۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
بدهی تأمین اجتماعی یکی از مشکلات واحدهای تولیدی استان سمنان است

بدهی تأمین اجتماعی یکی از مشکلات واحدهای تولیدی استان سمنان است

سمنان- یکی از مشکلاتی که واحدهای تولیدی و کارخانه‌های استان سمنان در بخش‌های صنعتی و معدنی و حتی خدمات دارند ‏بدهی به تأمین اجتماعی است که میزان آن نیز قابل‌توجه محسوب می‌شود، موضوعی که به نظر می‌رسد نیازمند تدبیری است تا ‏هر دو سمت معادله در آن ضرر نکنند‎.‎

بازار، گروه استان‌ها: بدهی تأمین اجتماعی یکی از مشکلات واحدهای تولیدی استان سمنان است واحد هایی که بدهی های متفاوتی را با توجه به مشکلات اقتصادی این روزهای جامعه از کرونا و تحریم ها تا فشارهای اقتصادی دشمنان و ارز و تورم و ... تجربه می کنند.

بدهی واحدهای تولیدی بعضاً به بانک ها سبب شده تا در نهایت این کارخانه ها و کارگاه ها تملک شوند موضوعی که اولین ضرر آن را چرخه تولید و مردم می بینند.

مشکل بدهی واحد های تولیدی
سرپرست صنعت معدن و تجارت استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار درباره مشکلات عمده واحدهای تولیدی استان سمنان بیان کرد: مالیات، بدهی‌های بانکی، قبوض، نقدینگی، نیاز به وام و تسهیلات، موانع تولید مانند فرسودگی ماشین‌آلات و ... در زمره مهم‌ترین مشکلات است.

علی تشنه دل بابیان اینکه بدهی تأمین اجتماعی یکی از مشکلات واحدهای تولیدی استان سمنان است ، تأکید کرد: با تعامل گسترده می‌توان مشکلات و موانع تولید را برطرف کرد.

وی در ادامه بیان کرد: پرداخت بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی استان یکی از مسائلی است که برای جبران موانع تولید در سطح استان صورت گرفته است.

وقتی صدای مسئولان در می آید
بدهی تأمین اجتماعی موضوعی است که صدای مسئولان در این نهاد را نیز درآورده است عدم توانایی پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی و بدهی‌های متفرقه خدماتی و درمانی واحدهای تولیدی به تأمین اجتماعی مشکلات عدیده‌ای را برای هم تأمین اجتماعی و هم واحدهای تولیدی ایجاد کرده است.

برای اینکه بدانیم تأمین اجتماعی چه میزان طلب از واحدهای تولیدی دارد باید به سراغ اخلاقی مدیرکل این سازمان در استان سمنان رفت.

بدهی سرسام آور
مدیرکل تأمین اجتماعی استان سمنان گفت: بنگاه‌های اقتصادی ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به‌صورت قطعی و برآوردی به سازمان تأمین اجتماعی تا پایان شهریور ۹۸ بدهکار هستند و این در حالی است که هنوز محاسبات نیمه دوم سال گذشته و همچنین ماه‌های گذشته از سال ۹۹ به اتمام نرسیده که اگر این محاسبات انجام شود قطعاً عدد به‌مراتب بالاتر از این میزان خواهد بود.

محمد اخلاقی بیان کرد: بنگاه‌های اقتصادی یک هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال بدهی قطعی در ۶ ماهه اول سال ۹۸ به تأمین اجتماعی استان سمنان دارند.

از سویی پرداخت طلب‌های تأمین اجتماعی می‌تواند این سازمان را کمک کند تا خدمات خود را برای همه مردم به‌خصوص جامعه صنعتگران بهبود ببخشد از سوی دیگر واحدهای تولیدی کم موانع و مشکلات نداشتند که کرونا و تعطیلی‌های در پی آن و همچنین رکود شدید، تحریم‌ها، تورم، مسائل ارزی، موانع صادرات و بازار و ... باعث شده تا حرف تولیدکنندگان هم بی‌ربط نباشد.

نیاز به یک برنامه مدون
علی‌رضا صالحیان کارشناس اقتصادی بابیان اینکه نیاز به یک برنامه‌ریزی و تعامل با ورود دولت به این معادله احساس می‌شود، گفت: یکی از کارهای زیربنایی که دولت باید در ماه‌های باقی‌مانده از سال کند تصمیم‌گیری برای بدهی‌های تأمین اجتماعی واحدهای اقتصادی است.

صالحیان بابیان اینکه پرداخت بدهی‌های تولیدگران به تأمین اجتماعی در حقیقت به نفع خود تولید گران است زیرا تأمین اجتماعی می‌تواند خدمات بهتری به آنان بدهد، تأکید کرد: از سوی دیگر هم کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی به‌واقع پولی ندارند که بدهی‌های تأمین اجتماعی‌شان را تصفیه کنند وگرنه درک اهمیت آن توسط همه تولیدکنندگان استان سمنان وجود دارد.

وی افزود: نباید بلایی که بانک‌ها با تملک واحدهای تولیدی بر سر اقتصاد کشور آوردند، توسط تأمین اجتماعی هم تکرار شود درنتیجه باید به تولید گران کمک کرد تا بدهی هایشان را به تأمین اجتماعی با یک فرصت معقول پرداخت کنند از سوی دیگر دولت هم تسهیلات و یا حتی کمک هایی در این زمین انجام دهد چون به اصطلاح از این جیب به آن جیب می شود و در نهایت هر دو طرف سود می کنند.

عدم توانمندی در پرداخت بدهی
به هر صورت باید گفت هم تأمین اجتماعی می بایست به مطالبات خود برسد که اتصافاً هم رقم قابل توجهی است و هم واحدهای تولیدی باید توان پرداخت آن را داشته باشند.

تحقیقات خبرنگار بازار نشان می دهد در استان سمنان واحدهای نیمه متوسط و یا متوسط تولیدی در استان سمنان با تعداد۱۲۰ و حتی ۲۵۰ کارگر وجود دارند که در سال ۹۷ و شش ماهه اول سال ۹۸ روی هم فقط پنج میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار هستند و این مازاد مابقی بدهی‌ها مانند بانک و مالیات و ... است.

کد خبر: ۳۲٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha