۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
سهام اپال را به حال خود رها نکنید! سقوط نرخ سود سازی و بازدهی منفی قیمت
تحلیل شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس

سهام اپال را به حال خود رها نکنید! سقوط نرخ سود سازی و بازدهی منفی قیمت

نرخ سودسازی شرکت اپال سقوط کرده است و بنظر می آید سهام را با قیمت رو به افت به حال خود رها کرده اند.

هادی بهرامی؛ بازار: صنعت معدنی ایران یکی از بزرگ ترین و متنوع‌ ترین صنایع اقتصادی کشور میباشد. صنایع معدنی به عنوان یکی از عوامل اصلی در تأمین منابع مالی دولت و ارزش افزوده برای اقتصاد کشور ایران اهمیت دارند. همچنین، این صنایع اشتغال زیادی ایجاد میکنند و از آنجا که در مناطق مختلف کشور واقع شده‌ اند، توسعه مناطق روستایی و عقب ‌مانده نیز را ترویج میدهند. در ادامه به بررسی کامل وضعیت سهام اپال خواهیم پرداخت.


معرفی شرکت
شرکت اپال را یکی از شرکت های غول در حوزه صنعت و معدن کشور میدانند. همچنین شرکت اپال از هلدینگ های بنام در زمینه استخراج و فرآوری سنگ آهن در ایران شناخته شده است. شرکت در استخراج معدن، تولید انواع مواد معدنی، فرآوری مواد معدنی، توسعه و ساماندهی انواع طرح های واحد های معدنی فعالیت کرده که در شرکت های معدنی نیز سرمایه گذاری های متعددی انجام میدهد.
ارزش بازار سهام اپال در بورس به مبلغ ۲۵ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان است که آخرین روز معاملاتی را با ۲ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان به ثبت رساند. از چشم انداز های شرکت هم میتوان به پیشرو شدن در مدیریت سرمایه و سرآمد در عملکرد بین شرکت های هلدینگ معدنی در سطح ملی اشاره کرد. شرکت سرمایه گذاری پارسیان مالک ۹۱ درصد سهم اپال میباشد که تنها در ۹ ماهه امسال ۱۹۸ میلیارد تومان سود را از اپال دریافت کرد.

سود شرکت در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۲۴۶ درصدی مواجه شد؛ اما در سال ۱۴۰۱ به طور قابل توجهی کاهش یافت. هزینه های اداری شرکت در ۹ ماهه امسال، مبلغ ۲۷ میلیارد تومان میباشد و سود خالص با افزایش ۵۱۱ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به مبلغ ۲۲۱ میلیارد تومان به ثبت رسید. سود خالص شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس تا پایان سال، ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود که نسبت به سال گذشته سقوط ۷۳ درصدی را تجربه خواهد کرد.


تحلیل صورت های مالی
جمع درآمد های شرکت در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۱ هزار و ۵۶۶ میلیارد تومان و هزینه های اداری به مبلغ ۲۴ میلیارد تومان میباشد. شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ مبلغ ۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سود خالص داشت که نسبت به سال گذشته ۷۷ درصد کاهش یافته بود که میتوان نامش را سقوط سود سازی گذاشت! سود شرکت در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۲۴۶ درصدی مواجه شد؛ اما در سال ۱۴۰۱ به طور قابل توجهی کاهش یافت.
هزینه های اداری شرکت در ۹ ماهه امسال، مبلغ ۲۷ میلیارد تومان میباشد و سود خالص با افزایش ۵۱۱ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به مبلغ ۲۲۱ میلیارد تومان به ثبت رسید. سود خالص شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس تا پایان سال، ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود که نسبت به سال گذشته سقوط ۷۳ درصدی را تجربه خواهد کرد.


نسبت قیمت به درآمد
شرکت اپال در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۵۵ تومان سود خالص را برای سهامداران به همراه داشته است. پی بر ای سالانه نیز در سال جاری منفی ۲۰ میباشد. سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۴۳ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵۵ تومان و در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۱ تومان است که روند رو به افتی را به ما نشان میدهد. پیش بینی میشود شرکت تا پایان سال ۱۵ تومان به ازای هر سهم سود خالص بسازد و اگر هیچ اتفاق مثیتی جهت افزایش سود تا آخر سال نیوفتد احتمالا با پی بر ای فوروارد ۸۶ معامله خواهد شد!

سهام اپال را به حال خود رها نکنید! سقوط نرخ سود سازی و بازدهی منفی قیمت


تحلیل تکنیکال
قیمت سهام اپال از از شهریور ۱۴۰۰ تا آبان ماه ۱۴۰۲ با ریزش ۴۷ درصدی مواجه شده است که طی ۴ ماه توانست ۹ درصد بازدهی داشه باشد که برای سرمایه گذاران خرد یک شوخی به حساب می آید. کف معتبر سهم ۱۲۰۰ تومان میباشد که در حال حاضر روند نزولی خود را شکسته و فقط کمی با عبور از ابر کومو فاصله دارد که نشانه مثبتی برای قیمت سهم است. با عبور از مقاومت میان مدتی ۱۵۰۰ تومان که یک استاتیک ماژور محسوب میشود میتوان به صعود قوی سهم تا ۳۰۰۰ تومان نیز امیدوار بود؛ در غیر اینصورت قیمت مدت زمان زیادی را صرف رنج زدن داخل کانال تریدینگ رنج کرده و سهامداران ناامید را خسته تر خواهد کرد. اگر بخواهیم به صورت کلی به نمودار قیمتی سهم اپال نگاه کنیم، متوجه میشویم که شرکت قصد سود رساندن به سهامدار را نداشته و نوسانات و بازدهی بسیار کم است.

سهام اپال را به حال خود رها نکنید! سقوط نرخ سود سازی و بازدهی منفی قیمت


سخن پایانی
صنایع معدنی به عنوان یکی از عوامل اصلی در تأمین منابع مالی دولت و ارزش افزوده برای اقتصاد کشور ایران اهمیت دارند که علاوه بر اشتغال زایی و توسعه مناطق روستایی، صنایع معدنی ایران را توسعه داده و وابستگی به درآمد های نفتی کشور را کاهش میدهد. مدیران شرکت اپال باید فکری به حال قیمت سهم بکنند تا سهامداران بیش از پیش ناامید نشوند؛ چراکه در صورت عدم اعتماد، جذب سرمایه مجدد شرکت کار مشکلی خواهد بود. صورت های مالی اپال با افت سودسازی روبروست که باید بهای تمام شده را کاهش و درآمد های عملیاتی را افزایش دهند تا بتوان به رشد سود سازی بنیاد امیدوار بود. در این مقاله سعی بر آن بود که عملکرد بنیادی و تکنیکالی سهام فزر را به صورت کامل بررسی و نتایج حاصله را گزارش کنیم تا سرمایه گذاران با آگاهی کامل اقدام کنند.

کد خبر: ۲۷۵٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha