۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۳
«گلیم نقش برجسته» ایلام در بازارهای خارجی/ صنعتگران همچنان دغدغه بیمه دارند
بازار گزارش می‌دهد؛

«گلیم نقش برجسته» ایلام در بازارهای خارجی/ صنعتگران همچنان دغدغه بیمه دارند

ایلام- گلیم نقش برجسته به عنوان مهمترین محصول صنایع دستی استان ایلام شناخته می شود و حتی به کشورهای خارجی هم صادر شده، اما صنعتگران این صنعت در استان دغدغه های فراوانی مثل نبود بیمه دارند.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام از دیرباز تاکنون مهد تولید صنایع دستی در کشور بوده است، وجود زندگی های عشایری از گذشته تاکنون باعث شده مردم نسبت به ساخت صنایع دستی برای استفاده در زندگی روزمره روی بیاورند.

طبق گفته مسئولان میراث فرهنگی استان ایلام بیش از ۳۳ رشته صنایع دستی در استان ایلام وجود دارد که باعث اشتغالزایی بیش از ۱۰ هزار  نفر شده است.

بدون شک گلیم نقش برجسته به عنوان مهمترین و اصیلترین صنعت دستی استان ایلام شناخته می شود، این نوع گلیم که توسط یک بانوی ایلامی برای اولین در کشور بافته شده هم اکنون به شکلی گسترده در استان رواج دارد.

ایلام هم اکنون به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته در کشور شناخته شده و در حال حاضر گلیم نقش برجسته ایلام علاوه بر بازارهای داخلی به بازارهای خارجی نیز ورود کرده است.

۵۰ درصد از فعالان صنایع دستی در حوزه گلیم نقش برجسته فعالیت دارند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: گلیم نقش برجسته به عنوان مهمترین محصول صنایع دستی بانوان استان ایلام شناخته می شود.

عبدالمالک شنبه زاده افزود:  ۵۰ درصد از فعالان صنایع دستی استان ایلام در حوزه گلیم نقش برجسته فعالیت دارند.

وی با اشاره به ظرفیت های بزرگ تولید گلیم نقش برجسته در استان ایلام، افزود: سال گذشته یک و ۴۰۰ متر مربع گلیم در استان بافته شده و علاوه بر فروش در داخل کشور، به بیش از ۲۰ کشور اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده است.

 سال گذشته یک و ۴۰۰ متر مربع گلیم در استان بافته شده و علاوه بر فروش در داخل کشور، به بیش از ۲۰ کشور اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده است

وی افزود: ارزش تولیدات گلیم نقش برجسته استان در سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد ریال بوده است.

فعالیت ۵۰ کارگاه تولید گلیم نقش برجسته در ایلام
شنبه زاده با اشاره به اینکه گلیم نقش برجسته سال ۱۳۶۶ توسط یک بانوی ایلام برای اولین بار در کشور بافته شده است، افزود: برجسته بودن نقش و المان های استفاده شده از ویژگی های شاخص گلیم نقش برجسته ایلام است.

وی گفت: گلیم نقش برجسته ایلام در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و در حال حاضر ایلام به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته در کشور شناخته شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۵۰ کارگاه تولید گلیم نقش برجسته در ایلام، گفت: در حال حاضر چهار هزار بافنده گلیم نقش برجسته در استان ایلام فعالیت دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با اشاره به برنامه های میراث فرهنگی برای حل مشکلات صنعتگران صنایع دستی استان از جمله گلیم نقش برجسته، افزود: در این کرونا بخش صنایع دستی استان دچار ضرر و زیان متعددی شده که در تسهیلاتی از سوی دولت برای حمایت از قشر در نظرگرفته شده است.

 گلیم نقش برجسته فرصتی برای سرمایه گذاری در استان
معاون صنایع دستی استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: گلیم نقش برجسته با توجه به نوع بافت آن فرصتی بی نظیر برای توسعه تولید، اشتغال و سرمایه گذاری در استان است.

نورالدین محسنی بیان کرد: ظرفیت گلیم نقش برجسته در استان ایلام نیازمند سرمایه گذاری در بخش های مختلف از تولید مواداولیه تا فروش محصولات است.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی استان از جمله گلیم نقش برجسته نیازمند معرفی و برندسازی است، افزود: در حال حاضر بسیاری از گردشگران و مسافران این گلیم را به عنوان سوغات ایلام خریداری می کنند.

محسنی با اشاره به توسعه کارگاه های تولید گلیم نقش برجسته در استان، افزود: میراث فرهنگی استان حضور صنعتگران استان را نمایشگاه های مختلف فراهم می کند.

وی افزود: همچنین بازارچه های دائمی فروش صنایع دستی در استان از جمله در شهر ایلام نیز راه اندازی شده و بخش مهمی از دغدغه های فروش محصولات را رفع کرده است.

محسنی افزود: وجود ظرفیت های اقتصادی گلیم نقش برجسته در استان ایلام باعث ورود جوانان استان برای آموزش در تولید این نوع گلیم شده است.

دغدغه های صنعتگران گلیم نقش برجسته در استان
یکی از صنعتگران گلیم نقش برجسته در استان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: دغدغه های صنعتگران صنایع دستی در استان از جمله تولید گلیم نقش برجسته دراستان بسیار زیاد است.

اکرم رضایی بیان کرد: اولین و مهمترین دغدغه صنعتگران استان بحث نبود بیمه فعالان این بخش است، به رغم سال ها وعده هنوز بسیاری از صنعتگران استان بیمه نیستند.

وی با اشاره به مشکلات فروش محصولات تولید صنعتگران صنایع دستی استان از جمله گلیم، گفت: در ایام کرونا فروش و تولید صنعتگران صنایع دستی استان بسیار پایین آمده است.

 در ایام کرونا فروش و تولید صنعتگران صنایع دستی استان بسیار پایین آمده است

رضایی بیان کرد: متاسفانه تسهیلات کرونا جوابگوی صنعتگران استان نیست، بسیاری از کارگاه های استان به دلیل عدم مواد اولیه و بحث فروش در حال تعطیل شدن هستند.

وی با اشاره به اینکه تولید گلیم نقش برجسته برای بسیاری از بانوان استان شغل ایجاد کرده است ولی نیازمند حمایت جدی مسئولان هستیم، افزود: هرچند گلیم نقش برجسته استان از کیفیت بسیار بالای برخوردار است ولی به اسم دیگر مناطق کشور در سطح کشوری به فروش می رسد.

با توجه به ظرفیت بزرگ تولید صنایع دستی از جمله گلیم نقش برجسته در استان ایلام، حمایت جدی مسئولان و سرمایه گذاری در این بخش برای کسب درآمد و اشتغالزایی در استان محروم ایلام ضروری است.

داشتن بیمه حداقل خواسته صنعتگران صنایع دستی استان است، سالهاست مسئولان این مطالبه به حق صنعتگران را حل نکرده اند.با توجه به اینکه در سال جهش تولید قرار داریم برای فعال شدن بخشی از کارگاه های تعطیلی شده گلیم در استان، ارائه تسهیلات لازم و امهال وام های صنعتگران ضروری است.

صنایع دستی از جمله بخش هایی است که می توان با آموزش های لازم و با کمترین هزینه لازم برای بسیاری از جوانان استان شغل ایجاد کرد و بخشی از دغدغه های اقتصادی به خصوص در بین خانوارهای روستایی استان را حل کرد.

امروزه بسیاری از جوانان استان برای یافتن شغل به دیگر استان های کشو. مهاجرت کرده اند، در حالی که می توان با رونق تولید و آموزش های لازم زمینه کسب درآمد را با استفاده از ظرفیت های استان فراهم کرد.

کد خبر: ۳۴٬۰۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha