۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷
بورس مسکن، باعث افزایش قیمت مسکن خواهد شد
نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران:

بورس مسکن، باعث افزایش قیمت مسکن خواهد شد

عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران، با انتقاد از موضوع بورس مسکن، اظهار کرد: ارائه مسکن در بورس باعث می شود که قیمت مسکن افزایش بیشتری پیدا کند و فاصله طبقاتی در جامعه رشد کند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، حسام عقبایی، در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد ارائه مسکن در بورس گفت: من از مخالفان بورس مسکن هستم چرا که معتقدم این موضوع تاثیر مثبتی بر بازار مسکن نمی‌گذارد.

وی با بیان اینکه سال‌هاست که از سوی دولت و مجلس تلاش شده که مسکن از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود، گفت: وقتی که مسکن در بورس ارائه شود این باعث سرمایی شدن هر چه بیشتر این موضوع خواهد شد و زمینه ساز افزایش قیمت‌ها و وارد شدن فشار بیشتر به اقشار ضعیف و متوسط جامعه خواهد بود.

عقبایی با بیان اینکه اساساً در هیچ کجای دنیا بورس مسکن وجود ندارد و ما اولین کشوری هستیم که این کار را انجام می‌دهیم، گفت: وقتی مسکن به کالای سرمایه تبدیل شود فاصله طبقاتی در جامعه بیشتر می‌شود و اقشار متوسط و ضعیف کمتر از قبل می‌توانند صاحب مسکن شوند.

وی با بیان اینکه عموماً کالاهای همگن در بورس ارائه می‌شود در حالی که مسکن کالای همگنی نیست، افزود: کسانی که صحبت از ارائه مسکن در بورس می‌کنند، تعریفی از این موضوع تاکنون ارائه نکرده‌اند.

این کارشناس مسائل مسکن، با بیان اینکه ارائه مسکن در بورس کمکی به ایجاد توازن در حوزه عرضه و تقاضا در این بازار نمی‌کند، خاطرنشان کرد: من در ارتباط با بورس مسکن، محاسنی نمی‌بینم که بخواهم آن را مطرح کنم محاسن یعنی افزایش تولید مسکن، مدیریت زمین جهت کاهش قیمت آن و کمک به افشار متوسط و فقیر برای خانه‌دار شدن، این‌ها هیچ کدام در بحث بورس مسکن دیده نمی‌شود.

عقبایی در پاسخ به این سوال که برای حل موضوع مسکن باید چه اقدامی انجام شود، تصریح کرد: تاکنون دولت‌ها از اجرای برنامه جامع مسکن فرار و بر اساس علایق خود در این حوزه عمل کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مدیریت زمین در کشور وجود ندارد و باید در این زمینه اقدام اساسی صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی کلان کشور یکی دیگر از اقداماتی است که باید در این حوزه صورت بگیرد اکنون بانک‌ها در زمینه خرید خودرو و یا کالا تسهیلاتی با سود بالا می‌دهند ولی تسهیلات مسکن با توجه به اینکه زمان بازپرداخت آن طولانی است چندان مورد توجه بانک‌ها برای ارائه به مردم قرار نمی‌گیرد در حال حاضر مبلغی بالغ بر ۱۶۰ میلیون تومان وام مسکن به متقاضیان داده می‌شود که با این پول حتی نمی‌توان هشت متر آپارتمان در تهران خرید.

این کارشناس مسائل مسکن همچنین با بیان اینکه متاسفانه تولید مسکن انبوه در کشور متوقف شده و هنوز اقدامی برای جبران این مسئله انجام نشده است، گفت: از طرف دیگر مهم است که بانک‌های توسعه‌ای در حوزه مسکن ایجاد شوتد در حال حاضر بانک مسکن که در حوزه ارائه تسهیلات در زمینه مسکن عمل می‌کند، نگاه توسعه‌ای ندارد بلکه دارای نگاه تجاری است.

کد خبر: ۳۲٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha