۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فعالیت ۲۰ هزار صنعتگر صنایع دستی در ایلام| هنر صنعتی که حمایت می خواهد
بازار گزارش می دهد؛

فعالیت ۲۰ هزار صنعتگر صنایع دستی در ایلام| هنر صنعتی که حمایت می خواهد

ایلام-فعالیت ۲۰ هزار صنعتگر صنایع دستی در ایلام نشان از ظرفیت های بالای این بخش برای رونق اقتصادی و اشتغال در استان دارد که البته این مهم نیازمند حمایت است.

بازار؛ گروه استان ها: صنایع‌دستی کالاهای فاخری هستند که صنعتگران با بهره‌گیری از هنر دست خود و با کمک ابزارهای اولیه و بومی آن را تولید می کنند؛ این صنایع با توجه به نقشی که در توسعه هر جامعه و درآمد زایی بر عهده دارد، برای هر کشوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

از مسائل مالی، اقتصادی و نقش این صنعت در حوزه اشتغال‌زایی دارد که بگذریم، صنایع دستی شناسنامه یک کشور تلقی می‌شود، به گونه‌ای که می‌تواند روایت‌گر یک داستان باستانی از تمدن یک کشور و ملت باشد که قطعا ارزش فراوانی دارد.

استان ایلام نیز به عنوان یکی از قطب های صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با چندین نوع صنعت دستی متنوع، زمینه ساز ایجاد هزاران شغل و میلیاردها ریال درآمد حاصل از فروش صنایع دستی برای هنرمندان و فعالان این حوزه شده است.

با این حال صنایع دستی استان ایلام علارغم وجود زیبایی و تنوع در طول عمر خود، دستخوش فراز و نشیب های فراوانی شده و هنوز هم آنگونه که باید توسعه چندانی نیافته است.

ظرفیت های تولید صنایع دستی در ایلام

منیره جعفرزاده کارشناس صنایع دستی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان ما از دیرباز تا کنون به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین صادرکننده‌های هنردستی در جهان شناخته شده‌است، به‌گونه‌ای که تمام متخصصان این حوزه در سرتاسر جهان معتقدند ایلام با تمدنی دیرینه و هنر فاخر خود حرف اول را در این حوزه می‌زند، همچنین آثار به‌جامانده از گذشتگان مانند مقبره‌ها، مساجد، کاخ‌ها و عمارت‌ها صحتی بر این ادعاست.

کارشناس صنایع دستی : تولیدکنندگان این عرصه با مشکلات فراوانی قبیل توسعه صنایع مدرن، کمبود بازار فروش و عرضه محصولات تولیدی، مشکلات صادرات صنایع دستی، وجود محصولات صنایع دستی تقلبی، نبود استانداردهای مورد نیاز برای تولید، عدم پرداخت تسهیلات، عدم پرداخت بیمه و... روبرو هستند

وی افزود: این صنایع، به عنوان یک منبع درآمدزایی و اشتغال‌زایی در مناطق روستایی و شهری، نقش مهمی در کاهش بیکاری و فقر در استان محروم ایلام دارد.

فعالیت ۲۰ هزار صنعتگر صنایع دستی در ایلام| هنر صنعتی که حمایت می خواهد

جعفر زاده با بیان اینکه متاسفانه به دلیل عدم توجه کافی، صنایع دستی در ایلام با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند، ادامه داد: علی رغم اینکه صنایع دستی ایلام ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه کسب و کارهای خانگی و کارگاه‌های کوچک دارد، اما تولیدکنندگان این عرصه با مشکلات فراوانی قبیل توسعه صنایع مدرن، کمبود بازار فروش و عرضه محصولات تولیدی، مشکلات صادرات صنایع دستی، وجود محصولات صنایع دستی تقلبی، نبود استانداردهای مورد نیاز برای تولید، عدم پرداخت تسهیلات، عدم پرداخت بیمه و... روبرو هستند که همین امور مانع جدی برای توسعه صنایع دستی در این استان محسوب می‌شود.

حمایت از صنایع دستی در ایلام

فرزاد شریفی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: فواید صنایع‌دستی و اهمیت آن در اقتصاد جوامع، بر هیچ‌کس پوشیده نیست و بی شک تأثیر شگرفی بر اقتصاد، اشتغال‌زایی، صادرات، گردشگری و فرهنگ هر منطقه دارد.

وی افزود: مهم‌ترین صنایع دستی استان ایلام شامل: موج، قالی، نمد، گلیم، جاجیم (جاجِم = ماشته)، زیلو (لی)، پارچه بافی با زربافی، جل (پوشش چهارپایان)، هورسبان (خورجین بزرگ)، هگبه (خورجین کوچک)، هورجک (خورجین)، جل شال رنگین و نقش دار (برای اسبان)، سیاه چادر، گیوه و همچنین ریسندگی و یا تابیدن الیاف پشمی، ابریشمی، نخی، طناب، خراطی و صنایع چوبی می‌شود.

وجود ۲۰ هزار صنعتگر در ایلام

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با اشاره به اینکه ۲۰ هزار صنعتگر صنایع دستی در استان ایلام شناسایی شده است، ابراز کرد: تا کنون با تلاش های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان و سایر ارگان های ذی ربط اقدامات بسیار خوبی در حوزه صنایع دستی صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام: نوروز امسال نیز نمایشگاه‌هایی شامل ۱۱۷ غرفه و بیش از شش تخته سیاه‌چادر با حضور ۱۴۰ صنعتگر در استان برگزار شد که صنعتگران توانستند به عرضه محصولات صنایع‌دستی، سوغات‌محلی و تولیدات هنری دست‌ساخته خود بپردازند و از این راه کسب درامد کنند

شریفی ادامه داد: از جمله این اقدامات می توان به برگزاری نمایشگاه صنایع دستی استان در خارج از کشور برای اولین بار و جهت فروش محصولات استان اشاره کرد.

فعالیت ۲۰ هزار صنعتگر صنایع دستی در ایلام| هنر صنعتی که حمایت می خواهد

این مسئول تصریح کرد: نوروز امسال نیز نمایشگاه‌هایی شامل ۱۱۷ غرفه و بیش از شش تخته سیاه‌چادر با حضور ۱۴۰ صنعتگر در استان برگزار شد که صنعتگران توانستند به عرضه محصولات صنایع‌دستی، سوغات‌محلی و تولیدات هنری دست‌ساخته خود بپردازند و از این راه کسب درامد کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری استان در پایان بیان کرد: بیمه تامین اجتماعی نیز که اصلی‌ترین مشکلات صنعتگران است با همکاری سازمان تامین اجتماعی در دستور کار قرار گرفته و به زودی مرتفع می شود.

آثار و صنایع دستی، از مظاهر و جلوه‌های فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی ما محسوب می‌شوند که در قلمرو اقتصادی نیز ظرفیت‌ها و فرصت‌های بی‌شماری را در اختیار مردم و جامعه قرار می‌دهند و از همین رو، رونق و فعال‌سازی این هنرها یکی از الزامات مهم رشد و بالندگی در شرایط کنونی بشمار رفته که نیازمند توجه ویژه‌ مسئولان و مدیران دولتی و استانی است.

کد خبر: ۲۸۱٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha