۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
مهر انحلال بر کارخانه سیمان خرم‌آباد؛ ۴۶ هزار سهامدار سرگردان شدند
گره کوری که پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی باز نشد؛

مهر انحلال بر کارخانه سیمان خرم‌آباد؛ ۴۶ هزار سهامدار سرگردان شدند

لرستان- پروژه کارخانه سیمان خرم‌آباد پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی حکم انحلال گرفت و ۴۶ هزار سهامدار این پروژه بلاتکلیف مانده‌اند.

بازار؛ گروه استانها: بیش از ۲۰ سال از آغاز پروژه کارخانه سیمان خرم‌آباد می‌گذرد، پروژه‌ای که در گیرودار مشکلات فراوان هنوز به سرانجام نرسیده است.

ساخت کارخانه سیمان خرم‌آباد جزء مصوبات دور اول سفر هیئت دولت به استان لرستان قرار گرفت و از سال ۸۲ خبرهایی مبنی بر افتتاح کارخانه سیمان در استان پیچید، اما حال با گذشت سال‌ها این پروژه همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد و تاکنون ماجراهای مختلفی را پشت سر گذاشته است.

ماجراهای دنباله‌دار این پروژه باعث سرگردانی بیش از ۴۶ هزار سهامدار شده و همین بلاتکلیفی پروژه منجر به شکایت سهام داران شده است و حال خبرها از انحلال این پروژه حکایت دارد.

گره کور کارخانه سیمان خرم‌آباد
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس در گفت‌وگو با بازار اظهار داشت: متاسفانه یکی از پروژه‌های استان که خیلی مشکل پیدا کرده و گره‌های بسیاری دارد پروژه کارخانه سیمان خرم‌آباد است.

مهرداد ویسکرمی افزود: تاکنون پیگیری‌های زیادی شده و به دفتر سخنگوی قوه قضائیه هم رفتیم و درخواست‌شان را به صورت کتبی مطرح کردیم اما آنچه مدیریت این پروژه مطرح کردند این بود که برخی‌ها با شکایت‌های صوری مانع از راه‌اندازی کارخانه سیمان می‌شوند در حالی که دیگران معتقدند به دلیل عدم سرمایه کافی در اجرایی کردن این این پروژه دچار مشکل شده‌اند.

پیگیری‌های بسیاری برای رفع مشکل پروژه کارخانه سیمان خرم‌آباد انجام داده‌ایم اما قانون این شرکت را منحل اعلام کرده است

وی عنوان کرد: هنوز به یک نتیجه گیری کلی در مورد علت و چرایی ماجرا نرسیدم پیگیری‌هایی انجام دادیم اما قانون این شرکت را منحل اعلام کرده است. البته حق اعتراض دارند از طرفی در موارد دیگر هم شکایتی از وی انجام شده ولی به گفته خودش تبرئه شده است.

انحلال پروژه
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس تصریح کرد: اگر بتوانیم علت مشکل را پیدا کنیم سریع‌تر می‌توانیم به حل و درمان آن بپردازیم؛ امیدوارم بتوانیم علت را هرچه سریع‌تر پیدا کنیم تا بتوانیم مشکل را برطرف کنیم.

ویسکرمی خاطرنشان کرد: مدیریت این پروژه دلیل این کم‌کاری را افرادی می‌داند که می‌خواهند شرکت را از چنگ وی در بیاورند و معتقد است که شکایت‌های صوری از او در طی این ۱۴ _۱۵ سال صورت گرفته و حدود ۵۰ شکایت از از وی شده است.

وی گفت: برخی افراد نیز دلایل دیگر را مطرح می‌کنند و عدم مدیریت و ناتوانی مالی را علت این کم‌کاری می‌دانند، مدیر این پروژه معتقد است باید شرکت وارد بورس شود که مشکل سرمایه حل شود به علاوه اینکه اموالی که شرکت سیمان داریم از بدهکاری‌های وی بیشتر است و نباید قاعدتا این شرکت را به دلیل نداشتن سرمایه منحل اعلام می‌کردند.

ورود قوه قضائیه به ماجرا
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس اظهار داشت: به همین دلایل کار پیچیده شده و نیاز به بررسی بیشتر دارد، در حال تلاش هستیم تا بتوانم این موضوع را مجدداً در قوه قضائیه بررسی تا متوجه شویم آیا حق با مدیر پروژه است یا عدم نبود سرمایه سبب این مشکلات شده است.

۴۶ هزار نفر از کل کشور در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند که با توجه به وضعیت کنونی شرکت سرگردان هستند

ویسکرمی افزود: چند روز گذشته درخواست مدیر پروژه را به دستگاه قضا ارسال کردیم، پرونده نسبتاً پیچیده است و مسائل حقوقی زیادی دارد؛ ۴۶ هزار نفر از کل کشور در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند که با توجه به وضعیت کنونی شرکت سرگردان هستند.

وی عنوان کرد: این افراد از کسانی هستند که از مدیر پروژه شکایت می‌کنند و شرکت را منحل اعلام کرده در حالی که وی معتقد است همه این شکایتها صوری بوده و کار یک نفر است برای اینکه ما را از دور خارج و شرکت را خود در دست بگیرند.

شکایت سهامداران
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس بیان کرد: آنچه وی انتظار دارد شرکت را در بورس قرار دهد و مشکل سرمایه را حل می‌کند و ظرف دو سال آینده پروژه را افتتاح می‌کند که به نظر حرف موجهی است.

ویسکرمی تصریح کرد: همچنین وی معتقد است که ما در حال حاضر حدود ۲۰۰ میلیارد ماشین در شرکت داریم ماشین‌هایی که قبلاً از آلمان خریداری شده و ارزش بسیار زیادی دارند و از میزان بدهکاری ما به افراد بیشتر است بنابراین نباید شرکت را منحل می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: ظاهراً که با آخرین حکم دادگاه این شرکت منحل شده است، ما مشکلات زیادی در استان داریم اما به نظر پیچیده‌ترین و مشکل‌ترین موضوع استان همین کارخانه سیمان است.

مشکلات حقوقی پروژه
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس گفت: پیشرفت فیزیکی این پروژه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است و مدیر آن معتقد است می‌تواند دو ساله آن را افتتاح کنند چون دستگاه‌ها، ماشین آلات و بخش زیادی از ساختمان آن آماده است؛ در واقع مشکل اصلی این کارخانه مشکلات حقوقی است که به خاطر دست‌اندازهای دادگاه و مشکلات حقوقی که دارد نمی‌تواند کار را شروع کند.

به دنبال این هستیم که موضوع را در قوه قضائیه به صورت ویژه و خارج از نوبت بررسی کنیم تا تعیین تکلیف شود

‌نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس با اظهار اینکه به دنبال این هستیم که موضوع را در قوه قضائیه به صورت ویژه و خارج از نوبت بررسی کنیم تا تعیین تکلیف شود، گفت: درچند کانال موضوع را پیگیری کرده و حتی نامه‌ای هم قوه قضائیه به دادستانی تهران زده که بررسی کنند و خودشان پیگیر این موضوع هستند.

ویسکرمی افزود: به نظر من گره این مشکل و این کار در دست قوه قضائیه است و باید ایند قوه به این مسئله ورود کرده و تکلیف حقوقی مسئله را یکسره کند؛ این موضوع باید خارج از نوبت به خاطر بحث اشتغال استان که بخش بسیار مهمی است مورد بررسی قرار گیرد.

وی عنوان کرد: به دنبال این هستیم که از طریق رئیس قوه قضائیه به موضوع را پیگیری کنیم که آیا حق با مدیریت پروژه است یا باید این شرکت را به فرد دیگری واگذار کنیم.

‌نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس با بیان اینکه اگر این کارخانه افتتاح شود باعث اشتغال‌زایی بیش از ۵۰۰ جوان می‌شود، گفت: به دنبال این هستیم که سرمایه گذارهای غیر دولتی و انقلابی را به استان بیاوریم و خدا را شکر از نظر ما آینده روشن است و انشاالله با سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و نهادهای انقلابی، گره از کار باز شود.

بلاتکلیفی ۲۰ ساله کارخانه سیمان
استاندار لرستان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار به وضعیت کارخانه سیمان خرم‌آباد اشاره کرد و اظهار داشت: پروژه کارخانه سیمان بیش از ۲۰ سال شروع و به دلیل مشکلاتی متوقف شده که عمده اختلافات آن مربوط به مشکلات بین سهامداران، بانک عامل و مسائل حقوقی است.

سید موسی خادمی با اشاره به اینکه تسهیلات ارزی و ریالی تبدیل به تجهیزات و ساخت و ساز شده است، افزود: امیدواریم با حل مشکلات حقوقی توسط قوه قضائیه و مسائل مربوط به محیط زیست این پروژه عملی شود.

وی عنوان کرد: اگر بحث‌های حقوقی حل شود، کارخانه مشکل جدی دیگر نخواهد داشت چرا که اصل موضوع تجهیزات و ماشین آلات است که خوشبختانه این‌ها در استان وجود دارند.

استاندار لرستان بیان کرد: بحث‌های حقوقی که بین افراد وجود دارد امیدواریم از طریق دستگاه قضائی حل شود و بتوان موضوع را پیگیری کرد لذا علیرغم همه پیگیری‌ها، کار در این کارخانه انجام نشده و آخرین اخباری که ما داریم این است که دادگاه حکم به انحلال شرکت داده است و احتمالاً بحث ورشکستگی شرکت را مطرح می‌کند.

کد خبر: ۳۴٬۶۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رستمی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      0 0
      سلام "حقیر با خانواده باجناق هایم؛از بانک سپه سهام‌کارخانه خرید نمودیم.وامیدواریم مسئولین گره کار را بیابند.واشتغال ایجاد کنند.وماهم به حق خودمان برسیم.شهر تکاب "آذربایجان‌غربی