۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵
از ظرفیت کمیسیون‌های تخصصی برای حل مشکلات اقتصادی استفاده شود
در نشست روسای کمیسیون‌های اتاق ایران مطرح شد

از ظرفیت کمیسیون‌های تخصصی برای حل مشکلات اقتصادی استفاده شود

در نشست روسای کمیسیون‌های اتاق ایران مقرر شد مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران، مشکلات حوزه‌های مختلف اقتصادی را جمع بندی و به همراه راه‌حل، با سیاست‌گذاران و دولت در میان بگذارند.

به گزارش بازار، در نشست روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران با هیات رئیسه پارلمان بخش خصوصی که دیروز در حاشیه دوازدهمین نشست از دوره دهم هیات نمایندگان اتاق ایران برگزار شد، تعطیلی روز شنبه، حضور در نمایشگاه‌ها و دسته‌بندی مشکلات بخش خصوصی و ارائه راهکار خروج از وضعیت موضوعاتی بود که موردبحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست، روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران به این نتیجه رسیدند که با استفاده از تفاهم صورت گرفته با معاون اول رئیس‌جمهور، مسائل و مشکلات حوزه‌های مختلف بخش خصوصی را احصا کرده و در نشستی با معاون اول رئیس‌جمهور این مسائل را پیگیری کنند.

به اعتقاد روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران یکی از پیش‌شرط‌های تحقق جهش تولید، رسیدگی به سیاست‌های ارزی و جلوگیری از اعمال تغییرات مداوم در این بخش است. بنابراین تصمیم گرفتند ارز و برخی دیگر از مشکلات اقتصادی را در تمام ابعاد با نظر اعضای کمیسیون‌ها بررسی کرده و جمع‌بندی موضوع را با نظر مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نهایی کرده و در نشست با معاون اول رئیس‌جمهور مطرح کنند.

در ابتدای این نشست پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران از تعطیلات پایان هفته گفت که با توجه به پیگیری‌های اتاق ایران، اتاق شهرستان‌ها، فعالان اقتصادی و تشکل‌های بخش خصوصی، این طرح در مجلس تصویب‌شده و به شورای نگهبان ارسال‌شده است.

در ادامه محمدرضا رمضانی، معاون امور حقوقی و مجلس اتاق ایران، گزارشی از روند تصویب تعطیلی روز شنبه به‌جای پنج‌شنبه در مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران هم گفت: برگزاری نمایشگاه ۶ ماهه در کشور بسیار دشوار است و البته برنامه اکسپو در دنیا به‌صورت فشرده و چند محوری نیست. ما باید برای بهتر برگزار شدن این رویداد تلاش کنیم.

او ادامه داد: ما برای برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی زیرساخت‌های اساسی نداریم؛ امیدواریم با رفع این ایرادات این تلاش‌ها برای فعالان اقتصادی ثمربخش باشد.

حسن‌زاده در ادامه گفت: ما علاقه‌مند به پیشرفت کشور و حل مسائل اقتصادی کشور هستیم. باید در مواقع دیدار با مسئولان، در کنار طرح مسئله، باید برنامه و راهکارهای اتاق ایران و فعالان اقتصادی را برای بهبود وضعیت ارائه کنیم.

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران هم گفت: نمایشگاه اکسپو ایرانی با نمایشگاه‌های دیگر تفاوت داشت و تجربه‌ای بود برای سال‌های آتی. باید از تمام ظرفیت‌های موجود برای بهتر برگزار شدن آن استفاده کنیم و یکی از همین ظرفیت‌های کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران است. کمیسیون‌ها پیشنهادهای عملی خود را در این زمینه ارائه کنند.

احمد آتش‌هوش، کمیسیون حقوقی و حمایت‌های قضایی و مقرراتی اتاق ایران از نقش مرجع تشخیص مصلحت نظام در تصویب قوانین گفت.

در ادامه این نشست، علی چاغروند، معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران، گزارشی از برگزاری ایران اکسپو ۲۰۲۴ ارائه کرد و گفت: در جریان برگزاری این رویداد ۲۲ نشست B۲B با هزار بازرگان خارجی در ۵ روز برگزار شد. همچنین سه یادداشت تفاهم همکاری با اتاق‌های مالزی، آفریقای جنوبی و کوبا به امضا رسید و ۱۰ رئیس اتاق از اتاق‌های بازرگانی کشورهای دیگر و ۱۲ عضو عالی‌رتبه از این اتاق‌ها در اتاق ایران حاضر شدند که ظرفیت بسیار مناسبی بود.

او افزود: در این نشست از ظرفیت کمیسیون‌های تخصصی، تشکل‌ها، اتاق‌های مشترک و معاونت بین‌الملل اتاق ایران، اتاق‌های سراسر کشور استفاده شد.

در ادامه، برگزاری رویداد آیدکس کرمان با هدف معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار گرفت و از اتاق کرمان به عنوان مجری این برنامه تقدیر شد.

بعد از آن منصوری، عضو هیات رئیسه انجمن نمایشگاه‌های ایران از نحوه برگزاری نمایشگاه اکسپو انتقاد کرد و گفت: در دنیا نمایشگاه اکسپو به مدت ۵ روز با شش محور نداریم. اکسپو یک محور دارد و در شش ماه برگزار می‌شود. در این شش ماه فعالان اقتصادی به راحتی می‌توانند باهم دیگر آشنا شوند، تعامل کنند و تفاهم‌نامه امضا کنند. به نظر من برگزاری این رویداد غیرحرفه‌ای و غیرتخصصی بود.

در ادامه، پیام باقری تصریح کرد: نقاط ضعف و قوت برگزاری نمایشگاه اکسپو را باید بشنویم؛ پیشنهادها را دسته بندی کرده و برای حل مشکلات آن و بهتر برگزار شدن در آینده برنامه‌ریزی کنیم.

محمود تولایی، رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران نیز گفت: برگزاری و حضور در برنامه‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی باید برای بخش واقعی اقتصادی دستاورد داشته باشد، وگرنه کاری عبث است. باید در چند ماه آینده تأثیر اکسپو را بر واردات و صادرات با کشورهای مهمان بر رسی کنیم، آن وقت تأثیر این نمایشگاه مشخص خواهد شد.

او ادامه داد: ساختار نمایشگاه بین‌المللی ایراداتی خاص دارد و امکان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نیست. باید از این وضعیت به همر یخته خارج شویم. باید برخی از نمایشگاه‌ها خارج از کشور برگزار شود.

در ادامه سادینا آبایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران هم از لزوم برنامه‌ریزی برای اکسپو گفت: این نمایشگاه نوعی المپیک اقتصادی-اجتماعی-فرهنگی است. باید برای برنامه‌ریزی درباره آن، دبیرخانه‌ای تشکیل شود و در آن برنامه‌ریزی‌ها انجام شود.

فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران هم تصریح کرد: ما سازوکاری برای رویدادها داشته باشیم. اتاق برگزاری ایونت را بر عهده دارد ولی سازوکار مدیریت رویداد نداریم. نمی‌دانیم که مدیریت رویداد بر عهده چه کسی است.

فاطمه قنبرپور، نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران گفت: نکته مغفول عدم حضور کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران در نمایشگاه اکسپو و در کمیته ارزی است؛ چرا این کمیسیون در این کمیته عضو نیست. باید به‌جایگاه کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران توجه شود.

رضا رستمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران هم تصریح کرد: بخش حمل‌ونقل به خاطر مشکلات زمین‌گیر شده است. با مسئله بیمه سبز ۶۰ هزار راننده اساسی در حال زمین‌گیر شدن است و بیمه مرکزی هم پاسخ مناسبی به رانندگان نمی‌دهد. باید برای حل این موضوع چاره‌اندیشی شود.

محمود اولیایی، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی اتاق ایران گفت: چرا اتاق ایران به حوزه خدمات و اقتصاد خدمات توجه ندارد؟ ۵۰ درصد GDP کشور مال حوزه خدمات است و باید برای توسعه این حوزه توجه جدی شود.

محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران از اتاق مبادله ارزی گفت: اتاق مبادله ارزی ایده خوبی است به‌شرط اینکه دچار سرنوشت ارز نیمایی نشود.

ابوالحسن خلیلی، رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران هم عنوان کرد: انتظار داریم در نشست‌ها و جلسات تنظیم بازار، اتاق ایران هم نماینده داشته باشد. همچنین در نشست‌های متعدد با مسئولان کشور، باید روی موضوعات تخصصی و با راهکار اجرایی گفت‌وگو شود.

مرتضی حاجی آقامیری در این نشست از مسائل و مشکلات صنعت فرش و صادرات آن و مسائل ارزی گفت.

در ادامه عنوان شد که باید در ترکیب اعضای کمیته ارزی اتاق ایران تجدیدنظر شود. به مسائل و مشکلات تأمین سرمایه بنگاه‌های کوچک و متوسط توجه شود و ارائه راه‌حل برای آن در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر: ۲۸۸٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha