۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
سکوت سنگین مدیران سیمان مجد خواب با سالها زیان متوالی
تحلیل جامع سهم سخواف

سکوت سنگین مدیران سیمان مجد خواب با سالها زیان متوالی

شرکت سیمان مجد خواف در وضعیت بنیادی نابسامانی قرار دارد؛ در حالی که هیچ صدایی از حقوقی ها و مدیران شرکت در نمی آید!

هادی بهرامی؛ بازار: سیمان یا بتن پس از آب پر مصرف ترین ماده در جهان است و سرانه مصرف سیمان در هر کشور رابطه مستقیمی با نرخ رشد اقتصادی آن کشور دارد. برای ایجاد یک میلیون تن ظرفیت تولید سیمان در دنیا به طور متوسط به ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری و حدود سه سال زمان نیاز است. قبول داریم که صنعت سیمان یکی از گروه های تولیدی کوچک در اقتصاد کشور است؛ اما در ارتباط زنجیره ای میان شرکت ها دخالت مستقیم و اثر گذاری دارد که میتواند گردش نقدینگی را در برهه زمانی های مختلف به سمت خود سوق دهد. در ادامه به تحلیل بنیادی و تکنیکال سهام سخواف متعلق به شرکت سیمان مجد خواف خواهیم پرداخت؛ تا سرمایه گذاران با آگاهی بیشتری اقدام به خرید سهم کنند.


معرفی و جایگاه شرکت
کارخانه سیمان مجد خراف در جوار راه آهن بین المللی خواف - هرات قرار داشته و در میان کارخانجات تولید کننده سیمان و پروژه هایی در دست اقدام در شرق کشور است که نزدیک ترین فاصله به نقطه مرزی دوغارون ( به عنوان مهم ترین دروازه صادراتی به افغانستان) قرار گرفته است. علاوه بر آن، شرکت ده هکتار زمین اختصاصی در کنار ایستگاه راه آهن خواف با عنوان بارانداز در اختیار دارد که در کنار مزایای فوق موقعیت صادراتی بی نظیری را به این پروژه داده است. درپی آغاز بهره برداری فاز اول کارخانه در سال ۱۳۹۰ به پشتوانه نیروی انسانی متخصص و ماشین آلات خوب و با تأمین کلینکر و سیمان های تیپ ۲ با کیفیت مطلوب تولید و عمده آن به خارج از کشور صادر گردید. مرکز اصلی شرکت در شهرستان خواف و محل اجرای پروژه ۴ کیلومتری جنوب شهرستان خواف میباشد. ارزش بازار شرکت سیمان مجد خواف در بورس، مبلغ ۶۴۵ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۸۰۰ میلیون تومان ارزش معاملات دارد. چهار شخص حقیقی، بزرگ ترین سهامداران شرکت سیمان مجد خواف هستند که جمعا به تعداد ۵۲۶ میلیون سهم مالک ۱۸ درصد شرکت میباشند و شرکت بیمه معلم با ۴.۴ درصد، سومین مالک بزرگ شرکت است.


تحلیل صورت سود و زیان
جمع درآمد های شرکت در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۱۷.۵ میلیارد تومان شده است که ۱۵ میلیارد تومان از آن صرف بهای تمام شده کالای به فروش رسیده شده و هزینه های اداری نیز به مبلغ ۴.۶ میلیارد تومان بوده است. زیان خالص شرکت به مبلغ ۳ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است. زیان خالص شرکت در ۹ ماهه امسال با افزایش ۴۵۰۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به مبلغ ۱.۶ میلیارد تومان به ثبت رسید؛ اما مسئله مهم تر این است که شرکت طی سال های متوالی زیان خالص به همراه داشته و این زیان در حال انباشته شدن است. طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ هزینه های اداری و عمومی با افزایش ۹ درصدی نسبت به سال گذشته به مبلغ ۵ میلیارد تومان و زیان خالص شرکت با کاهش ۱۷ درصدی به مبلغ ۲.۵ میلیارد تومان برآورد میشود که در نهایت زیان خالص کاهش خواهد یافت؛ اما روند پسرفت و بحران شرکت همچنان پا بر جا خواهد بود؛ زیرا زیان انباشته شرکت 20 میلیارد تومان میباشد و باید هر چه سریع تر هزینه ها کنترل شده و طرح های توسعه ای جهت افزایش فروش انجام شود.

زیان خالص شرکت در ۹ ماهه امسال با افزایش ۴۵۰۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به مبلغ ۱.۶ میلیارد تومان به ثبت رسید؛ اما مسئله مهم تر این است که شرکت طی سال های متوالی زیان خالص به همراه داشته و این زیان در حال انباشته شدن است. تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ زیان خالص شرکت با کاهش ۱۷ درصدی به مبلغ ۲.۵ میلیارد تومان برآورد میشود که در نهایت زیان خالص کاهش خواهد یافت؛ اما روند پسرفت و بحران شرکت همچنان پا بر جا خواهد بود؛ زیرا زیان انباشته شرکت 20 میلیارد تومان میباشد و باید هر چه سریع تر هزینه ها کنترل شده و طرح های توسعه ای جهت افزایش فروش انجام شود.


نسبت قیمت به درآمد
سخواف در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم منفی ۱ تومان زیان خالص را برای سهام داران به همراه داشته است که پی بر ای سالانه آن را نیز در سال جاری منفی ۱۴۱ کرده است! سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۰ مبلغ منفی ۴.۵ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ منفی ۱ تومان و در نه ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ منفی ۶ ریال است. در تحلیل بنیادی و فرایند ارزشگذاری سهام، متریک ها و نرخ های بسیاری وجود دارد که نوشتن تمامی آنها خارج از حوصله مخاطبان است؛ پس سعی بر آن بوده است که خلاصه تحلیل های مهم و نتیجه گیری ها نوشته شود. با در نظر گرفتن ۳۰ درصد نرخ افزایش حقوق و دستمزد و بیش از ۸۰ درصد تورم در سال ۱۴۰۲ و همچنین میانگین دلار ۶۰ هزار تومانی در این سال، EPS فوروارد در تحلیل بنیادی سهم سخواف ۹ ریال و پی بر ای فوروارد نیز منفی ۲۲۰ برآورد میشود! وضعیت سودسازی و فعالیت اقتصادی شرکت بشدت ضعیف بوده و نیاز به مدیریت جدی تری دارد.


تحلیل تکنیکال
قیمت سهم پس از روند های خسته کننده، در سال ۱۴۰۲ با نهایت زورش توانست تا قله ۳۷۰ تومان، ۶۷ درصد رشد داشته باشد که مجددا بعد از ۸ ماه با افت ۴۱ درصدی به محدوده ۲۲۰ تومان رسیده است که جواب اعتماد و امید سهامداران با تحمل تورم بیش از ۸۰ درصدی این نبود. در حال حاضر قیمت بر روی حمایت خوبی قرار دارد که مجبور است آنرا حفظ کند وگرنه ریزش بیشتری خواهد داشت. با حفظ این حمایت میتوان به صعود بیشتر قیمت امیدوار بود؛ گرچه به بنیاد شرکت هم امیدوار بودیم اما ظاهرا نتیجه مثبتی نگرفتیم.

سکوت سنگین مدیران سیمان مجد خواب با سالها زیان متوالی

در حال حاضر قیمت بر روی حمایت معتبر ۲۲۰ تومان قرار دارد که مجبور است آنرا حفظ کند وگرنه ریزش بیشتری خواهد داشت. با حفظ این حمایت میتوان به صعود بیشتر قیمت امیدوار بود؛ گرچه به بنیاد شرکت هم امیدوار بودیم اما ظاهرا نتیجه مثبتی نگرفتیم


سخن پایانی
همنطور که میدانید صنعت سیمانی مانند صنعت قند و شکر برای تداوم فعالیت ها نیاز به برق رسانی مستمر دارد که متاسفانه در فصل تابستان فعالیت ها کاهش میابد و سود سازی شرکت ها را تحت تاثیر قرار میدهد. پس با این اوصاف رفتار فصلی برای شرکت های این گروه امری طبیعی است و نباید با کاهش تولید در یک ماه خاص نگران وضعیت عملکردی شرکت باشیم. اما شرکت سیمانی مجد خواف توجیه خاصی برای زیان ده بودنش ندارد و سهامداران از عملکرد مدیران و حقوقی های شرکت بسیار نا راضی هستند که با منابع، اعتماد و بهترین موقعیت ها شرکت نمیتواند سود سازی کافی داشته باشد!

کد خبر: ۲۷۸٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha