۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
روایت زندگی دشوار «پس از باران» | طرح دفع آب‌های سطحی یزد بلاتکلیف است
گزارش بازار؛

روایت زندگی دشوار «پس از باران» | طرح دفع آب‌های سطحی یزد بلاتکلیف است

یزد- سیلاب و مختل شدن دوباره زندگی در یزد از روز گذشته تاکنون بار دیگر موضوع عدم مدیریت پساب ها و روان آب ها در این شهر را نقل محافل عمومی کرده است.

سمیه گلابگیریان- بازار؛ بارندگی روزهای اخیر استان به ویژه در شهر یزد قابل توجه و با افزایش ۲۷ درصدی نسبت به دوره بلندمدت مواجه بوده است اما ای کاش می شد این بارشها را به جای بلای طبیعی، نعمت الهی دانست چرا که خسارت های آن معمولا بسیار قابل توجه است.

بیشترین خسارت ناشی از سیلاب در دوره قبل مربوط به بخش شهری و ناشی از پس زدگی شبکه فاضلاب بود چرا که بخش قابل توجهی از آب های باران به سمت شبکه فاضلاب با محدودیت ظرفیت وارد شد و از خانه ها سردرآورد.

لزوم استفاده از رودخانه یزد برای هدایت آب باران

در گذشته ناودان خانه ها به حیاط متصل و آب در داخل باغچه ها جذب می شد اما در شهرسازی فعلی آب ناودان ها مستقیم به شبکه فاضلاب وارد می شود و همین ظرفیت استفاده از فاضلاب در بارندگی ها را بیش از انتظار می کند اما روان آب ها که می توانند با هدایت مناسب به تغذیه سفره های آب زیرزمینی کمک کنند این بار بلای جان مردم و زندگی روزمره اشان شده اند به طوری که نه تنها عابران بلکه خودروها نیز برای تردد با مشکل مواجه هستند و این معضل حتی دربافت جدید شهر بسیار مشهود است.

یک شهروند: شبکه فاضلاب یزد نصفه نیمه رها شده و کسی به فکر اتمام آن نیست

یکی از شهروندان با زیر سوال بردن مدیریت شهری و زیرساخت های نامناسب اظهار کرد: حفر چند حلقه چاه برای دفع این میزان بارندگی راهکار نیست چرا از روش های اصولی و مدیریت صحیح برای زمان بارندگی استفاده نمی شود. رودخانه ای که در یزد وجود دارد قطعا در گذشته کاربرد داشته و یزد همین کویری است که قبلا هم بوده است از این رو احیای رودخانه قطعا کارگشا خواهد بود.

رضا مرتضوی با اشاره به روان شدن آب در رودخانه اما مسدود بودن ابتدا و انتهای آن، افزود: اگر رودخانه باز می شد قطعا آب وارد دشت شده و جذب سفره های زیرزمینی می شد اما الان از خانه های مردم سر در آورده و باعث خسارت می شود.

ضعف مدیریت در زمان باران

یکی دیگر از شهروندان به معابر آب گرفته و دشواری زندگی بعد از باران در شهر یزد اشاره کرد و افزود: با این میزان بارندگی مدارس تعطیل شده، مردم از کار و کاسبی افتاده اند و امکان تردد در شهر وجود ندارد.

میترا موسوی بیان کرد: مدیریت شهری آن هم یک شهر جهانی که بافت تاریخی ارزشمند دارد باید بسیار از این وضعیت بهتر باشد وگرنه لباس کار پوشیدن شهردار و حضور در صحنه کاری از پیش نمی برد، باید زیرساخت را اصلاح کرده و در زمان باران تنها مدیریت کرد.

وی تصریح کرد: معابر اصلی که با این وضعیت مواجه هستند و معابر محله ای نیز وضعیت به مراتب بدتری دارند به طوری که تردد از آنها حتی با ماشین هم دشوار است و انگار خودروها در آب شناور شده اند و این نشان می دهد که یا شهر یزد ظرفیت باران را ندارد یا مدیریت شهری یزد توان مدیریت آب باران را ندارد!

روایت زندگی دشوار «پس از باران» | طرح دفع آب‌های سطحی یزد بلاتکلیف است

شبکه فاضلاب بی فایده

یکی دیگر از شهروندان یزدی به شبکه فاضلاب شهر یزد و بی فایده بودن آن برای دفع آب باران اشاره کرد وافزود: زمانی که آب باران به جای شبکه فاضلاب وارد خانه های مردم می شود نشان می دهد که هزینه ای که برای اجرای شبکه فاضلاب کرده اند چندان اثر بخش نبوده و حتی دردسرساز است.

علی میرزازاده اضافه کرد: شبکه فاضلاب یزد نصفه نیمه رها شده و کسی به فکر اتمام آن نیست و زمانی که این حجم از آب وارد شبکه می شود مدیریت آن با مشکل مواجه می شود از این رو باید شبکه را کامل اجرا کرده و ظرفیت را افزایش دهند و تنها به دریافت بهای فاضلاب در قبوض بسنده نشود.

انتقاد شهروندان حکایت از مدیریت نادرست شهری در دفع آب های سطحی دارد

وی ادامه داد: شبکه فاضلاب شهر یزد در مجموع درست اجرا نشده است و حتی در این ظرفیت نصفه و نیمه شاهد هستیم که دریچه هایی که در شهر ایجاد شده بالاتر از سطح خیابان قرار دارد و گاهی در شیب اجرا شده است که امکان ورود آب ندارند. اگر این شبکه برای دفع آب های سطحی نیست لااقل شهرداری باید سیستمی را پیاده کند که مردم به دلیل آب گرفتگی زمین گیر نشوند.

بلاتکلیفی طرح دفع آب های سطحی

انتقاد شهروندان حکایت از مدیریت نادرست شهری در دفع آب های سطحی دارد البته در سال های اخیر اقداماتی در راستای حفر چاه های جدید و زه کشی انجام شده است اما به نظر می رسد با توجه به تغییر اقلیم و در پیش رو بودن باران های موسمی باید راهکار بهتری را برای مدیریت روان آبهای باران در شهر یزد در نظر گرفت.

طرح جامع دفع آب های سطحی مدت هاست که در شهرداری معطل مانده و مطالعات انجام شده به نتیجه نرسیده است و شهرداری از کمبود بودجه برای تکمیل طرح می گوید در حالی که این روند باید سریعتر از این پیش برود و با کمک بودجه های استانی و کشوری شاهد اجرای یک سیستم پایدار و اصولی برای دفع آب های سطحی در شهر یزد باشیم.

کد خبر: ۲۸۴٬۰۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • علیرضا IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      0 0
      چند تا مسأله ساده: اول اینکه فضای سبز و به خصوص فضای سبز کنار خیابانها باید چند سانت از خیابان گود تر باشه تا هر هرز آبی از خیابان وارد فضای سبز شده و اگر مسیر بسته بود حداقل جذب زمین بشه. دوم در خیابانها شیب بندی وجود داشته باشه تا آب به سمت مسیرهای گودتر و در نهایت رودخانه برسه. اما یادمون نره اگه با کمترین هزینه آب به سمت رودخانه هدایت بشه که دیگه نمیشه بودجه های میلیاردی برای انتقال آب با لوله و .. جذب کرد. پس همین سیستم خوبه چون اگه برا مردم آب نداره ولی برا یه عده نون داره.
    • علیرضا IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      1 0
      تو پاراگراف اخر همین مقاله هم مسأله اصلی بیان شده:: تامین بودجه برای طرح جامع آبهای سطحی. بقیش بازیه
    • محمدرضا IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      0 0
      سلام بنده در بافت قدیم محله فهادان زندگی میکنم در خصوص زیبا سازی و همچنین چاه های جذبی در کوچه بارها به سازمان شهرداری رفتم نامه نگاری کردم ولی متاسفانه پاسخی ندادند در زمان بارندگی مسیر ورودی چاه ها بخاطر حجم زیاد آب باران مسدود شده وکند وارد چاه میشود و مقدار قابل توجهی از آب باران به داخل منازل روانه می‌شود و کسی نیست جواب دهد،نمیدانیم اینهمه همایتی که سازمان یونسکو جهت زنده نگه داشتن بافت قدیم می‌کنه تو جیب چه کسانی میرود،فقط در زمان مرمت و بازسازی منزل که می‌شود میراث فرهنگی و شهرداری پیدا شده و نظر میدهند که چگونه کار کنند طبق ضوابط آیا در زمان باران، برف، یا خسارت به منازل مردم ضوابط وجود ندارد واقعا بابت داشتن این چنین مسئولان دلسوز متاسف هستیم
    • r.s FR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      0 0
      کاردانها در گوشه ای و کار نادانها در پشت میزی . مشکل فقط همینه