۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
رئیس جمهور به حوزه خودرو ورود کند| واگذاری بازار خودرو به چینی ها مشروط به انتقال فناوری
یک نماینده مجلس در گفت و گو با بازار؛

رئیس جمهور به حوزه خودرو ورود کند| واگذاری بازار خودرو به چینی ها مشروط به انتقال فناوری

ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع خانه ملت به بازار گفت: برای بهبود وضعیت صنعت خودرو رئیس جمهور باید ورود کند، متاسفانه رفتار رئیس دولت سیزدهم تاکنون در قبال خودروسازی منفعلانه بوده است.

امید محمدی؛ بازار: همکاری گروه ماموت با زیرمجموعه شرکت خودروسازی چری به نفع بازار کشور نیست؛ چرا که طی یک دهه اخیر صنعت و بازار خودرو کشور با چرخش از محصولات فرانسوی اکنون در اختیار چینی ها قرار گرفته است. از سوی دیگر وضعیت صنعت خودرو به سمتی سوق یافته که تعریف محصول براساس توان خرید و رقابت میان برندها از بین رفته است. اگر این وضعیت طی سال جاری تداوم داشته باشد، نباید انتظار بهبود از صنعت خودرو کشور را داشت، برای بررسی این موضوع با روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداختیم:

* صنعت خودرو کشور باید تا چه زمانی به مونتاژ محصولات چینی ادامه دهد تا صاحب پلتفرم و فناوری شود؟

باتوجه به وجود بازار بزرگ خودرو در کشور باید از مونتاژ و تولید خودرو خودرو تحت لیسانس عبور کنیم، این نوع خودروسازی در دنیا منسوخ شده است. باتوجه به اینکه قدمت خودروسازی در کشور به بیشتر از نیم قرن می رسد، اکنون باید تصمیم گرفت که قطعه ساز باشیم و خودرو مورد نیاز کشور را وارد کنیم؛ یا اگر اراده به خودروسازی داشتیم باید مزیت های کشور را نیز در نظر گرفته و از روش مونتاژ کاری خارج شویم.

* باتوجه به اینکه صنعت خودرو طی پنج سال اخیر مورد تحریم های ظالمانه قرار گرفت، دست یابی به فناوری و خودروساز شدن، امکان پذیر است؟

بله، در حوزه نظامی در مقطعی از زمان وارد کننده سیم خاردار بودیم، اما امروز به تولید کننده فناوری های نظامی و فضای تبدیل شدیم. مهندسان، قوانین و شرایط کشور در دو حوزه نظامی و خودروسازی یکسان است؛ پس می توانیم مشروط بر تغییر سوداگری مونتاژ خودروهای دست سوم چینی به جای دست اول، صاحب فناوری و نوآوزی صنعت خودرو شد. البته در این زمینه باید از نظر اقتصاد سیاسی با باشگاه مدیران مافیایی خودرویی تسویه حساب کرد.

باشگاه انحصاری مدیران صنعت خودرو همیشه در جناح های مختلف حاکم هستند و مجلس شورای اسلامی، دولت و سایر دستگاه های نظارتی را هم تحت یوغ خود درآوردند

* به باشگاه مدیران مافیایی خودرویی اشاره کردید، آیا این افراد نفوذ در سیاستگذاری صنعتی کشور دارند؟

باشگاه انحصاری مدیران صنعت خودرو ۳۰ سال هست که خود را صاحب صنعت می دانند و اجازه ورود به افراد مستعد و توانمند را نمی دهند. در جناح های مختلف این افراد همیشه حاکم هستند و مجلس شورای اسلامی، دولت و سایر دستگاه های نظارتی را هم تحت یوغ خود درآوردند. این افراد به دولتمردان و نمایندگان منتخب مردم در خانه ملت اجازه نمی دهند که خارج از تصمیم آن ها، برای صنعت خودرو تصمیم گیری شود. بارها این افراد با نفوذ طرح های مختلف ما را در مجلس شورای اسلامی برای صنعت خودرو را خنثی کردند، بنابراین از نظر سیاسی باید دولت با آن ها تسویه حساب سیاسی کند.

رئیس جمهور به حوزه خودرو ورود کند| واگذاری بازار خودرو به چینی ها مشروط به انتقال فناوری

علیرغم اینکه سازمان ها و ارگان های مختلف و فراوانی در صنعت خودرو دخالت دارند، اما این صنعت فرا بخشی است و وزیر صمت یا وزارت صمت نمی تواند به تنهای خودروسازی را مدیریت کند

* پیشتر به مساله برخورد دولت با افراد با نفوذ یا مافیایی خودرویی اشاره داشتید، آیا این برخورد را وزیر صمت باید انجام دهد؟

برای بهبود وضعیت صنعت خودرو رئیس جمهور باید ورود کند، متاسفانه رفتار رئیس دولت سیزدهم تا کنون در قبال صنعت خودرو منفعلانه بوده است. اگر رئیس جمهور در صنعت خودرو صاحب تشخیص نیست، باید از متخصصین امر جهت بهبود وضعیت فعلی کمک بگیرد. علیرغم اینکه سازمان ها و ارگان های مختلف و فراوانی در صنعت خودرو دخالت دارند، اما این صنعت فرا بخشی است و وزیر صمت یا وزارت صمت نمی تواند به تنهای خودروسازی را مدیریت کند. رئیس دولت سیزدهم باید مانند رئیس جمهور دولت های نهم و دهم که در حوزه مسکن ورود و اتفاقات مثبتی ایجاد شد، ورود داشته باشد.

اگر بازار خودرو کشور قرار است به هر نحوی به خارجی ها واگذار شود، باید مشروط بر اکتساب و انتقال فناوری باشد؛ در غیر اینصورت نباید بازار داخلی را مفت در اختیار خودروسازان دست چندم چینی قرار داد

* به عنوان پرسش پایانی، شراکت بیش از اندازه خودروسازان بخش خصوصی با شرکای چینی (مانند همکاری ماموت و چری) به نفع بازار کشور است؟

در تمام دنیا کشورهای که صاحب خودروسازی به معنای واقعی کلمه نبودند، اما اکنون صاحب سبک و صنعت خودرو هستند؛ بازار کشور خود را مشروط بر انتقال فناوری در اختیار خودروسازان خارجی قرار دادند. اگر بازار خودرو کشور قرار است به هر نحوی به خارجی ها واگذار شود، باید مشروط بر اکتساب و انتقال فناوری باشد؛ در غیر اینصورت نباید بازار داخلی را مفت در اختیار خودروسازان دست چندم چینی قرار داد.

کد خبر: ۲۷۹٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha