۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸
کاهش ارزبری در دستورکار خودروسازان قرار گیرد
در بازدید نمایندگان مجلس از گروه خودروسازی سایپا مطرح شد

کاهش ارزبری در دستورکار خودروسازان قرار گیرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بازدید از گروه خودروسازی سایپا بر کاهش ارزبری تولید خودرو تاکید کردند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، علی کریمی فیروزجائی عضو هیات رئیسه مجلس و مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس امروز سه‌شنبه (۴ شهریورماه) از گروه صنعتی سایپا بازدید کردند و در جریان آخرین وضعیت این گروه صنعتی و مشکلات آن قرار گرفتند.

گفتنی است در این بازدید نمایندگان ضمن استماع گزارش مدیران گروه خودروسازی سایپا درباره میزان تولید، نحوه ارائه خدمات پس از فروش، خودروهای معوق، زیان انباشته و... از مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع گروه خودروسازی سایپا و محصولات جدید آن نیز بازدید کردند.

قاضی زاده: مردم حاضرند خودروی باکیفیت را گران بخرند
براساس این گزارش سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن عزای حسینی (ع)، گفت: در حال حاضر صنعت خودروسازی به دلیل برخی مشکلات به دغدغه ای برای مردم تبدیل شده است چراکه کیفیت، میزان مصرف، قیمت و نحوه ارائه خدمات پس از فروش خودروهای داخلی با همتایان خارجی آن مقایسه می‌شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با یادآوری انتقاد برخی نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه تعرفه گذاری موجب ایجاد رانت برای خودروسازان و تضییع حقوق مصرف کنندگان شده است، اضافه کرد: آزاد کردن واردات خودروی خارجی موجب خروج ارز شده و در شرایط کنونی تهدیدی برای کشور است.

وی با بیان اینکه اگرچه مطرح می شود خودروسازی‌ها غیردولتی هستند، اما در واقعیت دولتی‌اند، افزود: براساس گزارش ارائه شده در جلسه امروز در حال حاضر گروه خودروسازی سایپا بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است، بنابراین این گروه خودروسازی می تواند نقش موثری در تغییر ذهنیت مردم داشته باشد، زیرا مشکلات ایجاد شده در این حوزه طی سال های اخیر موجب بی اعتمادی مردم به شرکت های خودروسازی شده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا مردم به لوازم خانگی و خودروی کره ای اعتماد دارند، اما به خودرو ایرانی اعتماد چندانی ندارند؟ ادامه داد: ایجاد اطمینان و اعتماد در مردم نسبت به خودروسازی ها یکی از وظایف اجتماعی این واحدهای تولیدی است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه قیمت خودرو نسبت به کیفیت دومین اولویت مدنظر مردم است، تصریح کرد: مردم حاضرند خودروی باکیفیت را گران بخرند.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به ضرورت گازسوز کردن خودروها، گفت: مصرف گاز به مراتب سالم تر از گازوئیل و بنزین است، از سوی دیگر می توان با گازسوز کردن خودروها بنزین و گازوئیل مصرفی را صادر کرده و درآمد مناسبی را برای کشور به دست آورد.  

وی با اشاره به ضرورت استفاده از طرح های بومی در محصولات جدید، افزود: باید در طراحی خودرو از ظرفیت هنرمندان داخلی نیز استفاده کرد تا محصولات تولیدی جدید تقلیدی از خودروهای خارجی نباشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید فکری برای کاهش ارزبری خودروهای داخلی شود. خودروسازان می توانند با سفارش قطعات مورد نیاز و خواسته های خود به شرکت های دانش بنیان داخلی از خروج ارز جلوگیری کنند.

رضاخواه: ضرورت کاهش مصرف بنزین  خودروهای تولید داخل
در ادامه این نشست مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در تمام دنیا شرکت های خودروسازی به دنبال مشتری هستند، اما در ایران به دلیل ممنوعیت واردات و انحصاری بودن خودروسازی، مشتری به دنبال خرید خودرو است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر خودروسازان گرفتار مشکلات روزمره شده اند، این در حالی است که باید بخش R&D آنها توسعه یابد.

وی همچنین با انتقاد از مصرف بالای سوخت در خودروهای تولیدی، بیان کرد: در صورتی که مصرف بنزین بهینه شود، می توان به جای مصرف ۹۰ میلیون لیتر بنزین روزانه آن را کاهش داده و مازاد را صادر کرده و از این طریق درآمد مناسبی برای کشور ایجاد کرد.

کریمی فیروزجائی: خودروسازان باید تمام تلاش خود را برای داخلی سازی و رهایی از وابستگی به خارج از کشور به کار برند
براساس این گزارش علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست گفت: کارهای خوبی در دو سال اخیر در گروه صنعتی سایپا اتفاق افتاده است.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید فرمایشات مقام معظم رهبری درباره نهضت قطعه سازی، عملی شود، اظهار کرد: خودروسازان باید تمام تلاش خود را برای داخلی سازی و رهایی از وابستگی به خارج از کشور به کار برند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: می توان برای ایجاد اطمینان و اعتماد در مردم نسبت به خودروسازی ها از ظرفیت صداوسیما استفاده کرد.

سلیمانی: خودروهای معوق سایپا تا پایان شهریور به صفر می رسد
در ادامه این نشست سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه صنعتی سایپا گفت: سایپا ۳۵۰ هزار دستگاه خودروی معوق برای تحویل به مشتری داشته که توانست این تعداد را با افزایش تیراژ تولید کاهش داده و تا پایان شهریور ماه به صفر برساند.

وی با بیان اینکه اگرچه با شیوع ویروس کرونا میزان تولید خودروسازی ها در جهان کاهش یافت، اما رشد تولید خودروسازان در ایران تداوم داشت، اضافه کرد: در حال حاضر تولید هر خودرو به صورت میانگین ۲ هزار دلار ارزبری دارد که برنامه های ما کاهش ارزبری از طریق انعقاد قرارداد با صنایع دفاعی و تولید قطعات در داخل است.

مدیرعامل گروه صنعتی سایپا با بیان اینکه خودروسازان نقشی در ایجاد انحصار و ممنوعیت واردات خودرو نداشتند، بلکه این موضوع ماحصل اقتصاد کشور است، ادامه داد: ما ایرادات صنعت خودروسازی را انکار نمی کنیم، اما این موضوع به دلیل عدم دقت دولت و نهادهای نظارتی در گذشته اتفاق افتاده و به ما ارث رسیده است، اما تمام تلاش خود را برای ارتقای کیفیت به کار خواهیم بست.

کد خبر: ۳۷٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha