۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
رشد ۵۰برابری کسب‌وکارهای اینترنتی کهگیلویه و بویراحمد؛ یک گام تا اتصال ۱۰۰درصدی روستاها به شبکه اطلاعات
در گفتگو با بازار عنوان شد

رشد ۵۰برابری کسب‌وکارهای اینترنتی کهگیلویه و بویراحمد؛ یک گام تا اتصال ۱۰۰درصدی روستاها به شبکه اطلاعات

یاسوج- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کهگیلویه و بویراحمد گفت: در شش سال اخیر تعداد کسب و کارهای اینترنتی در استان از یک مورد به ۵۰ مورد رسیده و ۵۰ برابر شده است.

جواد غلام پور در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه توسعه بیشتر کسب و کارهای اینترنتی مستلزم تعامل و هماهنگی تمامی مراجع دولتی است، افزود: در استان بیش از ۶۰ تیم توسعه دهنده وجود داشته و ۰.۵ درصد از تولید برنامه های موبایلی نیز به استان تعلق داشته که ۰.۲ درصد درآمد این حوزه را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل تیم در استارتاپها اظهار داشت: تیم سازی استارتاپ از این جهت اهمیت دارد که به بنیان‌گذاران استارتاپ و کسب و کارهای نوپا این امکان را می‌دهد تا بهترین استعدادها را در بین اعضا و کارکنان خود شناسایی و آشکار کنند.

غلام پور با بیان اینکه تخمین اشتغال این کسب و  کارها در استان بیش از ۳۰۰ نفر است، گفت: ظرفیتها و پتانسیلهای استان در حوزه کسب و کارهای اینترنتی بسیار بیشتر از وضعیت کنونی است.

کسب و کارهای آنلاین قبل از شیوع ویروس کرونا مورد استقبال قرار می گرفتند که با شیوع این ویروس نیز شدت استقبال بیشتر شده و به ویژه استقبال از کسب و کارهای فروش آنلاین بسیار بیشتر شده است

وی افزود: در حوزه فروشگاه های آنلاین، فروش صنایع دستی و محصولات بومی، طراحی سامانه های نرم افزاری، خدمات مورد نیاز سایر کسب و کارها و بازیهای رایانه ای و... فعالان خوبی در استان داریم.

غلام پور با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر کسب و کارهای آنلاین اظهار داشت: کسب و کارهای آنلاین قبل از شیوع ویروس کرونا مورد استقبال قرار می گرفتند که با شیوع این ویروس نیز شدت استقبال بیشتر شده و به ویژه استقبال از کسب و کارهای فروش آنلاین بسیار بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: در برخی از شهرهای استان نیز کسب و کارهای سنتی به سرعت زمینه فروش اینترنتی را فراهم آوردند.

غلام پور افزود: البته برخی کسب و کارهای آنلاین و مبتنی بر فاوا در این شرایط به دلیل محدودیت های ایجاد شده و ضرورت رعایت دستورالعمل ها و شیوه نامه های ابلاغی دچار خسارت شدند.

کسب و کارهای مبتنی بر فاوا سبب کاهش هزینه ها می شود
وی با بیان اینکه کسب و کارهای مبتنی بر فاوا می تواند باعث کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری شود، گفت: کارخانجات تولیدی و کسب و کارهای سنتی بر حسب میزان کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری می توانند تولید خود را افزایش دهند، بنابراین با استفاده مناسب از این نوع بسترها و زیرساخت های موجود می توانند افزایش تولید خود را به حدی رسانده که عنوان جهش تولید را بر آن انطباق داد.

غلام پور با بیان اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات علاوه بر تسهیل فرآیندهای کسب و کار کارآفرین، خود به عنوان زمینه ای برای خلق ارزش و ثروت در نظر گرفته می شود، اظهار داشت: فعالیت های کارآفرینانه از سویی با تامین کنندگان منابع و از سوی دیگر با مجموعه ای از مشتریان مواجه هستند که باید در مقابل خواسته های آنان پاسخگو باشند و این مفهوم که به طور کلی با عنوان زنجیره تامین کسب و کار شناخته می شود، در عصر جدید تحت تاثیر فناوری اطلاعات قرار گرفته است.

غلام پور تصریح کرد: امکانات منحصربه‌فرد اینترنت، زمینه ساز پیدایش شکل جدیدی از تجارت شد که امروزه به ‌نام تجارت الکترونیک شناخته شده است و انجام تعاملات تجاری به‌صورت پیوسته و سهولت در پرداخت و دریافت وجوه، سبب ایجاد تحولی بزرگ در شکل و ماهیت تجارت شده است.

مرکز توانمند سازی کسب و کارهای نوپا سال ۱۳۹۶در کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی شد
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات کهگیلویه و بویراحمد همچنین با بیان اینکه حمایت از کسب و کارها با تعامل و همکاری سایر دستگاه های اجرایی استان به صورت مستمر  انجام می شود، افزود: در سال ۱۳۹۶ مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب و کارهای نوپا با همکاری پارک علم و فناوری استان و ذیل آن پارک راه اندازی شد.

کسب و کارهای نوپا، هسته هایی هستند که لایه های شبکه ملی اطلاعات را می سازند و اقتصاد فضای مجازی کشور نیز به وسیله این گروه ها ساخته می شود

غلام پور اظهار داشت: حمایت مالی نیز در قالب طرح ایران کارفا، انجام می شود که در این طرح، علاوه بر پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای نو و استارت آپ ها، شرکت های خصوصی و تعاونی فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با فعالیت کمتر از سه سال حمایت هایی همچون ارائه خدمات پایه ای کسب و کار، هدایت به مسیر توسعه و رشد استارت آپی و امنیت اقتصادی در سقف مشخص دریافت می کنند.

وی افزود: این طرح، چتری حمایتی برای کسب و کارهای نوپا بوده و شرایط استفاده از مزایای طرح نیز حداکثر سرمایه ۲۵۰ میلیون تومان و درآمد سالانه کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان است.

غلام پور تصریح کرد: کسب و کارهای نوپا، هسته هایی هستند که لایه های شبکه ملی اطلاعات را می سازند و اقتصاد فضای مجازی کشور نیز به وسیله این گروه ها ساخته می شود.

وی با بیان اینکه توسعه شبکه ملی اطلاعات به همراه توسعه زیرساخت های ارتباطی در سالهای اخیر موجب آماده تر شدن فضای کشور در مواجهه با شیوع کرونا شد، گفت: در چند ماه اخیر استفاده مردم از اینترنت پر سرعت و تراکنش های مالی بر بستر اینترنت در استان رشد قابل توجهی داشته است.

حجم خدمات فاوا در کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم و دوازدهم بی سابقه است
غلام پور تصریح کرد: حجم خدماتی که در این دولت در حوزه فاوا در استان انجام شده قابل مقایسه با دوره های گذشته نیست و در این راستا کارهای بسیاری انجام شده است.

وی افزود: در راستای گسترش کسب و کارهای اینترنتی از دستگاه های اجرایی حوزه ICT انتظار می رود علاوه بر توجه دقیق به زیرساخت ها، حمایت از کسب و کارهای فناورانه و پلتفرم های خدمات آنلاین را نیز مد نظر قرار داده و در این راستا نقش شرکت مخابرات در تقویت زیرساخت های ارتباطی حیاتی است.

غلام پور با بیان اینکه گسترش دولت الکترونیک، بانکداری، تجارت و راه‌اندازی کسب و کار الکترونیکی می‌تواند زمینه‌های خلق و توسعه کسب و کار دیجیتال را فراهم کند، گفت: در دنیای امروز توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات اقتصاد را به سمت توسعه سوق داده  و تولید اصلی در این عصر، دانش است.

وی افزود: در کسب و کار اینترنتی، محصولات و خدمات به‌واسطه دانشی که به مشتریان انتقال می‌دهند برتری و ارجحیت دارند و کمیت و کیفیت تنها به‌عنوان بخشی از مشخصات تولید محسوب می‌شود.

غلام پور تصریح کرد: اطلاعات به‌عنوان عامل قدرت و برتری محسوب می‌شود و معیار توسعه‌یافتگی بوده و استفاده، پردازش و تولید اطلاعات و دانش به‌عنوان مزیت رقابتی به شمار می‌آید که اکثر شاغلین مراکز تولیدی، افرادی هستند که با استفاده از اطلاعات و دانش، محصولات جدید تولید می‌کنند.

وی افزود: محیط تجاری به‌جای بازارها و مراکز خرید و فروش سنتی به محیط تجاری مجازی بر روی اینترنت تبدیل شده و نقش زمان، مکان و پول فیزیکی در تعاملات کسب و کار کمک کم کم کمرنگ شده و اقتصاد بر پایه کسب و کارهای آنلاین شکل می گیرد.

یک گام تا اتصال ۱۰۰ درصدی روستاهای استان به شبکه ملی اطلاعات
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد با وجود همه پتانسیلها و ظرفیتها هنوز تا توسعه یافتگی فاصله دارد، گفت: این استان در شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه ویژه دولت، جز استان های برخوردار محسوب می شود.

در خردادماه سال جاری با اتصال ۶۱ روستا به شبکه ملی اطلاعات،  استان یک گام به اتصال صد در صدی ۷۲۱ روستای با جمعیت بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات نزدیک تر شد

غلام پور تصریح کرد: در خردادماه سال جاری با اتصال ۶۱ روستا به شبکه ملی اطلاعات،  استان یک گام به اتصال صد در صدی ۷۲۱ روستای با جمعیت بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات نزدیک تر شد.

وی افزود: برای نخستین بار کهگیلویه و بویراحمد همزمان با کشور،  با پوشش صد در صدی اینترنت در روستاها تا پایان سال، به یکی از شاخص های مهم توسعه دسترسی خواهد یافت.

غلام پور بیان داشت: ۶۹ روستای شهرستان مارگون با جمعیتی ۲۹ هزار نفری از اینترنت بهره مند می شوند و دسترسی به اینترنت یکی از نیازهای ضروری جامعه امروزی است.

وی توسعه شبکه را در روستاها عاملی برای توسعه اقتصادی روستاها عنوان کرد و افزود: با توسعه شبکه، امکان فروش محصولات نیز برای همه در هر منطقه و روستا از طریق اینترنت فراهم می شود.

کد خبر: ۳۶٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha