۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
گلیم بافی؛ هنر صنعتی که از ایلام به بازارهای جهانی رسید
بازار گزارش می دهد؛

گلیم بافی؛ هنر صنعتی که از ایلام به بازارهای جهانی رسید

ایلام- گلیم بافی یکی از هنرهای صنعت دستی استان ایلام است که امروزه به دلیل کیفیت بالای تولیدات به بازارهای جهانی رسیده است.

بازار؛ گروه استان ها: صنایع دستی به عنوان صنعتی مستقل و بومی ، نقش مهمی در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی جوامع دارد، به گونه ای که توسعه و سرمایه‌گذاری در این بخش همواره به عنوان یکی از راه‌های ارزان و مناسب برای اشتغالزایی مطرح می باشد.

در طبقه بندی های صورت گرفته از سوی سازمان صنایع دستی ایران، گلیم بافی در فهرست بافته های داری قرار گرفته که ارزان و کاربردی بودن آن باعث شده بین مردم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد.

گلیم، دست بافته ای ساده از تار پنبه یا پشم و پود پشم است که به طور معمول از پشم حیوانات اهلی بر دار افراشته بافته می شود و هر منطقه طرح مختص به خود را دارا است.

در استان ایلام نیز گلیم بافی با توجه به حضور عشایر از گذشته های دور رونق داشته، چرا که هنر گلیم بافی، یکی از قدیمی‌ترین صنایع‌دستی استان به شمار می‌رود و با سبک زندگی مردم گره خورده است. گلیم بافی در گذشته در اکثر روستاهای ایلام از رونق خاصی برخوردار بوده که هم اکنون نیز برخی از نمونه های آن در منازل ساکنین در حال مصرف است. ولی با ورود محصولات ماشینی و خارجی و نیز گرایش بیشتر مردم به زندگی شهر نشینی اندک اندک دستگاههای گلیم بافی و جاجیم بافی جمع آوری شد و حتی برخی بافندگان گلیم، خود مصرف کننده محصولات ماشینی شده اند.

لزوم حمایت از صنعت گلیم بافی در استان ایلام

اطلس مرادی یکی از فعالان و کار آفرینان صنعت گلیم بافی ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ایلام از دیر باز جایگاه هنرمندان و صنعتگرانی بوده که آثار بی نظیر و منحصر به فردی را از خود به جای گذاشته اند، به گونه ای که صنایع دستی استان ایلام در نوع خود از بی نظیر ترین صنایع دستی در کشور و در دنیا محسوب می شود.

یکی از فعالان و کار آفرینان صنعت گلیم بافی ایلامی: با توجه به شرایط فعلی بازار فروش گلیم به نظر می رسد مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید نسبت به بازاریابی جهت عرضه و فروش گلیم های تولیدی اقدامات لازم را انجام دهند تا شرایط مالی هنرمندان این حرفه نیز بهتر شود

وی افزود: دراین میان گلیم‌بافی از راهکارهای کسب درآمد برای زنان است، اما باید برای رشد و توسعه هنر زیبا و ارزشمند گلیم بافی حمایت‌های جدی از سوی مسئولان صورت گیرد.

گلیم بافی؛ هنر صنعتی که از ایلام به بازارهای جهانی رسید

مرادی ادامه داد: همچنین با توجه به شرایط فعلی بازار فروش گلیم به نظر می رسد مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید نسبت به بازاریابی جهت عرضه و فروش گلیم های تولیدی اقدامات لازم را انجام دهند تا شرایط مالی هنرمندان این حرفه نیز بهتر شود.

مشکلات صنعتگران در ایلام

زهرا سبزی یکی دیگر از فعالان در این عرصه به خبرنگار بازار گفت: صنایع دستی استان ایلام جدا از ویژگی های هنری از آنجایی که گویای فرهنگ و تمدن ایرانی ایلامی هستند می تواند عامل بسیار مهمی در جذب گردشگر و توریسم به استان ایلام باشد و از سوی دیگر منبع درآمد و اشتغالزایی برای صنعتگران هنرمند بومی استان باشد.

وی افزود: اما با همه این تفاسیر هنرمندان صنایع دستی همواره با مشکلات مختلفی مانند بیمه، نبود بازار فروش برای عرضه محصولات، گرانی مواد اولیه، عدم پرداخت تسهیلات لازم و غیره روبرو بوده و هستند.

گلیم بافی؛ هنر صنعتی که از ایلام به بازارهای جهانی رسید

سبزی ادامه داد: هنر قالی بافی یکی از صنایع قدیمی است که امروزه مورد توجه مسئولین قرار گرفته و با ارایه خدمات گوناگون از جمله بیمه تأمین اجتماعی و تسهیلات خود اشتغالی می تواند نقش بسزایی در اقتصاد خانواده ها داشته باشد.

ارسال محصولات صنایع‌دستی استان به کشورهای خارجی

فرزاد شریفی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: گلیم بافی یکی از هنرهای اصیل و ارزشمند ایرانی است که قدمت طولانی در استان ایلام دارد، این گلیم ها معمولا با استفاده از پشم، موی بز یا ابریشم بافته شده و با رنگ‌های گیاهی رنگ آمیزی می شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه ایلام به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته پذیرفته شده، فعالیت‌های گسترده‌ای در راستای تولید، توزیع، تکمیل زنجیره تولید و همچنین معرفی بیشتر این صنعت بومی استان انجام گردیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام: یک صنعتگر ایلامی که دارای کارگاه فعال در رشته‌های گلیم نقش برجسته و گلیم ساده استان است خوشبختانه توانست با ارتباط با تجار عراق، فرانسه، ونزوئلا و پاکستان در نمایشگاه صنایع‌دستی که در کشور عراق برگزار شد، با ثبت سفارش این تجار، محصولات خود را شامل گلیم نقش برجشته و گلیم ساده به این کشورها صادر و مبلغ ۶میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال درآمدزایی داشته باشد

شریفی تصریح کرد: تا کنون یک صنعتگر ایلامی که دارای کارگاه فعال در رشته‌های گلیم نقش برجسته و گلیم ساده استان است خوشبختانه توانست با ارتباط با تجار عراق، فرانسه، ونزوئلا و پاکستان در نمایشگاه صنایع‌دستی که در کشور عراق برگزار شد، با ثبت سفارش این تجار، محصولات خود را شامل گلیم نقش برجشته و گلیم ساده به این کشورها صادر و مبلغ ۶میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال درآمدزایی داشته باشد.

با توجه به برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۱ در کشور عراق و معرفی فرصت‌های صنایع‌دستی و ارتباط صنعتگران با تجار عراقی و سایر کشورها خوشبختانه در حال حاضر محصولات صنایع‌دستی استان به کشورهای خارجی ارسال می‌شود و امید داریم شاهد رونق صنایع دستی به ویژه گلیم بافی در استان باشیم.

از آنجا که اشتغالزایی یکی از مشکلات همه جوامع است بنابراین توجه به حوزه صنایع دستی می تواند یکی از راه های رفع این معضل در جوامع باشد و باید به طور جدی مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

کد خبر: ۲۸۵٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha