانی و هنجارهای جدید فاصله اجتماعی، باعث تسریع این روند نخواهند شد.

موشنال، مارک جدید مبتنی بر استارت آپ خودرهای خودران اپتیو و هیوندای، در ماه ژوئیه از بیش از ۱۰۰۰ بزرگسال آمریکایی در مورد اتومبیل خودران (AV) نظر سنجی کرد. بیش از ۶۰ درصد گفته اند AV ها «مسیر راه آینده» حمل ونقل هستند. یک چهارم از نظرسنجی ها عنوان شد که آنها علاقه مند به تجربه این فن آوری هستند. یک سال پیش، انجمن اتومبیلرانی آمریکا (AAA) یک گروهی با تقریبا همین تعداد از آمریکایی ها را مورد بررسی قرار داد و دریافت که ۷۱ درصد از سوار شدن با اتومبیل خودران می ترسند.

البته باید در نظر داشت که پنج سال آینده احتمالاً تغییر مجدد در نحوه تفکر ما درباره فناوری خودران وجود خواهد داشت. اگرچه رانندگی خود ران به صورت عادی نخواهد بود، اما افراد بیشتری این فناوری را در جاده ها تجربه می کنند. کارل ایگنما، مدیر عامل موشنال معتقد است که تا سال ۲۰۲۵، «اگر سفر با خودران را تجربه نکرده باشید، حداقل کسی را می شناسید که این سفر را انجام داده باشد.»

ایمنی
اثرات طولانی مدت همه گیری، تعریف ما از ایمنی را تغییر می دهد. ایگنما خاطرنشان کرد، کاربران در خوصوص موارد بهداشتی  هم تاکید دارند. هر گزینه خودران  باید به مسافران اش اطمینانی بدهد و احساس کند که آنها تا حدودی بر محیط خود کنترل دارند.

فرانک منچاکا، مدیر ارشد در گروه مهندسی اتومبیل SAE International، با تاکید بر اینکه آلودگی نگرانی جدیدی است که به ویژه برای مسافران که از  یک خودرو مشترک استفاده می کنند باید مد نظر داشت. به طوریکه باید قوانین ضدعفونی کننده اجرا شود.

پارتیشن ها در وسایل نقلیه لیفت و اوبر اکنون به روشی برای جدا کردن مسافران در وسایل نقلیه خودران اشتراکی تبدیل شده اند، مانند Origin که خودرو خود ران کروز است و فقط چند ماه قبل از شیوع این بیماری از آن رونمایی شد.

تحویل کالا
آنتونی تاونسند، نویسنده کتابی که اخیراً منتشر شده است،  با عنوان جاده شبح: آن سوی ماشین بی راننده، فراتر از درک سفر شخصی. او اندکی پس از انتشار کتابش در ماه ژوئن گفت: تقاضای مصرف کننده برای تحویل کالا بدون تماس وجود دارد و برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: تجارت الکترونیکی در حال حاضر در حال انفجار است، بنابراین به جای اینکه تصویر سازی کنیم چگونه انسان را با اتومبیل روبو حرکت می دهیم، مقیاس تدارکات  در این زمینه را برای جابجایی ایمن، مطمئن و مقرون به صرفه، طی این روند اتوماتیک را باید در نظر بگیریم.

به نظر می رسد آمازون به همین دلیل استارتاپ خودران Zoox را خریداری کرده است: به طوری که به صورت خودکار روند ارسال همه سفارشات آنلاین به در منازل خریداران  را فراهم کرده است.

تاونسند در کتاب خود نوشت، با توجه به اینکه آمازون ۵ میلیارد مورد  کالا در سال ۲۰۱۷ حمل کرده است. در طی بیماری همه گیر، این تعداد در سال ۲۰۲۰ می تواند افزایش یابد.

 در حالی که منچاکا، از SAE International، اتوماسیون برای حمل بار، خرید آنلاین و فرهنگ کار از خانه مهمتر می داند. وی گفت: ما باید این مساله را بپذیریم که مردم تمایلی به خرید زیاد در فروشگاه های به صورت حضوری نخواهند داشت. در حالی که  فشار بر افزایش تحویل ها به صورت  تجارت الکترونیکی است.  کاترین زیمرمن، مدیرعامل شرکت مشاوره مدیریت صنعت خودرو TLGG Consulting، پیش بینی کرد، خودرو های خودران بخشی از زندگی روزمره ما خواهد شد.

تصویری جدید برای شهرها
دیلن جونز، که مسئول آزمایشگاه حمل و نقل جنسلر است، تاکسی های پرنده مانند اوبر ایر( Uber Air) را به عنوان گزینه جایگزین حمل و نقل می داند، از طرفی معتقد است که باید منتظر بود تا AV ها جایگزین سواری ها شوند. در نهایت به عنوان به عنوان پایلوت وسیله حمل ونقل چهار سرنشین اوبر مانند هلی کوپتر برقی که در ارتفاع کم پرواز می کنند خودکار خواهد شد، اوبر پیش بینی می کند تا سال ۲۰۲۳ امکان پروازهای اشتراکی هوایی در دالاس، لس آنجلس و ملبورن در دسترس باشد. اوبر می گوید: این کار با هزینه هر مایل برای مسافران ۵.۷۳ دلار آغاز می شود، اما در نهایت هزینه به کمتر از ۲ دلار در هر مایل می رسد. بنابراین یک پرواز ۸۶ مایلی از ساکرامنتو به سانفرانسیسکو حدود ۱۵۰ دلار خواهد بود. در حالی که هزینه پرواز مشابه در یونایتد ایرلاینز می تواند بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ دلار باشد.

دسترسی به تاکسی های هوایی باعث می شود تا افراد از خانه و در هر کجا که باشند کار کنند و بتوانند برای ملاقات های حضوری گاه به گاه شرکت کنند. با امکان پرواز برای رفت و آمد های گاه به گاه، مساله اقامت در نزدیکی محل کار برای برخی از مسافران رفع می‌شود. هنگامی که ما شروع به استفاده منظم از اتومبیل های خودران می کنیم، زندگی در هرجای ممکن است و  تنها معطوف به مراکز شهر نباشد.

تاونسند، که در کتابش سناریوهای مختلف درباره وسایل نقلیه خودکار را مورد بررسی قرار می دهد، اظهار داشت: وی زمانی پیش بینی می کرد که وسایل نقلیه خودران به ما اجازه می دهد تا دور از مراکز شهری زندگی کنیم. اما  کووید ۱۹ محدودیت های کار از خانه را با گزینه های خودمختار درهم آمیخت، و این امکان را در مکانهایی که نیست، فراهم می کند.

جف لینل، مدیر عامل شرکت Formant، یک شرکت مدیریت رباتیک، گفت: انتظار دارد در چند سال آینده تعداد بیشتری ربات در زندگی روزمره به کار گرفته شوند. این می تواند یک ربات تحویل کالا باشد. اما این مساله به معنای عدم نیاز به انسان نیست. وی پیش بینی کرد، من فکر می کنم دهه آینده روبات هایی که ساخته میشوند و خدمات ارائه می دهند به پشتیبانی از طرف انسان ها وابسته هستند.

کد خبر: ۳۹٬۴۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha