۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۷
ایمان به قدرت شرکت‌های دانش‌بنیان وضعیت اقتصاد کشور را سامان می‌دهد
معاون رئیس جمهور:

ایمان به قدرت شرکت‌های دانش‌بنیان وضعیت اقتصاد کشور را سامان می‌دهد

قزوین- معاون رئیس جمهور گفت: ایمان به قدرت شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید محصول و ایجاد ارزش افزوده می‌تواند وضعیت اقتصادی کشور را سامان دهد.

به گزارش خبرنگار بازار، سورنا ستاری سه شنبه شب در حاشیه سفر یک‌روزه خود به قزوین و بازدید از چندین شرکت دانش بنیان این استان در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی قزوین که با حضور هدایت‌الله جمالی‎پور استاندار قزوین، محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از مدیران استانی و ملی در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد، اظهار داشت: در شرایطی که هر بشکه نفت بعد از مراحل طولانی استحصاء، پالایش و در نهایت بهره برداری به قیمتی بین ۳۰ تا ۵۰ دلار فروخته می‌شود یک شیشه عطر با ارزش افزوده بالا بین بسیاری از کشورهای جهان بالای ۱۰۰ دلار معامله می‌گردد.

وی گفت: با مشاهده همین مثال ساده نقص جدی سیستم مالی کشور ما نمایان می‌شود، چرا که ما اقتصاد بدون نفت را نیاموخته‌ایم و روش‌های بهره برداری، تولید سرمایه و ایجاد ارزش افزوده را نمی‌دانیم.

جوانان با اندیشه نو و خلاقیت وارد میدان شده‌اند
معاون علمی و فناوری رئیس جهمور گفت: شرکت‌های دانش بنیان امروز جوانانی هستند که با اندیشه نو، خلاقیت و ارائه وارد میدان شده‌اند و با ایده‌هایی ناب برای ایجاد ارزش افزوده گام در عرصه کسب و کار نهاده اند.

ستاری اظهار داشت: نیاز امروز کشور ما حمایت از این واحدهای دانش بنیان و ایجاد زیرساخت‌ها برای فعالیت این جوانان است چرا که اگر استانی سالانه چند هزار دانشجوی فارغ التحصیل در رشته‌های مختلفی نظیر کشاورزی دارد اما حتی نمی‌تواند مشکلات کشاورزی حوزه خود را رفع کند باید ایراد را در سیستم آموزشی کشور جست و جو کرد.

وی خاطرنشان کرد: با تغییر رویه‌ای که طی چندین سال گذشته در سیستم آموزشی کشور حاصل شده است و حرکت به سمت آموزش‌های عملی، شاهد این هستیم که انگیزه و روحیه تلاش و فعالیت خلاقانه در بین جوانان و دانشجویان افزایش یافته و این دانشگاه‌ها هستند که وظیفه دارند در مسیر پرورش این استعدادها گام بردارند.

مشکلات اعتباری کشور را دچار مشکل کرده است
معاون رئیس جمهور عنوان کرد: اگرچه مشکلات اعتباری بسیاری از فرآیندها را در کشور دچار مشکل کرده است اما به این معنا نیست که از فعالیت‌های اساسی و زیرساختی غافل هستیم و از این رو با جدید در مسیر تامین زیرساخت‌ها و نیازهای شرکت‌های دانش بنیان در تلاشیم.

ستاری گفت: تامین زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز برای پژوهش و تحقیق از وظایف دولت هاست و ما نیز با جدیت برای تامین این نیازها آماده هستیم و امیدواریم که با تجهیز اکوسیستم‌های مورد نیاز شاهد رشد فعالیت شرکت‌های دانش ‌بنیان و گروه‌های استارت آپی در کشور باشیم.

وی عنوان کرد: قطعا اقتصاد دانش بنیان سیستم مالی فعلی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند بسیاری از خلاهای موجود را رفع کند.

آموزش‌ در دانشگاه‌ها باید متناسب با نیاز جامعه باشد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به تغییر رویکرد دانشگاه‌ها در تمام دنیا به سیستم‌های آموزشی گفت: امروز آموزش در تمام دنیا با نیاز جوامع همسو و هم جهت شده است و اگر بتوانیم نیازهای واقعی کشور را شناسایی و برای رفع آن متخصص تربیت کنیم قطعا رسالت خود را انجام داده ایم.

محمد مهدی طهرانچی گفت: امروز دانشگاه دیگر تنها محلی برای ارائه انواع آموزش‌های آکادمیک نیست بلکه بسیاری از تحولات اقتصادی و اجتماعی از بستر دانشگاه آغاز می‌شود و امیدواریم با همراهی قشر تحصیلکرده، دانشگاهیان و دانشجویان بتوانیم اتفاقات خوبی را در دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه و رونق اقتصادی در کشور رقم بزنیم.

وی اظهار داشت: مردم نیز امروز به این باور رسیده‌اند که صرف تخصص نمی‌تواند آینده فرزندانشان را تغییر دهد و از این رو خواستار گرایش به سمت نوآوری، خلاقیت و افزایش بهره‌وری در نسل جوان هستند که ایجاد شرکت‌های دانش بنیان نمونه‌ای از این بهره‌وری بهینه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: تلاش ما در این سال‌ها این بوده است که دانشگاه را به موتوری برای تحرک اقتصادی در استان‌ها و مناطق تبدیل کنیم و در این مسیر نیز از ظرفیت جوانان خلاق و با انگیزه بهره گرفته‌ایم.

صنعتگران قزوینی میلی به همراهی با دانشگاه ندارند
استاندار قزوین نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه در قزوین خوب نیست، گفت: اگرچه در چند سال گذشته با اجرای طرح‌ها وبرنامه‌های مختلف برای ایجاد ارتباطی موثر و منطقی بین صنعت و دانشگاه تلاش شده است اما به نظر می‌رسد صنعتگران قزوینی میلی به همراهی با دانشگاه ندارند.

هدایت‌الله جمالی‌پور گفت: این در حالی است که قزوین از ظرفیت دانشگاهیان برجسته کشور برخوردار است و فضای علمی دانشگاه‌های متعدد این استان می‌تواند به عنوان یک حامی در کنار صنعت پاسخگوی نیازهای موجود در حوزه تکنولوژی و تخصصی باشد.

وی افزود: امروز بخش‌های تحقیق و توسعه به یکی از نیازهای جدی در صنایع تبدیل شده است و قطعا فضای دانشگاهی بهترین مجری برای این بخش‌ها هستند اما صنایع استان قزوین نتوانسته‌اند از ظرفیت علمی موجود در استان بهره وری مناسب داشته باشند.

اعتقادی به تحقیقات و قدرت پژوهشی دانشگاه‌ها وجود ندارد
استاندار قزوین بیان کرد: امروز دانشگاهیان قزوین برای ارتباط با صنعت آماده هستند و حتی در برخی از استان‌های دیگر از صنایع و تولیدکنندگان با این دانشگاه‌ها ارتباط گرفته‌اند اما هنوز در استان اعتقادی به تحقیقات و قدرت پژوهشی دانشگاه‌های استان وجود ندارد.

جمالی‌پور خاطرنشان کرد: مراکز دانشگاهی ما امروز از فاز صرف آموزشی خارج شده و نسبت به تغییرات و نیازهای جامعه حساس هستند و از این رو قطعا می‌توانند چالش‌های پیش روی صنایع را شناسایی و رفع کنند.

وی گفت: اگرچه در بازه‌ای از زمان شاهد این بودیم که بیشتر رشته‌های دانشگاهی نمی‌توانست با نیازهای موجود همخوانی پیدا کند اما امروز این رویه اصلاح شده است و دانشگاه‌ها خود را در کنار جامعه می‌بینند که اگر نتوانیم از این ظرفیت بهره‌وری مناسب داشته باشیم آثار آن در صنایع استان به زودی نمایان می‌شود.

درآمد ۸۹ میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان قزوین
رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به این که ۱۱۰ واحد دانش بنیان در پارک علم و فناوری و مراکز تحقیقاتی استان قزوین ساکن هستند گفت: سال گذشته این واحدهای دانش بنیان بیش از ۸۹ میلیارد تومان درآمد زیایی برای استان داشته اند.

مصطفی مافی افزود: در مجموع  نزدیک به ۵۰۰ نفر در این شرکت‌ها در حال فعالیت هستند که بیش از ۱۸۰ محصول نوآورانه را به بازار ارائه کرده‌اند.

وی اظهار داشت: این شرکت‌های دانش بنیان قزوینی سال گذشته نزدیک به ۲.۲ میلیون دلار صادرات داشتند که نشان از توانمندی این واحدها برای حضور در عرصه‌های بین المللی است و در صورت حمایت و پشیبانی از این واحدها می‌توان در آینده با افزایش چندین برابری این میزان صادرات مواجه بود.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین بیان کرد: ایجاد شهرک علم و فناوری در قزوین امروز به یکی از نیازها و اولویت‌های پژوهشی تبدیل شده و قطعا با همراهی مسئولان در کشور موفق به اجرای این طرح خواهیم شد.

کد خبر: ۲۸٬۵۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha