۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
بازار سرمایه در راه تعادل
قائم مقام مدیرعامل کارگزاری آگاه مطرح کرد

بازار سرمایه در راه تعادل

ابراهیمی، کارشناس بازار سرمایه به تاثیر مصوبه اخیر هیات وزیران مبنی بر افزایش میزان سهام شناور آزاد شرکت ها به ۲۵ درصد اشاره کرد و گفت: محاسبات نشان می دهد که این مصوبه مثبت می تواند حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی آزاد در اختیار بازار سهام قرار دهد و تا حدودی عطش تقاضای کنونی موجود در میان سرمایه گذاران را پاسخ دهد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه، بهراد ابراهیمی، قائم مقام مدیرعامل کارگزاری آگاه، به وضعیت کنونی بازار سرمایه و نوسانات اخیر اشاره کرد و گفت: رشد اخیر قیمت ها در بازار سهام سبب شده تا تعدادی از سهام معامله شده از ارزش ذاتی خود فاصله گرفته و با نرخ های بالاتری معامله شوند. در سوی دیگر شاهد رشد قیمت دلار نیز بودیم که این امر سبب شد تا شاخص کل بورس با جهشی مضاعف همراه شود. در این مدت یک سری از نمادها با شیب تند قیمتی رشد کرده و قطعا نیازمند اصلاح هستند ولی برخی دیگر هنوز به قیمت واقعی خود نرسیده و از ارزندگی برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه اصلاح و نوسان ذات بازار سرمایه است، ادامه داد: پس از رشد سریع بازار و نزدیکی به کانال ۲ میلیون واحدی اصلاح شاخص دور از انتظار نیست اما این اصلاح کل بازار سهام را در بر نمی گیرد. به عبارت دقیق تر این بار چه در زمان صعود و چه نزول نماگرهای اصلی بازار، شاهد رشد یا کاهش قیمت دسته جمعی نمادهای بازار نخواهیم بود.

وی افزود: به این ترتیب اصلاح می تواند تنها از یک صنعت به صنعت دیگر تغییر کند و در مجموع نقدینگی از بازار خارج نشده و به گروهی دیگر و سهامی دیگر منتقل شود. در واقع پول ها به سمت گروه های پرپتانسیل که همچنان جای رشد دارند، حرکت می کند.

این فعال بازار سرمایه در ادامه توضیح داد: بررسی ها نشان می دهد با محاسبه دلار نیمایی حدود ۲۰ هزار تومان، برخی شرکت های حاضر در بورس از نسبت قیمت بر درآمد (P/E)  کمتر از ۱۰ مرتبه برخوردار هستند. این امر بدان معناست که همچنان این نمادها ارزنده هستند و می توانند صعودهای بیشتری را تجربه کنند.

ابراهمیمی به تاثیر مصوبه اخیر هیات وزیران مبنی بر افزایش میزان سهام شناور آزاد شرکت ها به ۲۵ درصد نیز اشاره کرد و گفت:  محاسبات نشان می دهد که این مصوبه مثبت می تواند حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی آزاد در اختیار بازار سهام قرار دهد و تا حدودی عطش تقاضای کنونی موجود در میان سرمایه گذاران را پاسخ دهد.

وی ادامه داد: نیاز بالای سهامداران به خرید سهام که با نقدینگی بالای ۲۰هزار میلیارد تومان در روز همراه است، می تواند با این مصوبه پاسخ داده شود و عرضه این سهام، تا حدودی تقاضا را متعادل می کند.

کد خبر: ۳۲٬۰۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha