۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۲
پیشگیری از انتشار ۲۲۰ تن گاز گلخانه‌ای با احداث نیروگاه بیوگاز غرب تهران
معاون وزیر نیرو:

پیشگیری از انتشار ۲۲۰ تن گاز گلخانه‌ای با احداث نیروگاه بیوگاز غرب تهران

معاون وزیر نیرو گفت: با بهره‌برداری نیروگاه بیوگاز فاضلاب غرب تهران از انتشار سالانه ۲۲۰ هزارتن گاز دی اکسید کربن جلوگیری می‌شود که اثر زیست محیطی چشمگیری دارد.

به گزارش بازار، نیروگاه بیوگازسوز فاضلاب غرب تهران (فیروزبهرام) به عنوان بزرگترین نیروگاه متمرکز زیست توده کشور با ظرفیت اسمی ۷.۲ مگاوات، امروز (پنج شنبه ۲۳ فروردین)، همزمان با افتتاح پروژه‌های صنعت آب و فاضلاب استان تهران به صورت ویدئو کنفرانس توسط آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو و با حضور محمود کمانی، معاون وزیر نیرو افتتاح شد.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) در آیین افتتاح بزرگترین نیروگاه بیوگازسوز فاضلاب کشور و غرب آسیا و سومین نیروگاه بیوگاز کشور خاطرنشان کرد:در این نیروگاه با استحصال گاز حاصل از تصفیه فاضلاب، برق، تولید و با ظرفیت ۷.۲ مگاوات، سالانه ۵۰ میلیون کیلووات ساعت برق تولید می‌شود.

محمود کمانی ادامه داد: با بهره‌برداری این نیروگاه سالانه از انتشار معادل ۲۲۰ هزارتن گاز دی اکسید کربن جلوگیری می‌شود که اثر زیست محیطی بالایی دارد و معادل وجود بیش از ۳۰۰۰ هکتار جنگل برای جذب دی اکسید کربن است.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه تولید نیروگاه‌های بیوگازسوز با گاز استحصالی از فاضلاب انجام می‌شود، اظهار کرد: با تصفیه فاضلاب، گاز متان در هوا منتشر می‌شود که با احداث این نیروگاه‌ها از انتشار سالانه ۲۲۰ هزار تن گاز دی اکسید کربن جلوگیری می‌شود؛ همچنین با این روش، گاز متان جمع آوری شده و حاصل از فرایند تصفیه فاضلاب، شیرین‌سازی و در نیروگاه تبدیل به برق می‌شود.

وی با برشمردن انواع نیروگاه‌های تجدیدپذیر، به اهمیت بالای زیست محیطی ساخت نیروگاه‌های زیست توده شامل نیروگاه‌های زباله سوز و بیوگازسوز در کشور اشاره و عنوان کرد:نیروگاه بیوگازسوز فاضلاب غرب تهران با ظرفیت ۷.۲ مگاوات به عنوان سومین نیروگاه بیوگاز کشور و بزرگترین نیروگاه در منطقه غرب آسیا، سالانه حدود ۵۰ میلیون کیلووات ساعت برق تولید و از انتشار گازهای گلخانه‌ای معادل ۲۴ میلیون مترمکعب جلوگیری می‌کند.

کمانی از افزایش ظرفیت نیروگاه‌های زیست توده کشور به ۲۱ مگاوات خبر داد و خاطرنشان کرد: این رقم بیش از ۲ برابر نیروگاه‌هایی است که در آغاز فعالت دولت سیزدهم وجود داشته است.

رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق (ساتبا) با تشریح پروژه‌های در دست اجرای نیروگاه‌های زیست‌توده در کشور، افزود: حدود ۸ نیروگاه دیگر در حال ساخت است که از جمله آن می‌توان به چهار نیروگاه بیوگازسوز در شهرهای اصفهان، قم، کاشان و شیراز اشاره کرد و پیش‌بینی می‌شود ظرف مدت یک سال و نیم آینده و انتهای فعالیت دولت سیزدهم، این نیروگاه‌ها به بهره‌برداری برسند.

وی با اعلام افزایش نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه زیست توده در کشور، تصریح کرد: برای اینکه برق تولیدی این نوع نیروگاه‌ها اقتصادی شود، ساتبا طی دو مرحله در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نرخ خرید تضمینی برق را افزایش داده است. در حال حاضر نرخ برق حاصل از نیروگاه‌های زباله سوز ۳۶۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت و برای نیروگاه‌های بیوگاز سوز، ۲۶۰۰ تومان تعیین شده است.

کمانی با بیان اینکه با احداث نیروگاه‌های زیست توده در کشور از انتشار آلودگی بیش از ۱۳ هزار تن زباله در سال جلوگیری می‌شود، گفت: خوشبختانه با مصوبه شورای اقتصاد، مجوز ساخت ۲۰۰ مگاوات نیروگاه زیست توده گرفته شده است، بنابراین امیدواریم با هماهنگی میان وزارت نیرو، وزارت کشور و شهرداری ها، ساخت این نیروگاه‌ها در اکثر کلان شهرها و به خصوص شهرهای شمالی و ساحلی کشور، امسال آغاز شود.

کد خبر: ۲۸۱٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha