۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
۶ کشوری که به ساخت واکسن نزدیک هستند
رقابت سخت جهانی برای ساخت واکسن کرونا

۶ کشوری که به ساخت واکسن نزدیک هستند

علاوه بر موفقیت پر حاشیه روسیه که برای اولین بار در جهان به ساخت واکسن کرونا دست یافته است، محققان و داروسازان از سراسر جهان با سرعتی بی‌سابقه تلاش می‌کنند تا یک واکسن کارآمد را برای مقابله با این بیماری ساخته و به بازار عرضه کنند.

تهمینه غمخوار؛ بازار: با توجه به این مسئله که روسیه به اولین کشور در جهان تبدیل شده که واکسن بیماری کوید_۱۹ را به نام خود ثبت کرده است، رئیس جمهور  پوتین در روز گذشته اعلام کرد که این واکسن کاملا مؤثر عمل کرده و ایمنی پایدار و مصونیت شدیدی را در برابر این بیماری برای هر فرد فراهم خواهد آورد زیرا بررسی های لازم برای کشف آن پشت سر گذاشته شده است. 

 کریل دمیتریف، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه می گوید: روسیه درخواست بیش از یک میلیارد دوز واکسن علیه این ویروس را از بیش از ۲۰ کشور دریافت کرده و البته این تعداد قابل توجهی است که منوط به تأیید واکسن در بازارهای مختلف و توانایی تولید است.

این واکسن در شرایطی ساخته شده که آزمایش کرونا برای حدود ۹۰۰ هزار نفر در روسیه مثبت گزارش شده که فقط ۱۵ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. 

پس از اعلام روسیه برای ثبت واکسن Sputnik V رقابت جدی تر میان کشورهای مختلف آغاز شده و تعداد بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان مشغول کار روی آن هستند تا یک واکسن کارآمد را برای مقابله با ویروس کرونا ساخته و به بازار عرضه کنند.

در ادامه به برخی از مهم‌ترین کشورهای تلاشگر برای تولید واکسن ویروس کرونا و آخرین وضعیت پیشرفت‌های آنان می‌پردازیم:

انگلیس
دانشمندان دانشگاه آکسفورد واکسنی با نام « ChAdOx۱ » را تولید کرده که هم اکنون تحت آزمایشات فاز سه قرار گرفته و ۱۰ هزار داوطلب از جمله افراد بالای ۷۰ سال متقاضی استفاده از آن هستند.

این واکسن همچنین در برزیل و آفریقای جنوبی آزمایش می شود و در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایشات آن، شرکت آسترازنکا  AstraZeneca  با ساخت ۳۰۰ میلیون دوز موافقت کرده است.

AstraZeneca  یک شرکت دارویی و بیو دارویی چند ملیتی سوئدی-بریتانیایی است که دفتر مرکزی آن در کمبریج ، انگلیس است.

ماه گذشته نخست وزیر، بوریس جانسون در توییتی نوشت: کار بزرگی توسط دانشمندان و محققان برجسته جهان در دانشگاه آکسفورد انجام شده است. البته که هیچ تضمینی وجود ندارد و نیاز به آزمایشات مکرر می باشد اما در کل گام مهمی در این زمینه برداشته شده است.

پس از محققان دانشگاه آکسفورد، تلاش دوم توسط محققان کالج امپریال در لندن صورت گرفته است.

آنها در حال استفاده از فناوری تقویت کننده اسید ریبونوکلئیک اسید (SARNA) هستند و ۴۱ میلیون پوند از طریق بودجه دولت انگلیس برای این کار اختصاص یافته  و همچنین پنج میلیون پوند کمک های عمومی نیز در اختیار آنها قرار گرفته است. آزمایشات آنها حاوی واکسن ۲ دوز برای ۳۰۰ داوطلب است. 

بر اساس گزارش روزنامه دیلی میل بریتانیا، محققان دریافته اند که هنگامی که ۲ دوز از این واکسن را به موشها تزریق کنند، آنها تا ۱۳ هفته در برابر ویروس کرونا مقاوم هستند.

امپریال کالج یک شرکت غیرانتفاعی به نام VacEquity Global Health را برای توزیع واکسن به کشورهای در حال توسعه ایجاد کرده است.

ایالات متحده 
شرکتهای Pfizer Inc و BioNTech آزمایشات بالینی انسانی را در ایالات متحده با چهار نامزد واکسن آغاز کرده اند و آزمایش های مرحله ۱ و ۲ در مورد برنامه واکسن مشترک با نام BNT۱۶۲ در ماه آوریل در آلمان انجام شده است.

با این حال Pfizer و BioNTech در جهت آغاز یک مرحله آزمایشی پیش بینی شده در مورد ایمنی و اثربخشی مرحله ۳ در مسیر باقی مانده و به دنبال بررسی نظارتی در اوایل اکتبر سال ۲۰۲۰ و تولید در سطح جهانی تا ۱۰۰ میلیون دوز تا پایان سال ۲۰۲۰ و بیش از ۱.۳ میلیارد دوز تا سال ۲۰۲۱ هستند. 

همچنین، بانک سرمایه گذاری اروپا برای مقیاس گسترده تولید در اروپا ۱۰۰ میلیون یورو در این پروژه سرمایه گذاری کرده است. ماه گذشته، شرکت مدرنای امریکا نیز ( شرکتی مستقر در کمبریج، ماساچوست ) آزمایشات مرحله ۳ بر روی واکسن را آغاز کرده که پروژه آنها توسط موسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی تأمین می شود.

[نخستین واکسن کرونایی که وارد مرحله آزمایش بالینی شده بود به شرکت مدرنا تعلق داشته و این واکسن نخستین بار در ماه مارس به افراد تزریق شده است. این واکسن همچنین، با استفاده از فناوری mRNA ساخته شده  است.]

علاوه بر آن، عده ای از داوطلبان در آزمایشات مرحله یک مؤسسه تحقیقاتی کیسر پرمننته واشنگتن در سیاتل شرکت کرده اند و یک شرکت آمریکایی داروسازی دیگر به نام نوواکس Novavax، در حال استفاده از فناوری نانو ذرات برای تولید آنتی ژن ها از پوشش پروتئین کرونا ویروس استفاده می کند.

Novavax،  تازه ‌وارد میان غول‌های واکسن‌سازی که به مدت ۱۰ سال است که قصد دارد تا به کسب‌وکار تولید واکسن وارد شود، آزمایش روی افراد را آغاز کرده و ۳۸۸ میلیون دلار بودجه از CEPI ( اتحادی برای تأمین بودجه و هماهنگی در ساخت واکسنهای جدید برای جلوگیری و مهار همه گیری های بیماری های عفونی است) دریافت کرده است.

چین
مکزیک در روز سه شنبه یازدهم اوت اعلام کرد که قصد دارد آزمایشات بالینی را در مورد واکسن های کوید_۱۹ توسط دو شرکت چینی  کن سینو (CanSino Biologics Inc) و Walvax Biotechnology انجام دهد.

شرکت چینی کن سینو مانند مدرنا سریع‌تر از بقیه شرکتها و با استفاده از ویروس مهندسی‌ شده به واکسن توسعه‌ یافته‌تری دست یافته است. این شرکت با ساخت واکسنی با نام Ad۵-nCoV از یک وکتور ویروسی بدون آسیب برای انتقال آنتی ژن های واکسن به بدن انسان استفاده می کند.

ماه گذشته، کن سینو گزارش داده که آزمایشات مرحله ۲ به لحاظ مصونیت و ایجاد ایمنی قوی موفقیت آمیز بوده است. مقامات چینی همچنین آزمایشات بالینی دو واکسن را که توسط انستیتوی محصولات بیولوژیکی ووهان به همراه گروه داروسازی ملی چین (سینوفارم) و شرکت تحقیق و توسعه Sinovac آغاز شده است را انجام داده اند.

همچنین، واکسن انستیتوی ووهان ماه گذشته آزمایش های مرحله ۳ در امارات متحده عربی آغاز کرده است. یکی دیگر از شرکت های بزرگ دارویی چینی ، Sinovac ، اخیراً آزمایشات فاز ۳ را با استفاده از ۹ هزار داوطلب برزیلی آغاز کرده است.

یکی دیگر از شرکت های چینی بیو دارویی با نام Anhui Zhifei Longcom ، با موسسه میکروبیولوژی آکادمی علوم چین در مورد واکسن های پروتئینی زیر واحدی همکاری کرده است. این پروژه با همکاری دومین بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی چونگ کینگ و بیمارستان پائو چائو یانگ ساخته می شود. همچنین، این شرکت می گوید که انتظار دارد در تاریخ ۲۰ سپتامبر نتایج خوبی به دست آورد.

 ژاپن
شرکت بیوتکنولوژی ژاپنی AnGes آزمایشات مربوط به واکسن مبتنی بر DNA را با کمک محققان دانشگاه اوزاکا و تاکارا بیو آغاز کرده که آزمایشات فاز ۱ و ۲ آن در بیمارستان دانشگاه اوساکا ، شامل ۳۰ داوطلب سالم با محدوده سنی بین ۲۰ تا ۶۵ سال در حال انجام است.

AnGes امیدوار است تا ژوئیه سال ۲۰۲۱ نتایج خوبی را به دست آورده و تا پایان سال آینده ساخت این واکسن را به تصویب برساند.

هند
دو شرکت هندی در پروژه  ساخت واکسن به صورت جداگانه شرکت دارند. Bharat Biotech با همکاری شورای تحقیقات پزشکی هند و انستیتوی ملی ویروس شناسی ، واکسن کوواکسین را طراحی کرده و آزمایشات فاز ۲ را در ماه ژوئیه راه اندازی کرده است.

در همین حال، در ماه گذشته آغاز به کار شرکت Zydus Cadila زیدوس کادیلا مستقر در احمدآباد، برای شروع آزمایشات مرحله ۲ انسانی تأیید شده است.

کره جنوبی
کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های بیو دارویی جنکسین، بینکس، GenNBio ، موسسه بین المللی واکسن، موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره و دانشگاه علم و فناوری Pohang ، آزمایشات فاز ۲ را بر روی ۱۹۰ داوطلب در محدوده سنی  ۱۸ تا ۵۰ سال آغاز کرده است.جنکسین که در سئونگنام، در نزدیکی سئول مستقر است، نسبت به عرضه این واکسن تا اواخر سال ۲۰۲۱ برای ورود به بازار اظهار امیدواری کرده است.

کد خبر: ۳۵٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha