۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
گرانی خاموش در سایه کرونا در اردبیل
بازار از تورم لجام گسیخته گزارش می‌دهد؛

گرانی خاموش در سایه کرونا در اردبیل

اردبیل - در روزهایی که سایه سنگین کرونا مردم را دچار سردرگمی و مشغول حفظ سلامت خود کرده است، اما در این سوی گرانی لجام گسیخته در بازار بی‌سروصدا غوغا می‌کند.

عادله جوادزاده؛ بازار: تب تند گرانی‌ها در تابستان داغ به حدی بالا زده است، که توان خرید برای گروه‌های مختلف جامعه بسیار تنزل یافته و جامعه در آستانه یک شرایط غیرقابل‌تحمل قرار دارد.

هرچند دستگاه‌های متولی در حوزه نرخ‌گذاری و نظارت بر بازار از تنوع و تکثر برخوردار است اما دراین‌بین آنچه بیشتر رخ می‌نماید بی‌توجهی و غفلت مسئولان و متولیان امر است که هیچ نظارتی بر قیمت کالاها و اجناس انجام‌نداده اند بطوریکه یک‌رویه خودسرانه‌ای را در نرخ‌گذاری‌ها و فروش محصولات در بخش‌های مختلف شاهدیم.

دراین‌بین بسیاری از اقشار جامعه حتی در تأمین مایحتاج ضروری و اولیه خود با مضیقه و تنگناهایی روبرو هستند و قدرت خرید آن‌ها به‌قدری پائین آمده که دیگر درآمدهای ماهانه کفاف تأمین خریدهای اولیه و موردنیاز را نیز نمی‌کند.

با افزایش اجاره‌بها و تأمین مسکن همچنین بالا رفتن سرسام‌آور قیمت مایحتاج ضروری مردم از نان و لبنیات گرفته تا گوشت و میوه، به نظر می‌رسد دیگر هیچ‌یک از خانوارها قدرت خرید چندماهه گذشته را نیز ندارند بطوریکه روزبه‌روز شاهد ته کشیدن قدرت خرید مردم برای تامین مایحتاج ضروری شان هستیم.

دراین‌بین مسئولان هرچند وعده تأمین مایحتاج مردم را حتی تا چند ماه آینده روی کاغذ می‌دهند اما افت کیفیت زندگی مردم حاکی از آن روی سکه‌ای است که سبب شده تا بسیاری از خانوارها در تأمین نیازمندی‌های اولیه شرمنده خانواده‌های خود باشند.

با گرانی‌های اخیر که در سایه کرونا کمتر خود را نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده با افزایش هزینه خانوارها در باب هزینه‌های آموزشی و تحصیلی فرزندان بار گرانی ملموس‌تر از پیش شده و قدرت خرید از وضعیت موجود نیز بیشتر تنزل یابد.

افزایش قیمت‌ها به دلیل گرانی مواد اولیه است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اظهار کرد: بخش عظیمی از گرانی‌های کالا و اجناس موردنیاز مردم که در بازار مشهود است، به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه است که کارخانه‌ها نیز به‌تناسب این شرایط اقدام به افزایش قیمت اجناس و کالاهای تولیدشده کرده‌اند.

رامین صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، خاطرنشان کرد: گرانی میوه در فصل بهار و تابستان امسال به دلیل شرایط اقلیمی و خسارت دیدن بخش عمده‌ای از باغات در سطح کشور و استان اردبیل بوده که رقم تولید کاهش‌یافته و به همین دلیل افزایش قیمت محصولات سردرختی در سطح بازار به نسبت سال‌های گذشته ملموس و مشهودتر است.

وی به نزدیکی ماه محرم و ضرورت عرضه کالاهای مصرفی این ایام اشاره کرد و گفت: به مقدار کافی شکر و همچنین روغن و برنج برای عرضه در این ایام تأمین‌شده و از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و قابل‌عرضه در سطح استان به فروش می‌رسد.

صادقی به فعالیت‌های اکیپ‌های نظارتی این سازمان در کنار گشت‌های تلفیقی با تعزیرات، بهداشت و اصناف اشاره کرد و افزود: در بازرسی‌های متعدد با هرگونه گرانی و احتکار کالا برخورد شده و سعی بر این است تا با توجه به نرخ‌گذاری متنوع کالاهای عرضه‌شده در بازار جلوی سودجوئی‌ها و احتکار گرفته شود.

انبارهای فاقد شناسنامه پلمب می‌شود
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل نیز با اشاره به پلمب انبارهای فاقد شناسنامه اظهار کرد: فروشندگان عمده باید آخرین آمار از ذخیره کالایی و اجناس انبارهای خود را از طریق سامانه اعلام کنند تا مشمول قانون احتکار نشوند.

علی رحیمی آذر به گرانی‌های اخیر به‌ویژه افزایش چندین برابری قیمت لبنیات اشاره کرد و گفت: اکیپ‌های ثابت و سیار ما در قالب بازرسان تلفیقی تعزیرات و صنعت و معدن در روزهای اخیر از چند کارگاه جمع‌آوری شیر و تولید محصولات لبنی بازدید کردند که در این زمینه برای تعدادی از صاحبان این کارگاه‌ها پرونده تعزیراتی تشکیل‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش غیرمتعارف قیمت‌ها اعم از شیر، پنیر و همچنین سرشیر و دوغ در روزهای اخیر غیرقانونی بوده و با متخلفان برخورد جدی خواهیم کرد.

رحیمی آذر در مورد گرانی اخیر در مورد برخی از کالاها و مایحتاج ضروری مردم بیان کرد: در پنج‌ماهه امسال بیشترین گزارش به تعزیرات مربوط به گرانی کالاهای اساسی مردم به‌ویژه برنج، روغن، شکر و همچنین افزایش بی‌رویه میوه و لبنیات بوده است که در این زمینه برای متخلفان بیش از یک هزار و ۴۸۰ مورد پرونده تخلف تشکیل و در شعبات تعزیرات رسیدگی شده است.

نظارت‌هایی که حکم مسکّن دارند
شدت گرانی‌ها و تورم افسارگسیخته به‌رغم وعده‌های کاغذی مسئولان درصحنه عمل و به‌صورت میدانی به‌شدت اقشار مختلف جامعه را از قشر متوسط گرفته تا ضعیف رنج می‌دهد و دراین‌بین نمایندگان مجلس نیز هرروز با شعارها و برنامه‌هایی که نشان از عقب‌گرد به گذشته است، امثال اقتصاد کوپنی و افزایش یارانه‌ها درصدد ارائه برنامه‌های اقتصادی تحول‌آفرین هستند اما دریغ از همه این طرح‌ها که شاید مسکّنی مقطعی برای التیام درد بی‌درمان اقتصاد این کشور کرونازده است که غول گرانی را زیر بال‌وپر گرفته تا مردم را در این اوضاع بد فتیله‌پیچ کند.

برگزاری جلسات و نشست‌ها با موضوعات اقتصادی و باهدف ارائه راهکارهای برون‌رفت از وضعیت حاکم نه‌تنها نتوانسته دردی از آلام مردم را بکاهد، دیگر هیچ‌یک از مردم این جامعه نه‌تنها خوش‌بین به نتایج این جلسات نیستند بلکه مجلس روی کار که با شعار حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم سکان امور را در قوه مقننه به دست گرفته است، در این سه ماه گذشته از پارلمان یازدهم از ارائه نسخه جدید و طرح‌های راهگشا در این زمینه عاجز بوده است.

کد خبر: ۳۴٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha