۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
بررسی وضعیت بنیادی نماد غسالم
بازار گزارش می‌دهد؛

بررسی وضعیت بنیادی نماد غسالم

مجموع اطلاعات نشان می‌دهد که غسالم‌ بنیاد خوبی دارد ولی درحال اصلاح قیمت است که به زودی از این وضعیت خارج می‌شود.

پژمان مرادی؛ بازار، در ادامه بررسی بنیادی شرکت‌های بورسی امروز به نماد غسالم در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر می‌پردازیم. بر اساس آخرین داده‌ها شاخص این گروه ۷۹هزار واحد بوده که نسبت به روزهای گذشته با ریزش ۲ هزار واحدی روبه رو بوده است.

این گروه صنعت غذایی به دلیل تهیه مواد اولیه از داخل کشور و عمده فروش داخلی آن، از صنایعی است که کمترین اثرپذیری را از تنش‌های سیاسی و تحریم‌های بین‌المللی دارد. رشد این گروه در اردیبهشت ماه به سرعت رخ داده تا جای که در برخی از روزها شاهد ۱۳۸درصد آن بودیم.

امروز به بررسی بنیادین گروه صنایع غذایی شیرین عسل(سالمین) با نماد غسالم یکی از نمادهای تاثیر گذار بر شاخص این گروه می‌رویم. فعالیت اصلی شرکت عبارت از تولید مواد غذایی از هر قبیل مانند کنسروجات، مواد غذایی خام و پخته و منجمد، انواع بیسکویت و کیک اسفنجی، شیرینی و مربا و محصولات دامپروری و فرآورده‌های صنعتی و صادرات و واردات آنها و همه گونه عملیات و فعالیت‌های مرتبط با موضوع شرکت می‌باشد.

عوامل محیطی
به غیر از تورم و افزایش نرخ ارز، عواملی همچون تامین نیاز مواد اولیه از داخل، صادرات به کشورهای همسایه و حتی کشورهای آسیایی، کاهش میزان فروش داخلی به دلیل تورم، وجود نیروی کار ارزان، اشتغال‌زایی۱۷درصدی این صنعت و وجود تقاضای بالا سبب شده که این صنعت همچنان با قوت نه در ایران بلکه در جهان پا برجا بماند.
کشورهای همسایه و همچنین چین روسیه جزو کشورهای پر مصرف مواد غذایی ایرانی هستند. بر اساس آخرین آمار ارزش صادرات این صنعت از یک میلیارد و ۲۴ میلیون دلار در سال ۱۳۸۷ با رشدی ۱۷۵درصدی به ۲میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار در سال ۱۳۹۶ صعود کرده که گویای افزایش بیش از ۵/ ۲برابری ارزش صادرات محصولات این صنعت است علاوه بر آن در سال این صنعت تواسنت ۱۰ درصد دیگر به صادرات خود اضافه کند.

با توجه به اینکه مواد غذایی جزو اولین نیازهای هر کشور است، به نظر می‌رسد با شیوع کرونا و کاهش صادرات مواد غذایی توسط اروپا و کشورهای مختلف به کشورهای همسایه، ایران اولین کشور جایگزین آن‌ها در منطقه باشد که این موضوع هم اکنون در حال رخ دادن است. گفته شده که در ابتدای سال ۹۹ بیش از ۵۰درصد صادرات ایران مربوط به مواد غذایی است.
نماد غسالم هم اکنون در برخی از کشورهای نظیر چین و مالزی دارایی نمایندگی است و همچنین یکی از مرغوب‌ترین محصولات در کشورهای همسایه در بحث شکلات است. به نظر می‌رسد که از لحاظ صادرات امسال این کشور با کاهش ارزش پول ملی درآمد بیشتری از صادرات داشته باشد.

عوامل داخلی
صورت مالی این شرکت نشان می‌دهد که سود خالص این شرکت طی یکسال گذشته  ۷۸ درصد رشد داشته که از ۲۴۸.۲۷۵ میلیون ریال به ۴۴۳.۰۸۴ میلیون ریال در دوره منتهی به ۱۲ ماهه سال ۹۸ رسیده است. همچنین درآمدهای عملیاتی این شرکت ۴۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.
در کنار این اعداد باید سود حاصل ۴.۲۰۰.۶۸۹ میلیون ریال را اضافه کرد. همچنین سود پایه هر سهم۶۷ میلیون ریال بوده که نسبت به رقم ۲۷ میلیون ریال سال ۹۷ رشد حدود سه برابر رشد داشته است. نسبت بدهی به دارایی این شرکت ۸.۹درصد است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در این شرکت ریسک بالای ندارد.
در کنار تحلیل ترازنامه مالی این نماد، نمودار استراتژی توان تعدیل آن نشان از افزایش ۴۰ درصدی رشد فروش این شرکت را نشان که از نظر تحلیل‌ گران رقم قابل توجهی است.

بررسی تابلوی بورس هم نشان از رشد سهام این شرکت می‌دهد. این نماد با میانگین حجم ماه ۱۱۲ میلیون دارای قدرت نقدشوندگی خوبی است همچنین نسبت قیمت به درآمد آن ۳۶۵.۶۷درصد است که رقم بالای است که این موضوع می‌تواند برای کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری بلند مدت در این شرکت باشد نگران کننده باشد چرا که ریسک بالای دارد.

قیمت کنونی سهام این شرکت در ۱۴ تیرماه  ۱۰.۹۸۰ ریال است که نسبت به ۱۰ روز گذشته حدود ۳درصد کاهش پیدا کرده است. این شرکت در طول این ماه روند نزولی داشته که به نظر می‌رسد که این ریزش‌ها در این هفته پایان پیدا کند.

مجموع اطلاعات نشان می‌دهد که غسالم‌ بنیاد خوبی دارد ولی درحال اصلاح قیمت است که به زودی از این وضعیت خارج می‌شود. با توجه به باز شدن مرزهای کشورهای مختلف از جمله عراق، پاکستان و افغانستان به نظر می‌رسد که از لحاظ دارایی‌های ارزی این شرکت رشد خوبی داشته باشد. این نماد قابلیت رشد بالای دارد که بعد از اصلاح که در هفته‌های اخیر صورت می‌گیرد روند صعودی داشته باشد.

کد خبر: ۲۷٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
      11 0
      پس اگر دارای صادرات و فروش خوبی میباشد چرا دائماٌ منفی می باشد و تا کی این رویه منفی بودن تمام می شود؟
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      5 1
      سلام. در 31 اردیبهشت 99 به سفارش برخی دوستان 27000 از غسالم رو خریداری کردم متاسفانه از اون تاریخ این سهم هماش سیر نزولی رو طی کرده است در حالی اکثر سهم ها دو ماه بعد از افزایش سرمایه شروع به افزایش قیمت می کنند لذا خواهشمندم به ما بگین تا اخر سال تکلیف ای سهم چه خواهد شد ایا رشد خواهد کرد یا نه ممنون