۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
یک میلیون دستگاه کولر گازی نو جایگزین می‌شود/ خداحافظی با کولرهای گازی فرسوده و پر مصرف
بّرنامه وزارت نیرو برای سال بعد

یک میلیون دستگاه کولر گازی نو جایگزین می‌شود/ خداحافظی با کولرهای گازی فرسوده و پر مصرف

یک میلیون دستگاه کولر گازی قدیمی با کولرهای جدید جایگرین می شوند. ‌ آنگونه که در این طرح آمده، متقاضیان شرکت در این طرح تنها ۳۵ درصد هزینه خرید یک کولر گازی را در ۲۴ قسط پرداخت می کنند.

سهیلا روزبان، خبرگزاری بازار-‌ "با پرداخت ماهانه ۱۰۰ هزار تومان صاحب کولر گازی شوید "، این عبارت بخشی از یک تبلیغ تلویزیونی یا بیلبوردهای تبلیغاتی نیست، خلاصه طرحی است که  از سال آینده در وزارت نیرو اجرایی خواهد شود. بر اساس آنچه وزیر نیرو اعلام کرده، قرار است که یک میلیون دستگاه کولر گازی قدیمی با کولرهای جدید جایگرین شوند. ‌ آنگونه که در این طرح آمده، متقاضیان شرکت در این طرح تنها ۳۵ درصد هزینه خرید یک کولر گازی را در ۲۴ قسط پرداخت می کنند. طبق این گفته ها، اگر قیمت خرید یک دستگاه کولر گازی را حدود ۷ میلیون تومان در نظر بگیریم، حدود ۴.۵ میلیون تومان آن از هزینه خرید این دستگاه‌ از محل درآمدهای حاصل از صرفه جویی مصرف سوخت و منابع داخلی شرکت توانیر و ۲.۵‌ میلیون تومان آن توسط متقاضیان شرکت در این طرح پرداخت می‌شود.

صرفه جویی ۱۶۰۰ مگاوات برق و ۲ میلیارد مترمکعبگاز

این طرح که اتفاقا به تایید معاون اول رییس جمهور هم رسیده، ۱۶۰۰ مگاوات از میزان مصرف برق در روزهای گرم سال کم ‌می‌کنند. معاون برنامه ریزی صنعت برق به خبرگزاری بازار ‌می‌گوید: میزان مصرف برق در روزهای پیک به ۵۸ هزار مگاوات می‌رسد که ۲۲ هزار مگاوات آن مربوط به وسایل سرمایشی است. او که بخش زیادی از این اضافه مصرف را ناشی از استفاده تجهیزات و تکنولوژی فرسوده ‌می‌داند، گفت: تعویض کولرهای فرسوده با جدید ‌می‌تواند بهره وری این وسایل سرمایشی را دو برابر کرده و میزان مصرف در آنها را به نصف کاهش دهد.

بر آوردهای صورت گرفته در شرکت توانیر، حاکی از این است که با اجرای این طرح روزانه‌ ۱۶۰۰ مگاوات‌ و سالانه 8 میلیارد کیلو وات ساعت از میزان مصرف برق کاسته شده و از ساخت ۲ هزار مگاوات نیروگاه در کشور جلوگیری می‌شود.

به گفته‌ رجبی مشهدی، بیش‌تر سوخت مصرفی نیروگاه‌ها، گاز است؛ بنابراین با کاهش نیاز کشور به احداث نیروگاه و تولید برق، ‌در میزان گاز مصرفی هم حدود ۲ میلیارد مترمکعب کمتر خواهد شد.

 ایجاد اشتغال برای حدود ۲۲۰ نفر از دیگر منافع اقتصادی این طرح است که سخنگوی صنعت برق به آن اشاره می‌کند. ‌

استان‌های سردسیر قید کولر گازی ارزان را بزنند

بر اساس آنچه‌ معاون برنامه ریزی توانیر اعلام کرده این طرح قرار است از سال آینده‌ در استان‌های گرمسیر و جنوبی اجرایی شود. به نظر ‌می‌رسد که استان‌های مناطق سردسیر و معتدل فعلا باید قید کولرهای گازی ارزان قیمت تسهیلاتی را بزنند. سخنگوی صنعت برق در اینباره گفت: اجرای این طرح در تنها در استان‌های گرمسیر توجیه اقتصادی دارد. مردمان این استان‌ها ۹ ماه از سال کولرروزانه بین ۱۶ الی ۱۸ ساعت از کولر استفاده ‌می‌کنند. در حالیکه میزان مصرف از کولر در برخی از استان‌ها حتی به ۳ ماه هم نمی‌رسد.

نوسازی تنها با یک میلیون تومان

سرمایه لازم برای این طرح را ۶۵۰ میلیون دلار اعلام شده که به  گفته‌ معاون برنامه ریزی توانیر ۳۵ درصدش از منابع حاصل از صرفه جویی مصرف سوخت و ۳۰ درصد از منابع شرکت توانیرتامین می‌شود. به عبارت دیگر مشترکینی که متقاضی شرکت در اجرای این طرح هستند تنها ۳۵ درصد هزینه یک کولر گازی را پرداخت می‌کنند. ‌

رجبی مشهدی در اینباره گفته است: سهم مشترکین از اجرای این طرح به صورت اقساط ۲۴ ماه روی قبض ماهانه برق آنها محاسبه و اعلام می شود. ‌ در واقع اگر قیمت تمام شده یک دستگاه کولر گازی را حدود ۷ میلیون تومان در نظر بگیریم می توان گفت که متقاضیان اجرای این طرح تنها با پرداخت ۱۰۰ تومان ماهانه می توانند صاحب یک دستگاه کولر گازی بهره ور شوند. البته رجبی مشهدی معتقد است که اگر درآمد حاصل از صرفه جویی انرژی را برای مشترکین را از این مبلغ کم کنیم، می‌توان ادعا کرد که خرید این کولرهای گازی کمتر از یک میلیون تومان برای مشترکین آب می‌خورد.

نوسازی تنها با ساخت داخل

اما در حالی طبق گفته‌های مسئولان وزارت نفت‌ قرار است که کولرهای مورد نیاز این طرح از تولید داخل تامین شود که رییس اتحادیه لوازم خانگی کشور به خبرگزاری بازار می‌گوید: تولیدات داخلی تنها ۲۰ درصد نیاز بازار را تامین می‌کند. به گفته سید مرتضی میری سالانه چیزی حدود ۸۰۰ هزار دستگاه کولر گازی در کشور فروخته می‌شود که حدود ۱۵۰ هزار دستگاه آن از محل تولیدات داخلی و ۶۵۰ هزار دستگاه دیگر از قبل واردات رسمی‌و غیررسمی‌تامین می‌شود. این فعال صنفی البته ‌معتقد است: در حال حاضر بیش از نیمی‌از قطعات مصرفی در کولرهای گازی وارداتی است، با این اوصاف افزایش تولید چندان کار سختی به نظر نمی‌رسد.

استفاده به شرط تایید وزارت صمت

فعالین بازار اما بر این باورند که کیفیت برخی از برندهای داخلی چندان مورد تایید نیست و به همین دلیل مشتریان ترجیح می دهند که به سراغ اجناس خارجی بروند. نگرانی که به گوش معاون برنامه ریزی شرکت توانیر هم رسیده، اما به مردم اطمینان می دهد که اجناسی که قرار است در این طرح استفاده شود، از کیفیت بالایی برخوردار خواهند بود. او تاکید می‌کند:‌ تنها از کولرهایی که از استاندارد لازم برخوردار هستند و وزارت صمت هم کیفیت آنها را تایید می کند، استفاده خواهند کرد. ضمن اینکه در ابتدا حتما ۳ درصد از کولرهایی که برای این طرح ساخته شده اند را در مجموعه مورد تست و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

مظنه کولرگازی در بازار چند؟

جالب است که بدانید در حال حاضر هر دستگاه کولر گازی تولید داخل در بازار حدود ۶ میلیون تومان خرید و فروش می شود در حالیکه کولرهای گازی وارداتی بین ۷ تا ۷.۵ میلیون تومان قیمت می‌خورد. البته‌ اگرخواهان خرید کولرهای گازی که از از مبادی غیر رسمی وارد کشور می شوند، هستید باید بدانید این وسایل سرمایشی در بازارچه های مرزی حدود ۴ میلیون تومان معامله می شود. ‌ رییس اتحادیه لوازم خانگی در پاسخ به این سوال آیا تولیدا داخلی قابل رقابت با محصولات خارجی هستند، گفت: با توجه

به حقوق گمرکی، تعرفه و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ای که برای واردات این محصولات پرداخته می شود، خرید محصولات داخلی مقرون به صرفه است. اما در واردات غیررسمی هیچ یک از این حقوق پرداخت نمی شود و به همین دلیل قیمت نهایی پایین تر از تولیدات داخلی است و اگر می خواهیم رونق به این بخش بازگردد باید مانع قاچاق کالا به کشور شویم.

کد خبر: ۳٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمدرضا کریمی IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
      0 0
      من یک دستگاه کولر گازی قدیمی ال جی دارم میخواهم تعویض کنم ولی نمی‌دونم چطوری خواهشمندم راهنمایی کنید ممنونم