۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱
دولت باید در حوزه گردشگری و صنایع دستی، تسهیل‌گر و ناظر باشد
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران:

دولت باید در حوزه گردشگری و صنایع دستی، تسهیل‌گر و ناظر باشد

اولین نشست تخصصی کمیته صنایع دستی که در کمیسیون گردشگری اتاق ایران برگزار شد، فعالان این حوزه حضور یافتند و از مسائل و مشکلات حوزه صنایع دستی گفتند. به گفته آن‌ها، صنایع دستی در هیچ‌دوره‌ای هم‌پای صنعت گردشگری رشد نکرد و همیشه مهجور بوده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، اولین نشست کمیته تخصصی صنایع‌دستی تشکیل شد؛ در این نشست رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران از اهمیت کمیته‌های تشکیل شده در این کمیسیون سخن گفت. علی‌اکبر عبدالملکی در ابتدای این نشست تخصصی در جمع فعالان حوزه صنایع‌دستی از اهمیت جایگاه اتاق ایران به عنوان بازوی مشورتی سه‌قوه گفت.

بعد از آن شادی حاضری، عضو هیات رئیسه اتاق کرج و رئیس کمیته صنایع‌دستی از اهمیت توجه به صنایع‌دستی و اقتصاد این حوزه سخن گفت.

حاضری گفت: رشد و شکوفایی صنایع‌دستی هم‌پای صنعت گردشگری در این چند سال اخیر رشد نکرده است؛ صنایع‌دستی چه زمانی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری داشتیم و چه امروز که وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشکیل شده، همیشه بخش صنایع‌دستی در سایه گردشگری و میراث فرهنگی قرار گرفته است؛ ما باید به عنوان فعالان بخش خصوصی و اتاق ایران از حوزه صنایع‌دستی حمایت کنیم.

حاضری هدف از تشکیل کمیته صنایع‌دستی در ذیل کمیسیون گردشگری و صنایع وابسته اتاق ایران را بررسی مسائل و مشکلات هنرمندان فعال در حوزه صنایع‌دستی عنوان کرد.

 او تاکید کرد که قرار است در این کمیته تولید و عرضه، صادرات، مالیات، مسائل ارزی، مسائل داخلی، نمایشگاهی، تبلیغات ناکافی و آموزش در حوزه صنایع‌دستی بررسی شود.

او ادامه داد: ما سعی می‌کنیم این مسائل و مشکلات را با حضور خود فعالان حوزه بررسی کنیم و با ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی موانع را از مسیر راه برداریم.

بعد از آن پروانه حیدری، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران از مشکلات این حوزه گفت: تشکل‌های توانمند در حوزه گردشگری انگشت‌شمار است برای همین نمی‌توانند خیلی در حل مشکلات راهگشا باشند. تشکل‌های تخصصی حوزه صنایع‌دستی باید زبان گویای ما باشند؛ اگر حداقل‌ها را بخواهیم تغییر دهیم، می‌توانیم بگوییم گامی به جلو برداشته‌ایم.

حیدری در جمع فعالان حوزه صنایع‌دستی گفت: فضای صنایع‌دستی فضای بکری است و ما در این حوزه به افراد توانمند، طراح، نوآور، دانشجو و کسانی که ایده جدیدی دارند، نیاز داریم. باید بتوانیم در این تشکل به مسائل این حوزه اهمیت جدی بدهیم؛ برای پیگیری و حل مسائل زمان بگذاریم تا بتوانیم مسائل خود را به نتیجه دلخواه برسانیم.

او ادامه داد: ما در دولت همراه، همدل، همکار شما هستیم؛ فعالیت این کمیته می‌تواند پایه‌ای برای کاهای جدی بعدی باشد. ما نباید این کمیته را به صورت صوری داشته باشیم. فعالیت این کمیته می‌تواند پایه‌ای برای کارهای جدی باشد. کمیته صنایع‌دستی باید در کنار کمیسیون گردشگری و صنایع وابسته اتاق ایران فعال باشد و گامی در جهت حل مشکلات حوزه صنایع‌دستی بردارد.

بعد از آن حاضران در نشست هر کدام از حوزه کاری خود گفتند و مسائل و مشکلاتی که در این حوزه با آن مواجه هستند را مطرح ساختند؛ مسائل صنایع‌دستی از تولید تا عرضه، از صادرات تا برگزاری نمایشگاه‌ها در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست حسین بختیاری فعال بخش خصوصی، خطاب به پروانه حیدری گفت: اینکه می‌گویید در حوزه صنایع‌دستی تشکل رسمی و توانمندی نداریم، درست نیست؛ از سال ۱۳۸۵ مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی تشکیل شده و فعال است؛ اما خیلی مواقع دولت و دستگاه متولی وجود تشکل‌های توانمند را برنمی‌تابد.

او از ۱۰۰ تشکل فعال در حوزه صنایع‌دستی گفت که می‌توانند با همکاری و همراهی هم مسائل و مشکلات حوزه خود را پیگیری کنند.

به گفته بختیاری مسائلی چون مالیات هنرمندان، قانون حمایت از هنرمندان، مالیات بر ارزش‌افزوده، بیمه هنرمندان، ثبت جهانی برخی از رشته‌ها مثل آبگینه و راه‌اندازی دانشگاه استاد فرشچیان، از جمله اموری است که توسط تشکل‌های حوزه صنایع‌دستی با همکاری دیگر تشکل‌ها پیگیری شده است.

 بعد از اینکه افراد از رزومه و حوزه کاری خود گفتند و عبدالملکی از عدم توجه دولتمردان به حوزه صنایع‌دستی گله کرد و گفت: فدراسیون گردشگری و صنایع وابسته در اتاق ایران راه‌اندازی می‌شود که ذی‌نفع‌ها می‌توانند با حضور در این تشکل بالادستی مسائل حوزه خود را پیگیری کنند.

او اشاره کرد: در حال حاضر ۳۶۶ اثر ثبت‌شده جهانی داریم که رتبه اولین دنیا مخصوص ایران است؛ دولت باید در حوزه صنایع دستی و گردشگری تسهیل‌گر و ناظر باشد.

به گفته رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع وابسته اتاق ایران، در شرایطی که کرونا به گردشگری آسیب جدی زد، این صنعت از تحریم‌ها، از ممنوعیت صادرات، موانع صادراتی، واردات کالای مشابه کالای صادراتی ایران و قوانین و مقررات زائد آسیب می‌بیند.

او ادامه داد: ما در کمیته صنایع‌دستی سعی می‌کنیم با کمک فعالان این حوزه مشکلات را استخراج کنیم و برای حل آن راهکاری را با کمک فعالان این حوزه و اتاق ایران پیدا کنیم و این جز با همراهی و همدلی و امید ممکن نیست.

کد خبر: ۳۷٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha