۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
راه «جهش تولید» از دانش بنیان‌ها می‌گذرد؛ ۲هزار متقاضی پشت درب‌های بسته پارک علم و فناوری
گزارش بازار از تهران؛

راه «جهش تولید» از دانش بنیان‌ها می‌گذرد؛ ۲هزار متقاضی پشت درب‌های بسته پارک علم و فناوری

پردیس- شرکت‌های دانش بنیان به عقیده بسیاری از کارشناسان نقش غیرقابل انکاری در تحقق «جهش تولید» در کشور ایفا می‌کنند و می‌بایست شرایط برای تسهیل فعالیت آن‌ها به ویژه در پارک‌های علم و فناوری ایجاد شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: بسیاری از کالاها و خدمات در جهان امروزی بر دانش و پیشرفت صنعت و تکنولوژی روز استوار بوده و اصطلاحاً « دانش‌بنیان» هستند و ارزآوری فراوان، سود بالا و بازدهی قابل‌قبول در دانش‌بنیان‌ها مزایایی است، که سبب شده توجه بسیاری از فعالان علمی، فناوری و اقتصادی به‌سوی شرکت‌های دانش‌بنیان جلب شود.

در استان تهران نیز شاهد راه‌اندازی پارک علم و فناوری پردیس، در شمال شرقی پایتخت هستیم،تا جایی که استقبال فعالان علمی و اقتصادی پایتخت‌نشین از این پارک و حمایت‌های انجام‌شده از آن سبب شده تا از پارک علم و فناوری پردیس که سال ۸۴ راه‌اندازی شد، به‌عنوان مهم‌ترین پارک علم و فناوری کشور یاد شود.

حمایت کمیسیون‌های تخصصی مجلس از دانش‌بنیان‌ها
دراین‌بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از ریل‌گذاری در جهت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنند و به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی کلیات طرح جهش تولید شرکت‌های دانش‌بنیان در جلسه ۱۲ مرداد این کمیسیون به تصویب رسیده است.

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی که در این خصوص با خبرنگار بازار گفتگو می‌کرد، افزود: خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان ایده‌های مناسب و خلاقانه‌ای درزمینهٔ های گوناگون اقتصادی دارند و بسیاری از این ایده‌ها و استارتاپ‌ها نیز اجرایی شده و موفق بوده است.

وی بابیان این‌که کمیسیون فرهنگی به‌عنوان یک کمیسیون فرعی به موضوع دانش‌بنیان‌ها پرداخته است، افزود: نگاه کلی ما رفع خلأهای قانونی موجود و ریل‌گذاری برای توسعه این شرکت‌ها بوده است و در این راستا معتقدیم باید دستگاه‌های ذی‌ربط آیین‌های مربوط را تدوین کنند.

خواهانکاهش خام فروشی با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها
نماینده دیگر مردم تهران، پردیس، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز با تأکید بر اهمیت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به خبرنگار بازار گفت: نگاه مجلس به شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده حوزه انرژی حمایتی است و معتقدیم با حمایت از این شرکت‌ها و تسهیل حرکت آن‌ها می‌توانیم در مسیر کاهش خام فروشی و حذف تدریجی آن به‌عنوان اولویت اصلی گام برداریم.

مالک شریعتی نیاسر ادامه داد: خودکفایی صنایع مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان و  حمایت از دانشگاه‌های و پژوهشکده‌های مرتبط با آن‌ها موردتوجه است، چراکه در دنیای امروز می‌توان با تکیه بر دانش و تولید محصولات دانش‌بنیان به بسیاری از کاستی‌ها پایان داد و پنجره‌ای جدید به‌سوی اقتصاد در سطح قابل‌قبول جهانی دست‌یافت.

فراهم شدن شرایط حضور استارتاپ‌ها در بورس
نایب‌رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این سؤال خبرنگار بازار که «به نظر شما چطور می‌توان به شرکت‌های دانش‌بنیان رونق بیشتری بخشید؟» گفت: به عقیده من، ورود استارتاپ ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس سبب افزایش انگیزه این شرکت‌ها، رسمیت بخشیدن بیش‌ازپیش به آن‌ها، اشتغال‌زایی برای نخبگان و جذب سرمایه‌های بیشتر خواهد شد.

مجتبی رضا خواه بابیان این‌که تأمین سرمایه نیاز بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان است، ادامه داد: یک‌راه اعطا تسهیلات به این شرکت‌ها است، اما راه بهتر ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و به بورس و تأمین سرمایه آن‌ها از این طریق است.

وی خواستار حمایت دولت، سازمان برنامه‌وبودجه و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور از شرکت‌های دانش‌بنیان شد و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان پل مؤثر ارتباطی بین دانشگاه و تولید هستند و هرچه از آن‌ها حمایت و در این راه هزینه کنیم، درواقع سرمایه‌گذاری در جهت کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور انجام‌شده است.

فروش ۱۱ هزار میلیارد تومانی دانش‌بنیان‌ها در سال ۹۸
رئیس پارک علم و فناوری پردیس نیز بابیان این‌که در سال ۹۸ شرکت‌های دانش‌بنیان این پارک بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند، افزود: در حال حاضر طرح راه‌اندازی شهر فناوری هزار هکتاری در پارک علم و فناوری پردیس وجود دارد و در حال اجرا است، که در این طرح هرروز شاهد پیشرفت و راه‌اندازی استارتاپ جدیدی خواهیم بود.

مهدی صفار نیا همچنین از راه‌اندازی یک مجموعه ۳۰ هکتاری اقتصاد دیجیتال در کنار پارک علم و فناوری پردیس خبر داد و اضافه کرد: همچنین ورود مناسبی به حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت با همکاری شرکت گاز تهران داشته‌ایم، که در این خصوص از ایده‌های فناورانه، نوآورانه، محصولات استارت آپ ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور حمایت می‌کنیم.

وی از امضا تفاهم‌نامه‌ای در جهت صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این پارک به سه کشور عمان، قرقیزستان و افغانستان طی خردادماه سال جاری خبر داد و گفت: توسعه صادرات محصولات شرکت‌های فعال در این پارک به‌نوعی سبب دل گرمی و ایجاد انگیزه در آن‌ها می‌شود.

رایزنی برای صادرات محصولات کرونایی به کشورهای عضو «دی هشت»
رئیس پارک علم و فناوری پردیس در ادامه به تبدیل چالش تأثیر اقتصادی شیوع ویروس کرونا به فرصت در این پارک اشاره کرد و افزود: محصولات کرونایی تولید شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در پارک علم و فناوری پردیس به کشورهای گروه « دی هشت» شامل اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه معرفی‌شده است.

صفار نیا بابیان این‌که دو هزار شرکت دانش‌بنیان متقاضی حضور در پارک علم و فناوری پردیس هستند، افزود: به دلیل وجود محدودیت زیرساخت‌ها امکان حضور این شرکت‌ها فراهم نبوده و اکنون ۳۰۰ شرکت در این پارک فعال هستند، اما با ایجاد زیرساخت‌ها سعی در فراهم آمدن زمینه برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی داریم.

پرواضح است، که جوامع امروزی با توجه به سبک زندگی شهرنشینی نیازمند بازارهای جدید و کسب‌وکارهای پیشرفته‌تر هستند، که این نیازها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان رفع می‌شود و این شرکت‌ها نیاز بازار را تأمین کرده و قدم‌های مؤثری نیز در خودکفایی کشور و قطع وابستگی به بیگانه و جهش تولید برمی‌دارند.

و دقیقاً به همین دلیل است، که حمایت از این شرکت‌ها و تسهیل گری حضور آن‌ها در عرصه‌های اقتصادی بیش‌ازپیش ضروری است و می‌بایست، فضا برای حضور فعالان در این عرصه فراهم شود.

کد خبر: ۳۳٬۳۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha