۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۰
ایران در سریلانکا نیروگاه تجدیدپذیر می سازد| قیمت ارزان پیمانکاران ایرانی نسبت به چینی ها
رییس امور بین‌الملل وزارت نیرو در گفتگو با بازار:

ایران در سریلانکا نیروگاه تجدیدپذیر می سازد| قیمت ارزان پیمانکاران ایرانی نسبت به چینی ها

اکبری رئیس مرکز بین‌الملل وزارت نیرو از آغاز مطالعات احداث مزرعه انرژی خورشیدی توسط ایرانی ها در سریلانکا خبر داد و گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه آب و برق امسال به یک میلیارد دلار می رسد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: ایران از ظرفیت بالایی در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی برخوردار است. اما سیاست گذاری های اشتباه در طول سال های گذشته باعث افت صدور خدمات فنی و مهندسی در طول سال های گذشته شده است. جالب است که بدانید از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ روند صادرات صعودی بوده و از ۵۷۵ میلیون دلار در سال ۱۳۸۰ به ۴ میلیارد و ۱۱۸ میلیون دلار در سال ۹۰ رسید.

این دوران طلایی عمر طولانی نداشت و بعد از یک افت ۸۸ درصدی در پایان سال ۹۹ مقدار صدور خدمات فنی و مهندسی کشور به حدود ۴۹۱ میلیون دلار رسید. حالا اما رییس کل گمرک در تازه ترین آمار اعلامی مقدار صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال گذشته را ۱.۲ میلیارد دلار اعلام کرده که صنعت آب و برق سهم بالایی از آن را به خود اختصاص داده اند. آنگونه که مجتبی اکبری رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو به بازار می گوید: سهم صنعت آب و برق از این مقدار صادرات حدود ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

پیش بینی می کنیم صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه آب و برق در سال ۱۴۰۳ به حدود یک میلیارد دلار افزایش یابد

او با بیان اینکه پیش بینی می کنیم صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه آب و برق در سال ۱۴۰۳ به حدود یک میلیارد دلار افزایش یابد، ادامه داد: البته توان صادرات در این بخش ۵ میلیارد دلار است اما در شرایط حاضر این امکان میسر نشده است.

اکبری خاطرنشان کرد: مطالعات احداث مزرعه انرژی خورشیدی به ظرفیت ۱۰ مگاوات توسط متخصصان ایرانی در کشور سریلانکا آغاز شده است. ضمن اینکه در حوزه پسآب نیز مذاکراتی برای شروع همکاری با کشورهای منطقه آغاز شده است.

بسیاری از کشورهای آفریقایی که سطح پهنای خورشید در آنها بالا بوده و از تابش نور خورشید بالایی برخوردار هستند، خواهان همکاری با ایران هستند. آنها می خواهند که ایرانی ها در کشورهای آنها نیروگاه خورشیدی احداث کنند

او همچنین گفت: بسیاری از کشورهای آفریقایی که سطح پهنای خورشید در آنها بالا بوده و از تابش نور خورشید بالایی برخوردار هستند، خواهان همکاری با ایران هستند. آنها می خواهند که ایرانی ها در کشورهای آنها نیروگاه خورشیدی احداث کنند.

رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو در پاسخ به این سوال که بسیاری از کشورهای اروپایی و چینی از تکنولوژی بهتری نسبت به ایران برخوردار هستند، چرا آنها باید خواهان همکاری با ایران باشند، گفت: ما نبست به چینی ها در حوزه طراحی، مشاوره و ساخت خیلی ارزان تر این کار را انجام می دهیم.

او خاطر نشان کرد که صادرات خدمات فنی و مهندسی از ارزش افزوده بسیاری بالایی برخوردار بوده و به هیچ وجه قابل مقایسه با صادرات محصولات خام و نیمه خام نیست

اکبری این نکته را هم اضافه کرد که ما در این کشورها به عنوان سرمایه گذار حضور پیدا نمی کنیم بلکه به عنوان پیمانکار قرار است که این پروژه ها را اجرایی کنیم.

رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو با بیان این که هم‌اکنون برگزاری پنج کمیسیون مشترک اعم از سریلانکا، قطر، الجزیره، اسلونی، و تاجیکستان در دستور کاراست، افزود: هدف از تشکیل این کمسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی برنامه‌ریزی به منظور توسعه حجم مبادلات حوزه اقتصادی و ارائه خدمات فنی – مهندسی است و درکشورهایی چون تاجیکستان، سریلانکا، قطر، عراق و حوزه افریقا در حال پیشبرد امور هستیم.

سنکرون برق ایران، روسیه و آذربایجان

او همچنین درباره دیگر اقدامات انجام شده برای افزایش تبادلات بین المللی در حوزه تامین انرژی گفت: ما دنبال اجرای یک پروژه سنکرون بین ایران و روسیه و آذربایجان هستیم. این پروژه هم اکنون به مراحل پایانی خود نزدیک شده است. با اجرایی شدن این پروژه و فراهم شدن امکان تبادل انرژی در این حوزه بی نیاز خواهیم شد. در واقع با این کار می توانیم در زمانی که مازاد برق داریم آن را صادر کرده و در زمانی که کسری برق داریم نسبت به واردات آن اقدام کنیم.

کد خبر: ۲۸۲٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کاربر IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
      0 1
      اب گندیدهای دور بر مردم در مرکز تهران را جمع کن بسه!