۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
صورت مالی موفق نماد خساپا/ سود ۸ برابری سال ۹۸ نسبت به ۹۷
تحلیل بنیادی؛

صورت مالی موفق نماد خساپا/ سود ۸ برابری سال ۹۸ نسبت به ۹۷

شرکت مهندسی توسعه سایپا با نماد خساپا۱۴ وضعیت مالی، صورتهای سود و زیان، تغییرات در حقوق مالکانه و جریان‌های نقدی را منتشر کرد.

پژمان مرادی؛بازار: شرکت مهندسی توسعه سایپا با نماد خساپا۱۴ وضعیت مالی، صورتهای سود و زیان، تغییرات در حقوق مالکانه و جریان‌های نقدی برای سال مالی منتهی به تاریخ ۲۹ اسفند سال ۸۹ منتشر کرد.

در اطلاعیه سامانه جامع اطلاع رسانی سازمان بورس و اوراق بهادار با موضوع حسابرسی صورت مالی منتهی به ۹۹/۱۲/۲۹ آمده:


۱)صورتهای مالی شرکت مهندسی توسعه سایپا (سهامی خاص) شامل صورت وضعیت مالی به تاریخ ۲۹ اسفند ماه۱۳۹۸ و صورت‌های سود و زیان‌، تغییرات در حقوق مالکانه و جریان‌های نقدی برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور و یادداشت‌های توضیحی ۱ تا ۳۱ توسط این مؤسسه، حسابرسی شده است.
                       
بند مسئولیت هیئت مدیره در قبال صورتهای مالی:
۲)مسئولیت تهیه صورتهای مالی یادشده طبق استانداردهای حسابداری، با هیئت مدیره شرکت است. این مسئولیت شامل طراحی، اعمال و حفظ کنترلهای داخلی مربوط به تهیه صورتهای مالی است به گونه‌ای که این صورتها، عاری از تحریف با اهمیت ناشی از تقلب یا اشتباه باشد.

 بند مسئولیت حسابرسی
۳ )مسئولیت این مؤسسه، اظهارنظر نسبت به صورتهای مالی یادشده بر اساس حسابرسی انجام شده طبق استانداردهای حسابرسی است. استانداردهای مزبور ایجاب می‌کند این مؤسسه الزامات آیین رفتار حرفه‌ای را رعایت و حسابرسی را به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اجرا کند که از نبود تحریف با اهمیت در صورتهای مالی، اطمینان معقول کسب شود.
حسابـرسی شامل اجرای روشهایـی برای کسب شواهد حسابرسی درباره مبالغ و دیگر اطلاعات افشا شده در صورتهای مالی است. انتخاب روشهای حسابرسی، به قضاوت حسابرس، از جمله ارزیابی خطرهای تحریف بااهمیت ناشی از تقلب یا اشتباه در صورتهای مالی، بستگی دارد. برای ارزیابی این خطرها، کنترلهای داخلی مربوط به تهیه و ارائه صورتهای مالی به منظور طراحی روشهای حسابرسی مناسب شرایط موجود، و نه به قصد اظهار نظر نسبت به اثربخشی کنترلهای داخلی واحد تجاری، بررسی می‌شود. حسابرسی همچنین شامل ارزیابی مناسب‌بودن رویه‌های حسابداری استفاده‌شده و معقول بودن برآوردهای حسابداری انجام‌شده توسط هیئت‌مدیره و نیز ارزیابی کلیت ارائه صورتهای مالی است.

این مؤسسه اعتقاد دارد که شواهد حسابرسی کسب‌شده، برای اظهارنظرمشروط نسبت به صورتهای مالی، کافی و مناسب است.
همچنین این موسسه به عنوان بازرس قانونی مسئولیت دارد موارد عدم رعایت الزامات قانونی مقرر در اصلاحیه قانون تجارت و مفاد اساسنامه شرکت و سایر موارد لازم را به مجمع عمومی عادی صاحبان سهام گزارش کند.
مبانی اظهار نظر مشروط
۴)همانگونه که در یادداشت توضیحی ۲-۱-۱-۱۳ صورتهای مالی درج گردیده، مانده طلب ارزی از شرکت vnsol بمبلغ ۳۵۰.۰۰۰ یورو بابت انجام خدمات مهندسی خط اصلی بدنه پروژه S۸۱ سایپا کاشان در سنوات گذشته به نیابت از شرکت مذکور می باشد که تاکنون به حیطه وصول در نیامده ضمن آنکه مانده طلب فوق در پایان سال مالی مورد رسیدگی نیز با نرخ رسمی ارز بانک مرکزی ج. ا.ا تسعیر و در حسابها انعکاس یافته است. همچنین مبلغ ۱.۹۰۸ میلیون ریال مانده طلب از شرکت صنعت خودرو آذربایجان (بابت طراحی، ساخت و ارائه خدمات مهندسی پروژه خط مونتاژ و خط رنگ در سال ۱۳۹۳) به دلیل اختلاف حساب فی مابین تاکنون تسویه نشده، و پاسخ تاییدیه درخواستی از شرکت مذکور نیز تاکنون واصل نگردیده است. با توجه به موارد فوق و عدم دسترسی به اطلاعات و اسناد و مدارک لازم در خصوص چگونگی وصول مطالبات مذکور، تعیین آثار مالی احتمالی ناشی از آن برای این موسسه امکان پذیر نمی باشد.
اظهار نظر مشروط
۵) به نظر این مؤسسه، به استثنای آثار احتمالی موارد مندرج در بند ۴، صورتهای مالی یاد شده در بالا، وضعیت مالی شرکت مهندسی توسعه سایپا (سهامی خاص) در تاریخ ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۸ و عملکرد مالی و جریانهای نقدی آن را برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور، از تمام جنبه های با اهمیت، طبق استانداردهای حسابداری، به نحو مطلوب نشان می دهد.

تاکید بر مطالب خاص
۶)همانگونه که در یادداشت توضیحی ۳-۱ صورتهای مالی منعکس شده، صورتهای مالی شرکت بر اساس اصل تداوم فعالیت تنظیم گردیده است. اصل مزبور مبتنی بر تحقق دارائیها و تسویه بدهی های شرکت به مبالغ دفتری در جریان عادی فعالیت شرکت می باشد. درآمدهای عملیاتی شرکت در دو سال اخیر در مقایسه با سالهای مالی قبل از آن حدود ۵۶ درصد کاهش یافته است. از اینرو پیرو ابلاغیه شرکت سایپا مبنی بر انعقاد قراردادهای جدید با شرکتهای گروه، اقداماتی از سوی شرکت صورت گرفته که منجر به جذب پروژه های جدید بمبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال شده که سهم شرکت از پروژه های مذکور ۲۱۰ میلیارد ریال قراردادهای پیمانکاری و مدیریت پیمان جدید طی سال جاری می باشد. علاوه بر اقدامات فوق، اقداماتی جهت شرکت در مناقصه ها و پروژه های خارج از گروه و همچنین وصول مطالبات از کارفرمایان در حال انجام می باشد. (اظهارنظر این مؤسسه در اثر مفاد این بند تعدیل نگردیده است)


 گزارش در مورد سایر الزامات قانونی و مقرراتی
۷)  اقدامات و پیگیری های شرکت جهت انجام تکالیف مقرر در مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی ۱۳۹۷ مورخ ۲/۴/۱۳۹۸ در خصوص اقدامات لازم جهت سودآور نمودن پروژه ها تاکنون به نتیجه  نرسیده است.

۸. ۸)معاملات مندرج در یادداشت توضیحی شماره ۲۹ صورتهای مالی، به عنوان کلیه معاملات مشمول ماده ۱۲۹ اصلاحیه قانون تجارت که طی سال مالی مورد گزارش انجام شده و توسط هیئت مدیره به اطلاع این مؤسسه رسیده، مـورد بـررسـی قـرار گـرفتـه اسـت. در معـاملات مذکـور، مفاد ماده فوق مبنی بر کسب مجـوز از هیئـت مدیره و عدم شرکت مدیر ذینفع رعایت شده است. مضافا  نظر این مؤسسه به شواهدی حاکی از اینکه معاملات مزبور با شرایط مناسب تجاری و در روال عادی عملیات شرکت انجام نگرفته باشد، جلب نگردیده است.

۹. ۹) گزارش هیئت مدیره درباره فعالیت و وضع عمومی شرکت، موضوع ماده۲۳۲ اصلاحیه قانون تجارت، که به منظور تقدیم به مجمع عمومی¬عادی صاحبان سهام تنظیم گردیده، مورد بررسی این مؤسسه قرار گرفته است. با توجه به رسیدگیهای انجام شده، نظر این مؤسسه به موارد با اهمیتی که حاکی از مغایرت اطلاعات مندرج در گزارش مذکور با اسناد و مدارک ارائه شده از جانب هیئت مدیره باشد، جلب نشده است.

۱۰. گزارش در مورد سایر مسئولیت های قانونی و مقرراتی حسابرس

۱۰)در اجرای مفاد ماده ۳۳ دستوالعمل اجرائی قانون مبارزه با پولشوئی توسط حسابرسان، رعایت مفاد قانون مزبور و آیین نامه¬ها و دستورالعمل¬های اجرائی مرتبط در چارچوب چک لیست های ابلاغی مرجع ذیربط و استانداردهای حسابرسی، توسط این موسسه مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این خصوص این موسسه به موارد با اهمیتی حاکی از عدم رعایت قوانین و مقررات یاد شده برخورد نکرده است.

بررسی صورت مالی
به گزارش بازار،  شرکت مهندسی توسعه سایپا یکی از شرکت‌های زیر مجموعه ساپیا است که عمده فعالیت آن در رابطه با طرح‌های توسعه‌ای این شرکت است. این نماد با میانگین حجم ماه۳۱۸ میلیون واحد با ارزش بازار ۷۲ هزار میلیارد تومان در تابلوی بورس ثبت شده است که نشان می‌دهد قدرت نقدشوندگی ان قابل قبول است. نسبت درآمد به قیمت این نماد با منفی۲۵.۵۲ درصد است که برای کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری بلند مدت هستند جایگاه خوبی است. درست است که سود دهی این شرکت‌ها منفی است اما بیشتر آن‌ها از لحاظ بنیادین در طول سال مثبت می‌شوند.

در طول یک ماه گذشته سهام این شرکت رشد مثبت متعادل داشته است و نمودار نشان می‌دهد که همچنین با شتاب حداکثری در حال رشد است. این موضوع بیشتر به دلیل افزایش قیمت خرید خودرو و همچنین  درخواست شرکت‌های خودرو سازی برای افزایش قیمت این محصول در روزهای آینده است.

بر اساس صورت مالی که در سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران آمده مجموع سود(زیان) خالص این شرکت در سال ۹۸، ۳۴ هزار میلیارد ریال است که نسبت به سال ۹۷، (۴هزار میلیارد ریال) حدود ۸ برابر شده است و این نشان از سود دهی بالا این شرکت طی یکسال است.

همچنین بر اساس صورت مالی منتشر شده جمع بدهی‌های این شرکت در سال ۹۸، ۱۵۱ هزار میلیارد ریال است که نسبت به سال ۹۷ حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است. جمع حقوق مالکانه این شرکت در سال ۹۸، ۲۵۱ هزار میلیارد ریال است که نسبت به سال ۹۷ حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال کاهش داشته است.

کد خبر: ۲۸٬۴۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha