۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
تجهیز بندر شهید رجایی به علائم کمک ناوبری هوشمند با بهره‌گیری از دانش بومی 
معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان خبر داد:

تجهیز بندر شهید رجایی به علائم کمک ناوبری هوشمند با بهره‌گیری از دانش بومی 

بندرعباس- معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از پیاده سازی سیستم کمک ناوبری هوشمند در راستای افزایش ضریب ایمنی تردد شناورهای ورودی و خروجی به بندرشهید رجایی خبرداد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اداره کل بندرها و دریانوردی هرمزگان، اسماعیل مکی زاده بابیان اینکه اجرای  پروژه سیستم کمک ناوبری هوشمند از ابتدای سال جاری  با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار این معاونت قرار گرفت اظهار داشت: انجام این مهم به دست متخصصان داخلی و با استفاده از طراحی نرم‌افزار، سخت‌افزار و  فرستنده و گیرنده AIS با بهره‌گیری از فنّاوری و استاندارد  AtoN) AIS) در بندر شهید رجایی اجرا شد.

وی مهم‌ترین و شاخص‌ترین قابلیت این سیستم را اطمینان در ناوبری ایمن عنوان کرد و بیان داشت: پیاده‌سازی این سیستم زمینه ورود و خروج شناورها از  بندر را با هر سایز و هر تناژ، حتی در بدترین شرایط آب و هوایی و دید کور با اطمینان و امنیت فراهم می‌کند.

معاون دریایی اداره کل بندرها و دریانوردی هرمزگان در بیان کارایی این سیستم گفت: زمانی که یک بندر به سیستم AIS-AtoN مجهز شود مواردی مانند خاموش بودن چراغ‌های کانال ورودی، جابه‌جایی بویه‌های کانال و حتی خاموش بودن چراغ‌های ترانزیت نمی‌توانند تأثیری در عملیات بندر ایجاد کنند.

مکی زاده افزود: سیستم AIS- AtoN با علامت‌گذاری دقیق در نقاط تعریف‌شده کمک می‌کند تا کلیه شناورها و راهنمایان (پایلوت‌ها ) بتوانند در سیستم کمک ناوبری شناور خود مسیر صحیح کانال ورودی و موج‌شکن‌ها را تشخیص داده و حتی زاویه چراغ‌های ترانزیت را نیز به‌وضوح مشاهده کنند.

وی گفت: سیستم اولیه راه‌اندازی شده در بندر شهید رجایی اکنون بازوهای داخلی و خارجی موج‌شکن‌های رجایی و زاویه چراغ‌های ترانزیت رجایی را تحت پوشش قرار داده است.

معاون دریایی اداره کل بندرها و دریانوردی هرمزگان افزود: تمام شناورها به‌وسیله سیستم ECDIS و AIS خود این موقعیت‌ها را با دقت بسیار بالا مشاهده کرده و با استفاده از این قابلیت عملیات ورود و خروج شناورها به بندر با اطمینان بسیار بالا انجام می‌شود.

مکی زاده بابیان اینکه در فاز دوم این پروژه به‌زودی کلیه سازه‌های سطحی و زیرسطحی( بویه‌های کانال، مغرقه ها، لوله، کابل‌ها) علامت‌گذاری خواهند شد خاطرنشان کرد: در فاز نهایی نیز مانیتورینگ کلیه بویه‌ها و بکین ها،کنترل ترافیک دریایی هوشمندتر و ایجاد آلارم اخطار حادثه و همچنین تعریف زون‌های خطر مانند مناطق لایروبی نشده و کم‌عمق به این سیستم مجهز خواهند شد .

وی ابراز کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال اداره کل بندرها و دریانوردی هرمزگان و بندرها تابعه مجهز به سیستم هوشمند کمک ناوبری شده و موجبات تردد ایمن شناورها بیش‌ازپیش میسر شود.

کد خبر: ۳۱٬۰۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha