۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
چرخی در اقتصاد ایران

چرخی در اقتصاد ایران

وقتی در حال توصیف اقتصاد ایران هستیم، اقتصاد کدام طبقه را توصیف می کنیم؟ اقتصاد مردم و تولید کنندگان مردمی یا اقتصاد قشر خاص که میتوانند در مقام تولید و واردات نیز خود را قرار دهند؟

محمدشهاب، بازار: نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سهم تولید از تسهیلات بازار پول در سال ۹۸ بود. این رقم چیزی نزدیک به سیصد هزار میلیارد تومان کمتر از نقدینگی در سال ۹۳ است.

تولید کنندگان قاعدتاً نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان را در اختیار تولید کنندگان مواد اولیه و سرمایه ای قرار میدهند تا بتوانند سرمایه گذاری در تولید کالاهای مصرفی خود را دنبال کنند.

حال نوبت به مردم است که با درآمد های خود کالاهای تولید شده را از تولید کنندگان کالاهای مصرفی خریداری کنند. در نهایت نیز قرار است تمام منابع ای که یک تولید کننده برای سرمایه گذاری خود به تولید کنندگان مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای داده شده است به بانک برگشت داده شود(از درآمد هایی که در اختیار مردم است).

میزان کل پرداختی های دولت به جامعه را اگر رقمی نزدیک به سیصد هزار میلیارد تومان بتوان درنظر گرفت ملاحظه میشود که اگر مردم تمام درآمد های خود را در اختیار تولید کنندگان کالاهای مصرفی قرار دهند باز هم تولید کنندگان کالاهای مصرفی نمیتوانند از محل فروش اصل پول خود را از مردم دریافت و به بانک ها منتقل کنند. سرعت گردش پول متکی به بقاء درآمدی است که در اختیار خانوارها است تا زمانی که قدرت خرید خانوار ها اجازه دهد؛  امکان چرخش پول در بازار محصول که مورد تقاضا خانوارها است فراهم است(اگر این منابع به صورت بلاعوض به تولید کنندگان داده شده بود نه تنها تولید کنندگان آسیب پذیر از ناحیه این حمایت نمیشدند بلکه با امکان کاهش قیمت، امکان پوشش تولیدات کالاهای مصرفی از سوی مردم نیز برای آنها فراهم می گشت).

تصویر بالا تصویر واقعیت اقتصاد برای اکثریت جامعه است. با این حال قشر دیگر جامعه هستند که شاید آنها را یک درصدی ها یا دو درصدی ها بتوان نامید. تقریباً ۸۰ درصد شبه پول در اختیار دو درصد جامعه است. ارقام مرتبط با شبه پول با مقیاس هزار هزار میلیارد تومان بیان میشود و بعید است ارتباط منشاء این پول ها با چیزی جزء استفاده نادرست از رانت خلق پول، رقم بخورد.

گفته میشود در بازار پول چرخش پول بالا است این مساله میتواند از بی نهایت بودن منشاء ایجاد این پول ها برای دارندگان اصلی حکایت کند.

میتوان گفت تناقض کمبود نقدینگی در عین حجم بالای نقدینگی بیش از آنکه ناشی از عدم هدایت نقدینگی به تولید باشد از وجود دو سطح زندگی اقتصادی مجزا حکایت می کند که ماهیت حمایت از تولید را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

با وجودی که مقیاس بازار سرمایه در مقایسه با بازار پول قابل قیاس نیست (هزار میلیارد تومان در برابر هزار هزار میلیارد تومان) با این حال در برخی تحلیل ها از بازار سرمایه برای پوشش رفتارهای صاحبان اصلی بازار پول و پیامد رفتار های آنها و نسبت دادن رفتار های صاحبان اصلی بازار پول به رفتارهای عموم جامعه استفاده شده است.

کد خبر: ۳۸٬۲۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha