۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۱
نان شوتی‌ها از دل خطر در می‌آید؛ روایت پاهایی که در رکاب «مرگ» هستند
بازار از لرستان گزارش می دهد؛

نان شوتی‌ها از دل خطر در می‌آید؛ روایت پاهایی که در رکاب «مرگ» هستند

لرستان- معضل بیکاری، جوانان لرستانی را به جایی رسانده که جان را با نان معامله می‌کنند و به‌عنوان راننده شوتی دل به جاده مرگ می‌زنند آن هم شغل کاذبی که به واقع خطرهای فراوانی را برای جان افراد دارد و جوانان را با قاچاق بری آشنا می‌سازند.

بازار؛ گروه استانها: این روزها راننده شوتی شدن (قاچاق بری) به یکی از مشاغل پرطرفدار در بین جوانان لرستانی تبدیل شده، جوانانی که آب از سر آن‌ها گذشته و این شغل مرگبار را آخرین انتخاب و راه چاره خود در شرایط بیکاری می‌دانند.

با توجه به تبعات منفی این کار برای اقتصاد کشور و خطرآفرین بودن این خودروها، به دلیل سرعت بالایی که در جاده دارند، دولت تصمیم گرفته به طور جدی با خودروهای شوتی برخورد کند و جریمه‌ها را به نحوی وضع کند که اگر راننده‌ای دستگیر شد، تمام اندوخته خود را یک شبه از دست بدهد.

«بیکاری» جوانان را به شغل‌های کاذب سوق می‌دهد
از آنجایی که این شغل مورد استقبال جوانان لرستانی قرار گرفته، مسئولان برای بازدارندگی بیشتر، چاره کار را در این دیدند که نرخ جریمه‌ها را به بالاترین حد ممکن برسانند تا جایی که جوانان، اشتیاق خود را برای ورود به این کار از دست بدهند.

متأسفانه تکرار تراژدی صدرنشینی لرستان در جدول بیکاری که اخیراً شاخص فلاکت هم به آن اضافه شده، شرایطی را رقم زده که جوانان با ناامیدی کامل مجبور شده‌اند جان خود را کف دست بگیرند و دل به جاده مرگ بزنند، بنابراین چاره اساسی کار، اشتغال آفرینی و ایجاد مشاغل پایدار و جایگزین برای این افراد است

قطعاً اجرای سیاست‌های بازدارنده کار درستی است اما فراموش نکنیم که منشأ این معضل، فقط و فقط «بیکاری» است وگرنه هر جوانی آرزو دارد در شغلی آبرومندانه و مرتبط با علایق و تخصص خود نقش آفرینی کند. تکرار تراژدی صدرنشینی لرستان در جدول بیکاری که اخیراً شاخص فلاکت هم به آن اضافه شده، شرایطی را رقم زده که جوانان با ناامیدی کامل مجبور شده‌اند جان خود را کف دست بگیرند و دل به جاده مرگ بزنند.

۶۰ تا ۷۰ درصد رانندگان شوتی لرستانی هستند
مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان در این رابطه به خبرنگار بازار، گفت: بحث خودروهای‌های شوتی یک معضل در کل کشور و به‌ویژه در استان لرستان است.

حمیدرضا القاصی‌مهر با بیان اینکه استان ما شاهراه جنوب به شمال و به نحوی مسیر تردد است، افزود: متاسفانه بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد متهمینی که در بحث خودروهای شوتی مرتکب حمل قاچاق می‌شوند از استان لرستان هستند که این قضیه نشأت گرفته از بیکاری است.

وی عنوان کرد: راننده شوتی بودن به خاطر حرکت کردن در شب، سرعت بسیار زیاد و درگیری‌هایی که ممکن است پیش بیاید، کار بغرنج و سختی است ولی چون درآمد خوبی دارد و جوانان ما هم بیکار هستند به این کار روی آورده‌اند.

القاصی‌مهر با بیان اینکه این کار از نظر اقتصادی به تولید داخل صدمه می‌زند، خاطرنشان کرد: این افراد به دلیل ترس از گیر افتادن با سرعت‌های بسیار زیاد در سطح جاده‌ها تردد می‌کنند که با این کار، امنیت جانی خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.

اعمال مجازات بازدارنده
مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان تصریح کرد: معمولاً در خودروهایی که مرتکب این کار می‌شوند سند خودرو به نام خود حامل نیست و به اسم شخص دیگری است زیرا اگر خودرو به اسم حامل باشد ضبط می‌شود اما اگر به اسم شخصی غیر از حامل باشد فقط جریمه به آن تعلق می‌گیرد. برای بازدارندگی بیشتر و اینکه این خلاء قانونی مستتر شود، خودروهای شوتی را ضبط می‌کنیم و حامل را مجبور می‌کنیم که جریمه را بپردازد

القاصی‌مهر بیان کرد: ما برای بازدارندگی بیشتر و اینکه این خلاء قانونی مستتر شود، خودروهای شوتی را ضبط می‌کنیم و حامل را مجبور می‌کنیم که جریمه را بپردازد که این کار باعث بازدارندگی بیشتر و عدم ترغیب جوانان می‌شود.

وی گفت: نیروی انتظامی در محورهایی که حضور دارد در حد توان این خودروها را توقیف می‌کند ولی ما برای بازدارندگی بیشتر تصمیم گرفته‌ایم، اگر باری توقیف شود علاوه بر ضبط شدن بار به نفع دولت، باید جزای نقدی ارزش بار هم پرداخت شود.

درآمد چندساله‎ای که یک شبه بر باد می‌رود
مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان افزود: علاوه ‌براین اگر خودرو به نام فرد حامل باشد ضبط می‌شود در غیر این صورت جریمه ارزش خودرو هم به جریمه‌های دیگر اضافه می‌شود یعنی اگر راننده‌ای دستگیر شود تمام آنچه را که در این مدت به دست آورده از دست می‌دهد.

القاصی‌مهر عنوان کرد: برخی افراد در مسیر ترددشان بار را هم حمل می‌کنند و برای این کار حق کرایه‌ای حدود یک تا یک ونیم میلیون تومان می‌گیرند تا بار را به مقصد برسانند، وقتی ماشین این افراد ضبط شود مجازات سنگینی برای آنها در نظر گرفته می‌شود که مانع از تشویق به ادامه کار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اجناسی که رانندگان شوتی حمل می‌کنند شامل پارچه، لوازم آرایشی، ظروف و... است که بیشتر از استان‌های جنوبی مثل خوزستان و بوشهر وارد می‌شود ولی چون منطقه آزاد است اجازه خروج به آنها داده می‌شود و با ورود به استان به یک معضل تبدیل می‌شوند.

نرخ بالای بیکاری در لرستان
مدیرکل تعزیرات لرستان بیان کرد: بیشتر کالاهای قاچاقی که وارد استان می‌شود به منزله عرضه در بازار نیست و بیشتر بحث تردد در استان مطرح است؛ لرستان محل تردد است و این اجناس بیشتر برای ارسال به استان‌های دیگر همچون پایتخت است. با اینکه استان ما نرخ بالایی در حوزه بیکاری دارد ولی این مشکل فقط مختص استان نیست و باید مسئولان عالی استانی و کشوری، با حمایت مقامات ارشد دولت این معضل را پیگیری کنند.

القاصی با بیان اینکه اگر این افراد دستگیر شوند تمام آنچه را که در مدت یکسال اندوخته‌اند یک شبه از دست می‌دهند افزود: از رانندگان شوتی تقاضا داریم که امنیت خود و مردم را به خطر نیندازند و بدانند شاید این کار در کوتاه مدت درآمد خوبی داشته باشد اما یک درآمد کاذب است و اگر این افراد دستگیر شوند تمام آنچه را که در مدت یکسال اندوخته‌اند یک شبه از دست می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است این افراد به دنبال شغل آبرومندی باشند که خطر و حتی درآمد کمتری داشته باشد اما پایدار و باثبات باشد.

بیکاری جوانان را به سمت حمل کالای قاچاق کشاند
فرماندار خرم‌آباد نیز در رابطه با خودروهای شوتی، گفت: بحث خودروهای شوتی فقط مختص لرستان نیست و بیشتر استان‌های مرزی و محروم درگیر آن هستن به عبارتی هر کجا بیکاری بیشتر باشد مشکلاتی از این دست بیشتر است و در چنین شرایطی است که جوانان به قاچاق روی می‌آورند.

جعفر طولابی عنوان کرد: با وجود قوانین بازدارنده در این رابطه و توقیف روزانه این خودروها می‌بینیم که پس از مدتی دوباره قاچاق کالا را ادامه می‌دهند. علاوه بر بحث قاچاق کالا، نحوه تردد این خودروها هم برای جامعه مشکل‌ساز شده، چون این افراد قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند و این مسئله سبب افزایش تلفات جاده‌ای شده است.

وی افزود:  به نظر من صرفاً  توقیف خودروها نمی‌تواند بازدارنده باشد و اگر واقعاً به دنبال حل این مشکل هستیم باید برای آنها اشتغال ایجاد کنیم.

کد خبر: ۳۵٬۱۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha