۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
افزایش ۴۵ درصد کرایه تاکسی ها | مصوبه به زودی اجرا می شود
بازار از سمنان بررسی کرد؛

افزایش ۴۵ درصد کرایه تاکسی ها | مصوبه به زودی اجرا می شود

سمنان- ماجرای افزایش قیمت کرایه تاکسی ها در شهرهای استان سمنان این روزها مطرح است موضوعی که مسئولان استانی هم آن را تائید کرده‌اند.

بازار، گروه استان ها: در روزهای اخیر در شهرها و روستاهای استان سمنان صحبت از افزایش نرخ کرایه تاکسی و حمل و نقل درون و برون شهری است موضوعی که مردم را نگران کرده زیرا سبب افزایش هزینه‌های خانوار می‌شود اما از سوی دیگر تاکسی‌رانان عقیده دارند که همه چیز به صورت تصاعدی بالا می رود و این افزایش کرایه برای ارتزاق آنها نیاز است.

افزایش نرخ کرایه ها اما قطعی است و تنها مردم در میزان آن تردید دارند که می بایست چه قدر باشد. رانندگان تاکسی عقیده دارند به واسطه اینکه تورم دست کم بین ۴۵ تا ۵۰ درصد باید کرایه تاکسی هم ۴۵ درصد حداقل افزایش داشته باشد.

مردم و افزایش هزینه زندگی

در این بین اما حرف اول و آخر را مصوبه شوراهای اسلامی شهرهای استان سمنان می زند. مصوبه ای که باید ابتدا به تصویب فرمانداری ها و شورای انطابق مصوبات شوراهای اسلامی شهرها، با قانون نیز برسد و سپس لازم الاجرا خواهد بود.

مشکل اما اینجا است که برخی از مردم همین حالا هم شاهد افزایش کرایه ها را گزارش کرده اند در صورتی که هنوز این امر صورت نگرفته و ابلاغ رسمی هم نشده است. محمد حمیدی معاون عمرانی استاندار سمنان و دبیر کمیته حمل و نقل استان در این خصوص به پرسش های خبرنگار بازار پاسخ می دهد.

در گرمسار و دامغان شورای شهر مصوبه ای را داده که طبق آن کرایه تاکسی ۴۵ درصد بیشتر شده و در سمنان و شاهرود ۴۰ درصد به نرخ کرایه افزوده می شود

وی در این گفتگو تائید می‌کند که نرخ کرایه تاکسی در شهرهای استان سمنان بین ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش یافته ولی هنوز مصوبه آن ابلاغ نشده است از سوی دیگر در صورت ابلاغ مصوبه شهرداری‌ها موظف هستند این موضوع را اطلاع رسانی کنند.

* درباره قیمت گذاری توضیح دهید روال به چه شکلی است؟

هر ساله شوراهای شهر شهرهای استان سمنان نرخ نامه ای را تا بهمن ماه برای تاکسی ها مصوب کرده و در صورت تائید فرمانداری و کمیته انطباق، به قانون و دستور العمل در می آید و همین موضوع ملاک عمل در زمینه تاکسی رانی انجام می گیرد.

این موضوع تنها در زمینه تاکسی نیست بلکه عوارض خانه، ساخت و ساز، کسب و پیشه، کرایه درون شهری چه اتوبوس و چه ناکسی و ... را نیز شامل می شود شهرداری ها و شوراهای شهرها متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و مقتضیات بازار، تورم و افزایش قیمت ها، نرخ افزایش قیمت را اعلام می کنند از سوی دیگر به صورت کشوری توسط وزارت کشور نیز یک نرخ متناسب با در نظر گرفتن شرایط مردم به صورت نرخ میانگین اعلام می شود که شامل یک کف و سقف است و شوراهای اسلامی نیز این مصوبه وزارت کشور را لحاظ می‌کنند.

افزایش ۴۵ درصد کرایه تاکسی ها | مصوبه به زودی اجرا می شود

* خارج از شهر چطور؟

درخارج از شهر و روستاها اینطور نیست و نرخ کرایه های تاکسی توسط اداره کل حمل و نقل و راهداری بر حسب فاکتورهایی شامل کیلومتر، مسافت و ... در نظر گرفته و ابلاغ می شود .

* به درون شهرها بازگردیم اکنون چه اتفاقی در استان رخ داده است؟

شوراهای اسلامی شهرهای گرمسار، دامغان، شاهرود و سمنان مصوبه جدید کرایه تاکسی و اتوبوس درون شهری را مصوب کرده و به کمیته انطباق فرمانداری ها ابلاغ کرده اند. در گرمسار و دامغان شورای شهر مصوبه ای را داده که طبق آن کرایه تاکسی ۴۵ درصد بیشتر شده و در سمنان و شاهرود ۴۰ درصد به نرخ کرایه افزوده می شود که این افزایش نسبت به کرایه ۱۴۰۲ است که شامل تاکسی های درون شهری می‌شود.

یکی از ضرورت هایی که ما به شهرداری ها و سازمان تاکسی رانی های استان سمنان اعلام کرده ایم، اطلاع رسانی افزایش کرایه های تاکسی درون شهری و حمل و نقل عمومی است

افزایش قیمت تاکسی ها به زودی در شهرهای استان سمنان اعمال می شود البته باید این توضیح را داد که در شهرها و روستاها همه مسیر ها به یک میزان تغییر قیمت نمی دهند بلکه ملاک های مختلفی برای تعیین کرایه وجود دارد که برای مثال شلوغی، بعد مسافت، سوخت و ... در زمره آنها است. از طرفدیگر شرایط اجتماعی نیز برای نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی و خصوصی، در نظر گرفته می شود.

برای مثال نرخ افزایش کرایه تاکسی ها از مرکز شهر سمنان به شهرک های اقماری به مراتب متفاوت با مسیر های درون شهری بین دو میدان شهر سمنان خواهد بود در نقاطی که تردد بیشتر است، معمولاً نرخ کمتر افزایش پیدا خواهد کرد و در نقاطی که حواشی شهرها هستند و مسافر کمتر است، طبیعتاً افزایش نرخ کرایه ها هم بیشتر خواهد بود یکی از دلایل این امر هم توجیه اقتصادی حضور رانندگان تاکسی در آن مناطق اقماری و حواشی است.

* ولی چرا مردم خبر ندارند؟

یکی از ضرورت هایی که ما به شهرداری ها و سازمان تاکسی رانی های استان سمنان اعلام کرده ایم، اطلاع رسانی افزایش کرایه های تاکسی درون شهری و حمل و نقل عمومی است . شهرداری ها حتی در روزنامه ها و جراید هم باید این کار را انجام دهند.

کد خبر: ۲۸۴٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha