۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
خط ریلی «سیرجان- کرمان» تا ۲ سال آینده راه اندازی می شود
مدیرکل راه آهن کرمان:

خط ریلی «سیرجان- کرمان» تا ۲ سال آینده راه اندازی می شود

کرمان- مدیر راه‌آهن منطقه کرمان از راه اندازی خط ریلی «سیرجان - کرمان» ظرف دو سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار بازار، مجید ارجونی پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در سالن شهید مرتضوی استانداری کرمان بیان داشت: از سال گذشته تاکنون ۵ هزار و ۲۰۸ میلیارد ریال اعتبارات برای طرح‌های عمرانی در کرمان هزینه شده است.

وی با بیان این که ماموریت و هدف راه‌آهن در سه شاخص ایمنی، حمل بار و حمل مسافر است؛ افزود: در بحث ایمنی ۱۴ کمیته داریم ضمن این که بیشترین اقدامات ما در راستای امنیت و آسایش مردم است.

مدیر کل راه‌آهن استان کرمان گفت: راه‌آهن کرمان یکی از نادرترین راه‌آهن‌هایی است که طی چهار دوره تکمیل شد و هنوز هم این راه ادامه دارد.  

ارجونی اظهار کرد: از ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط ریلی کشور ۷۷۲ کیلومتر در حوزه استان کرمان است که ۶ درصد کل راه‌های ریلی کشور را شامل می‌شود؛  از این آمار ۵۵۰ کیلومتر خطوط اصلی را تشکیل می‌دهد و رتبه سوم کشور در این زمینه را به خود اختصاص داده‌ایم همچنین ۲۲۲ کیلومتر خطوط فرعی در استان وجود دارد که از این لحاظ هم رتبه ششم کشوری را کسب کرده ایم.

ارجونی یادآور شد: سه ایستگاه تشریفاتی و ۱۱ ایستگاه نیمه تشکیلاتی داریم ضمن این که قطارهای کرمان چهار و ۶ تخته است، سعی شده ساعت رفت و برگشت قطارها به صورتی باشد که فرد بتواند صبح به مقصد برسد و شب به مبدا برگردد.

رشد ۲۰۴ درصدی تخلیه بار در راه آهن کرمان
ارجونی یادآور شد: قبل از سال ۱۳۸۷ اداره کل راه‌آهن مستقل در کرمان نداشتیم اما در سال ۱۳۸۷ راه‌آهن کرمان مستقل شد که در آن زمان ۶۷ هزار تن بار بارگیری شد؛  در حال حاضر میزان بارگیری به بیش از یک میلیون و ۴۶۸ هزار و ۹۸۳ رسیده است و در زمینه تخلیه بار هم ۲۰۴ درصد رشد را شاهد هستیم.

وی افزود: در بحث تناژ بارگیری رتبه هشتم کشوری را به خود اختصاص داده‌ایم و از بین ۲۱ منطقه ۳ درصد سهم بار ریلی کشور را جابجا می‌کنیم که بیشترین بارگیری گندله و کنستانتره بوده است.

ارجونی اظهار داشت: در سال ۱۳۸۷ در بحث جابجایی مسافر حدود ۴۲۸ هزار نفر داشتیم که این آمار در سال ۹۷ بیش از ۱ میلیون ۱۳ هزار و ۸۴۸ نفر رسیده است.

مدیر راه آهن منطقه کرمان ادامه داد: در بحث جابجایی مسافر در سال ۱۳۹۷ استان کرمان ۳.۶ درصد کل سهم کشور را به خود اختصاص داده ضمن این که نسبت جابجایی مسافر به سال ۸۷ حدود ۱۳۹ درصد بوده است.

ارجونی گفت: در زمان شیوع کرونا به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در خصوص کنترل بیماری حدود ۵۰ درصد قطارها کنسل شدند.

راه اندازی خط ریلی «سیرجان- کرمان» تا دو سال آینده
وی افزود: اولین باری که خط ریلی کرمان به خطوط ریلی کشور پیوست در سال ۱۳۵۰ بود که اولین شهرستان زرند بود، ضمن این که در سال ۸۹ آخرین بار فهرج و شوره‌گز مجهز به این امکانات شدند و در تلاشیم تا دو سال آینده خط ریلی سیرجان و کرمان هم به این شبکه متصل شوند.

وی اظهار گفت: حدود ۴۶ کیلومتر در محدود بافت به زرند به عنوان منطقه بحرانی وجود دارد که به دنبال اصلاح این نقاط هستیم،  با اصلاح این خطوط سرعت ما از ۸۰ کیلومتر به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

ارجونی ابراز داشت: زمان حرکت قطارها در سامانه کشوری هم قابل مشاهده است که قابل تغییر نیست تمام قطارها ثبت سیستم می‌شود همچنین حرکت قطارها بدون تاخیر انجام می‌شود.

وی یادآور شد: پروژه‌های بسیاری در بحث راه‌آهن استان اجرا شده است از جمله پروژه ضبط مکالمات و صوت که نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان در بحث به روز رسانی این سیستم از سال گذشته هزینه کرده‌ایم.

مدیر راه‌آهن منطقه کرمان افزود: ۱۴ میلیارد ریال در بحث بهسازی نمازخانه‌های بین راهی و قریب یک میلیارد تومان در ایستگاه فهرج هزینه شده است؛ ضمن این که در راستای رفاه حال مسافران مشکل آب آشامیدنی بم هم در حال مرتفع شدن است که احتمالا تا هفته آینده این مشکل حل خواهد شد.

کد خبر: ۳۷٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha