۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
آب‌هایی که نصیب دریا می‌شود؛ قصه تشنه لبی بوشهری‌ها و هدررفت روان‌آب‌ها
گزارش بازار

آب‌هایی که نصیب دریا می‌شود؛ قصه تشنه لبی بوشهری‌ها و هدررفت روان‌آب‌ها

بوشهر - مردم استان بوشهر طی سال‌های اخیر در حالی از کمبود منابع آبی در رنج هستند که سالانه میلیون‌ها مترمکعب روان‌آب بدون استفاده راهی دریا می‌شوند.

فرشاد درگاهی، بازار؛ استان بوشهر طی سال‌های اخیر با مشکلات زیادی در حوزه آب روبرو بوده است؛ از یک سو کشاورزان با مشکلات عدیده برای تامین آب مورد نیاز خود روبرو هستند و از طرفی مردم برای تامین آب شرب کمبودهای جدی دارند.

بخش عمده آب استان بوشهر یعنی بیش از ۸۰ درصد آب شرب مصرفی از طریق استان‌های همجوار یعنی کهگیلویه و بویر احمد و استان فارس تامین می‌شود که این وابستگی گاها مشکلات زیادی را در پی داشته است.

استان بوشهر در انتهای مسیر روان‌آب‌ها قرار دارد و سالانه میلیون‌ها مترمکعب روان‌آب در استان بوشهر بدون اینکه مورد استفاده قرار گیرد راهی دریا می‌شوند که البته در بسیاری مواقع خسارت‌هایی را نیز به تاسیسات وارد می‌کند.

یکی از راهکارهای تامین آب شرب در استان توسعه تاسیسات آب‌شیرین‌کن است که طرح‌های متعددی در نقاط مختلف استان در حال ساخت است. این تاسیسات با سرمایه‌گذاری خیلی زیادی احداث می شوند.

شاید بهتر این باشد که به جای توسعه تاسیسات شیرین‌سازی آب دریا، با کنترل بخشی از روان‌آب‌های استان که بدون استفاده راهی دریا می شوند هم مانع از خطرات ناشی از سیلاب‌ها شد و هم اینکه آب مناسب‌تری تحویل مردم داد.

استان بوشهر در حال حاضر تنها یک سد بزرگ در حال بهره‌برداری دارد که سد رئیسعلی دلواری با ظرفیت ۶۹۵ میلیون مترمکعب است و در شهرستان دشتستان واقع است.

تکمیل سدهای در حال ساخت نظیر سد دلکی، باغان، دشت‌پلنک، خائیز، ارغون و... می‌تواند نقش مهمی را در تامین آب شرب استان و کنترل بخشی از روان‌آب‌ها داشته باشد.

لزوم تکمیل سدها
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان بوشهر با مشکلات متعددی در حوزه آب روبرو است که باید راهکارهای مناسب برای عبور از این مشکلات اتخاذ شود.

ابراهیم رضایی تکمیل سدهای استان خصوصا سد دالکی را یک ضرورت دانست و اضافه کرد: باید اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل سد دالکی تامین شود تا در سریع‌ترین زمان شاهد آبگیری این سد باشیم.

استان بوشهر در انتهای مسیر روان‌آب‌ها قرار دارد و سالانه میلیون‌ها مترمکعب روان‌آب در استان بوشهر بدون اینکه مورد استفاده قرار گیرد راهی دریا می‌شوند که البته در بسیاری مواقع خسارت‌هایی را نیز به تاسیسات وارد می‌کند

وی اضافه کرد: علی رغم مشکلاتی که وجود داشته، این سد دارای پیشرفت خوبی است و با تزریق اعتبارات مورد نیاز می‌توان امیدوار بود که ساخت بدنه اصلی سد انجام و عملیات آبگیری آن انجام شود.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از همه ظرفیت‌ها برای پیگیری تامین اعتبارات سد دالکی استفاده می‌کنیم و پیگیری‌هایی را در این زمینه از وزارت نیرو داشته‌ایم.

ساخت ۱۰ سد در استان بوشهر
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ساخت و تکمیل سدهای استان بوشهر را به عنوان یک اولویت بسیار مهم در دستور کار داریم.

علی محمدی به ساخت ۱۰ سد در استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: این سدها در اندازه‌های بزرگ، متوسط و کوچک هستند که نقش مهمی در تامین آب شرب و کشاورزی مورد نیاز در استان دارند.

وی به پیشرفت مطلوب سدهای اخند، ارغون و طرح‌های کنترل سیلاب شبانکاره اشاره کرد و ادامه داد: با تلاش های صورت گرفته امسال شاهد افتتاح سدهای ارغون، اخند و خاییز خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با ابراز امیدواری برای افزایش پیشرفت سد دالکی و آبگیری آن در پایان سال جاری بیان کرد: تکمیل این طرح‌ها در تقویت منابع آبی استان بوشهر نقش مهمی دارند.

وی ادامه داد: با توجه به کمبودهای منابع آبی در استان تلاش ویژه‌ای برای تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از این سدها خواهیم داشت و همه ظرفیت‌ها را برای رساندن این سدها به مرحله آبگیری می‌کنیم.

نگاه ویژه‌ای به حوزه آب داریم
معاون ‌عمرانی استاندار بوشهر نیز از تلاش ویژه برای بهبود وضعیت آب در استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: تلاش گسترده‌ای داریم تا با تکمیل طرح‌های سدسازی در استان زمینه کاهش مشکلات حوزه آب فراهم شود.

مهرداد ستوده از تکمیل سد ارغون کلمه، اخند عسلویه و خاییز تنگستان در سال جاری خبر داد و اضافه کرد: سال گذشته سد تنگ‌ارم افتتاح شد و امسال نیز با افتتاح این سه سد بخشی از مشکلات رفع می شود.

وی با اشاره به نگاه ویژه مدیریت استان بوشهر به حوزه آب اظهار کرد: استان بوشهر هم در زمینه آب شرب و هم آب کشاورزی با مشکلاتی روبرو است که تکمیل این طرح‌ها زمینه‌ساز کاهش مشکلات است.

معاون ‌عمرانی استاندار بوشهر روند تکمیل سد دالکی در شهرستان دشتستان را مطلوب دانست و اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم با تامین نیازمندی های این سد، امسال شاهد آبگیری شد دالکی باشیم.

ستوده از توسعه تاسیسات شیرین‌سازی آب دریا به عنوان یکی دیگر از راهکارهای تامین آب شرب در استان بوشهر یاد کرد و افزود: توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها راهی برای تامین آب شرب پایدار در استان است.

وی نوسازی شبکه‌های آبرسانی استان را یکی دیگر از اقدامات دانست و افزود: هدررفت بالای آب در شبکه‌های آبرسانی استان یکی از مشکلات اساسی است که تلاش داریم با بهسازی و نوسازی خطوط این مشکل را رفع کنیم.

قرار گرفتن استان بوشهر در کنار خلیج یک موهبت است که علی‌رغم همه ظرفیت‌ها به خوبی از آن استفاده نشده است از جمله در تامین آب که می‌توان از ظرفیت به خوبی استفاده کرد.

ورود سالانه حدود سه میلیارد مترمکعب روان‌آب به خلیج فارس و عدم استفاده مناسب از آنها می‌طلبد که گام‌های اساسی برای ساخت سدهای جدید و تکمیل سدهای موجود برداشته شود.

چندین طرح سدسازی در استان بوشهر در دست اجرا است که کمبود منابع مالی را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین مشکلات این طرح‌ها دانست.

انتظار می‌رود همه مسئولان برای تکمیل این طرح‌ها آستین همت را بالا زده و از روان‌آب‌ها به عنوان یک فرصت استفاده کنند تا هم از سیلاب جلوگیری شود و هم اینکه آب مورد نیاز مردم استان تامین شود و وابستگی به دیگر استان‌ها کاهش یابد.

کد خبر: ۳۰٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha